Nahnu řídící knipl vrtulníku Mi-171 trochu silněji doprava, kabina se okamžitě nakloní a stroj se nebezpečně blíží ke skalnímu masivu. Hlavní pilot naštěstí vrtulník vyrovnává a my letíme údolím dál směrem k blízké vesnici. Mé další pohyby s ovládací pákou jsou už citlivější. Trochu klesám a prolétám nad střechami domků…

Připadám si jako v opravdovém vrtulníku, ačkoliv sedím „jen“ v jeho simulátoru. Ten, který byl ve středu slavnostně zprovozněn v prostorách budovy HTP Ostrava v Mošnově, totiž nabízí skutečný kokpit rozšířeného stroje ruské výroby Mi-171 s mnoha budíky, knoflíky a kontrolkami. A také velmi věrné pohyby krajinou, která se promítá všude kolem.

„Jde o nejmodernější letecký simulátor vrtulníku Mi-171, který bude k výcviku využívat Armáda ČR, policie či záchranka. Záměrem je přilákat na něj také zahraniční klientelu,“ uvedl Martin Lubojacký ze společnosti HTP Ostrava a dodal, že pořízení simulátoru a postavení budovy na mošnovském letišti, ve které je umístěn, přišlo na sto padesát milionů korun.

Mezi výhody v Evropě jedinečného zařízení patří mimo jiné to, že instruktor dokáže i během letu měnit počasí a dohlednost nebo vyvolat krizovou situaci jako vysazení motoru. Simulátor obsahuje také mise na ochranu obyvatelstva – například hašení požáru nebo evakuaci osob.
„Jedná se o tak zvaný full mission simulator, který má skutečnou pilotní kabinu se všemi ovládacími prvky a originálním přístrojovým vybavením. Účastník výcviku sedí v kabině vrtulníku a na obrovských displejích se zobrazuje okolní krajina. Je reprodukován hluk skutečného stroje včetně zvuku motorů, spínačů a varovných hlášení,“ popsal zařízení Miroslav Frömel, obchodní ředitel společnosti THT Ostrava CZ, která simulátor provozuje.

Podle Milana Dvořáka ze státního podniku LOM Praha, který spadá pod ministerstvo obrany, umožňuje nový ostravský simulátor snížit počet letových hodin v rámci výcvikové osnovy, což znamená okamžitou úsporu nákladů, ale i prodloužení životnosti drahé vrtulníkové techniky. „A navíc při výcviku na simulátoru nehrozí poškození stroje nebo zranění posádky. To však samozřejmě neznamená, že simulace stoprocentně nahradí reálný výcvik,“ dodal Dvořák.