Alfred Neubauer, ikona motoristického sportu a šéf úspěšného závodního týmu Mercedes v letech 1932 až 1955, má své kořeny v Novém Jičíně. Přitom ještě donedávna neměl nikdo o původu tohoto slavného rodáka vůbec ponětí. „Jeden amatérský badatel nás oslovil s tím, že na internetu našel u Alfreda Neubaura uvedeno město Nový Jičín jakožto místo narození, tak jestli to je pravda. Zajel jsem do opavského zemského archivu a podle staré matriky k velkému překvapení zjistil, že je tomu skutečně tak,“ prozradil původ objevení slavného rodáka historik Muzea Novojičínska Radek Polách.

Tímto zjištěním se roztočilo celé kolo událostí. V prosinci 2008 odjel Polách spolu s ředitelkou muzea Sylvou Dvořáčkovou do německého Sttutgartu, na jehož předměstí Neubauer žil a je i pochován. „Získali jsme zde mnoho poznatků, se kterými hodláme veřejnost seznámit,“ přislíbila Dvořáčková s tím, že na jaro má muzeum v plánu besedu o této slavné osobnosti, příští rok by se měla uskutečnit výstava o jeho životě a pozadu nezůstane jistě ani pamětní deska, případně i některý z ročníků městských slavností. „Neubauer by si určitě zasloužil pamětní desku, zřejmě i z některých z dalších ročníků městských slavností zasvětíme automobilismu a jeho osobnosti,“ uvedl místostarosta Nového Jičína Miloš Lossmann.

Alfred Karl Neubauer se narodil v březnu 1891 v Novém Jičíně v rodině stolaře na tehdejší Koberově ulici. Dnes se jedná o ulici Štefánikovu a rodný dům stával v místech nynější ČSOB banky. V Novém Jičíně žil do svých patnácti let, poté nastoupil do jezdecké kadetní školy v Hranicích a posléze do kadetní dělostřelecké školy. „Aby se mohl věnovat své lásce – automobilům, přihlásil se dobrovolně na výcvik jako řidič dělostřelectva,“ nastínil Neubauerův život Polách.

Automobilový průkopník se seznámil také s Ferdinandem Porsche a po první světové válce se dostal jako závodník ke společnosti Daimler – Benz. Po ne příliš závratné kariéře závodního jezdce přesedlal do manažerského křesla a pod jeho vedením slavil tým četné úspěchy. Vedl například legendární závodníky Juana Manuela Fangia nebo Rudolfa Caracciolu.

Ne nadarmo se mu přezdívalo „muž tisíce triků“. Jako první zavedl důmyslný systém, kterým pomocí vlajek a prken podával svým jezdcům taktické informace v průběhu závodu. „Správa okruhu si na něj sice stěžovala a požadovala ukončení jeho skotačení u dráhy, avšak Neubauer byl neoblomný,“ uvedl Polách a zároveň dodal, že právě neoblomnost často přidala jeho týmu časovou výhodu před ostatními. Jeho inovace, která informovala jezdce o stavu na trati je dodnes používána u Formule 1. „Díky němu se taky vozům Mercedes přezdívá stříbrné šípy, protože když měly vozy malou nadváhu, nařídil seškrábat lak až na kov. V Mercedesu je to jedna z nejznámějších osobností,“ doplnil Polách.

Při intenzivním bádání ze strany pracovníků Muzea Novojičínska pomohla spolupráce Muzea Mercedesu ve Stuttgartu. Historici vědí, že Neubauer uměl česky do konce svého života, a do roku 1928 měl i české občanství. V Novém Jičíně prý měla po jeho odchodu dál žít jeho sestra, zda se sem Neubauer někdy ještě vrátil, však bude předmětem dalšího zkoumání. „Zemřel v roce 1980 jako bezdětný. Více informací by nám mohla poskytnout jeho hospodyně, která stále žije, a za kterou se chystáme vypravit,“ dodal na závěr Polách.