Loňská devastující povodeň zlomila důležitý most přes řeku Jičínku u kostela v Šenově u Nového Jičína v několika místech. Most se musel strhnout. Zhruba po roce byly zahájeny práce na stavbě nového mostu a ve středu už se začala rýsovat jeho reálná podoba.

Řidič Richard Hubička přijel se soupravou dlouhou 27 metrů a přivezl další dva betonové nosníky, dlouhé zhruba 24 metry. „Jede se s tím výborně. Dá se s tím jet i osmdesát kilometrů v hodině,“ pochvaloval si techniku, která s přehledem zvládá například okružní křižovatky. „Má vzadu čtyři natáčecí nápravy, takže je to bez problémů. Některé kruháče se sice dají projet i rovně, ale je jich velmi málo. Oni do toho středu udělají ostrůvky, kde vždycky něco zasadí,“ pousmál se Hubička. Podle něj byl převoz betonových nosníků úplnou hračkou. Za sebou už totiž má třeba převoz vrtule na větrnou elektrárnu. „Souprava měla tenkrát délku šedesát metrů,“ poznamenal Hubička.

To, s jakou váhou se musely tahače a jeřáb „poprat“, osvětlil Václav Košnar ze subdodavatelské firmy M-silnice. „Jeden nosník má čtyřiadvacet tun a na těch pilířích je jich jedenáct. Takže asi sto třiceti třemi tunami tlačí do každé opěry. Jak mi ale říkal projektant, ty opěry jsou asi sedm a půl metrů hluboko, takže by to mělo být v pohodě,“ pokračoval Košnar.

Zároveň připomněl, že most bude o něco výše než původní a hlavně bez středového pilíře. „Zachytí to naplaveniny, klády, a hasiči pak mají cvičení. Nový most bude do oblouku a navíc je vyprojektován na stoletou vodu plus metr. Dříve to bylo jen na stoletou vodu plus půl metru. Most bude mít plynulý nájezd, na jedné jeho straně bude chodník pro pěší, na druhé bude jen zalícován. „Myslím si, že bude moc pěkný a hezky tady zapadne,“ věří Košnar.

Cizí neštěstí potěší

Stavbyvedoucí mostu Košnar se přiklání k heslu, že neštěstí druhých je pro někoho štěstím. „Je to hrozné, ale je to tak. „Kdyby teď nebylo to neštěstí na Liberecku a Děčínsku, neměli bychom už prakticky co dělat. Doděláváme most ve Vamberku, který má pět set padesát metrů, což je rekord firmy. Ten se má otevírat začátkem prosince, a na příští rok třeba tam v Královéhradeckém kraji není v plánu žádný most,“ vysvětlil Košnar.

Stavba mostu by měla být ukončena letos v říjnu. Vladimír Demeter, starosta Šenova u Nového Jičína, ale věří, že auta po něm budou jezdit již do konce září. „Zbytek se může dodělat potom,“ poznamenal starosta, jenž nepředpokládá žádné větší komplikace. Ty totiž měla obec s jedním místním občanem, bydlícím nedaleko mostu, který požadoval, aby se stal účastníkem řízení. Potřebné procedury v této záležitosti v konečném důsledku opozdily stavbu o dva měsíce.

„Jsem moc rád, že jsem tenkrát, den po povodni, nekývnul vojákům na nabídku provizorního mostu. Nechtěl bych, aby nám tady takový most stál léta a říkalo se, že na nový nejsou peníze. Přesně tak to dopadlo v nějaké obci snad v Jižních Čechách. Bylo to asi před čtrnácti dny v televizi. Povodňový provizorní most v té obci mají už osm roků. Takže po celou tu dobu by obec platila nájem, a pak by ho ještě musela na vlastní náklady rozebrat, zakonzervovat a odvézt armádě do Pardubic. Takže myslím, že jsme učinili dobré rozhodnutí,“ uzavřel Demeter.