Dodnes má veřejnost v paměti událost, která se na zmíněném železničním přejezdu stala 22. července 2015. V 7 hodin 42 minut narazilo do návěsu kamionu v rychlosti 142 kilometrů za hodinu pendolino. Tři lidé na místě zemřeli, strojvůdce a další čtyři lidé utrpěli těžká zranění. Více než 21 lidí se zranilo lehce. Škoda činila mnoho desítek milionů korun.

V pondělí 6. června vjel na železniční přejezd v době, kdy už bylo v činnosti výstražné světelné a zvukové zabezpečovací zařízení, opět řidič nákladního vozu. Zatím neznámé totožnosti s dodávkou podobnou modelu značky Renault, i přes výstražnou světelnou signalizaci. Podle policistů sice přibrzdil, ale pak vjel do prostoru kolejí. Bezprostředně poté se před vozidlem i za ním sklopily závory…

Železniční svršek ve Studénce má tří koleje, přičemž první dvě blíže k ulici 2. května slouží jako železniční trať vedoucí z Ostravy do Přerova, třetí kolej většinou slouží jako manipulační. „Neznámý řidič zůstal stát co nejblíže třetí koleji. Přibližně po třiceti sekundách projel za zadní části jeho automobilu osobní rychlostní vlak Regiojet. Jakmile se závory zvedly, řidič odjel po ulici Nádražní neznámo kam. Nikdo se nezranil a nevznikla ani škoda na majetku,“ dodal Černohorský - VÍCE ZDE

Fotogalerie: Vjetí na železniční přejezd ve Studénce, červen 2022 - včetně videa

Na místě zemřeli tři lidé

Polský řidič Slawomir Wojciech Sondaj osudného 22. července 2015 také nerespektoval zvukové znamení a červenou signalizaci. Vjel na přejezd a tam ho uvěznily závory.

U soudu se tento muž, jenž měl od roku 2011 v rejstříku 19 záznamů, z nichž několik se týkalo dopravních nehod, tvrdil, že světelnou signalizaci ignoroval a zajímaly ho jen závory. Poté se hájil tím, že signalizace a závory mají jít souběžně ve stejnou chvíli, a snažil se tak zpochybnit svou vinu.

„Myslím, že silně selhaly polské orgány, včetně bodového systému, pokud pominu to, že vůbec nechápu, jakým způsobem obžalovaný získal řidičské oprávnění. Během posledních dvou let měl v záznamech šestnáct přestupků, přesto nikdy neměl sankci zákazu řízení," konstatoval státní zástupce.

Okresní soud v Novém Jičíně tehdy padesátiletému Slawomiru Wojciechovi Sondajovi vyměřil v únoru 2016 trest osm a půl roku ve věznici s dozorem a zákaz řízení na deset let.

Chybělo jen několik vteřin

Ve stejném roce, zhruba tři měsíce poté, vjel na přejezd ve Studénce další kamion a zůstal rovněž uvězněn mezi závorami. Řidič opět nehleděl na skutečnost, že blikají červená světla a zní zvukový signál. Osm sekund a došlo by k další tragédii.

Na záběrech z kamery, které zveřejnila policie, je s časovými údaji vidět, jak řidič rozjíždí kamion s nákladem výkovků, těžký 22 tun, a proráží závory. Ve chvíli, kdy je zadní část návěsu těsně za závorou, místem projíždí rychlostí 140 kilometrů v hodině rychlík z Břeclavi do Bohumína. Ve vlakové soupravě Českých drah v tu chvíli cestovalo 150 lidí.

Díky informacím svědků policisté tehdy devětadvacetiletého řidiče z Portugalska zadrželi o hodinu později na odstavném parkovišti na dálnici D1. Při výslechu tvrdil, že světla přehlédl. U soudu řidič, jenž strávil dva měsíce ve vazbě, dostal peněžitý trest ve výši sto tisíc korun a dvouapůlletý zákaz řízení na území České republiky.

Další auto mezi závorami

Zřejmě poslední případ, kdy na přejezdu v Nádražní ulici ve Studénce uvízl kamion mezi závorami, se stal letos 28. března.

Pětatřicetiletý řidič kamionu cizí státní příslušnosti rovněž s největší pravděpodobností nerespektoval signalizační zařízení a s kamionem vjel do kolejiště ve chvíli, kdy se závory začaly uzavírat, přičemž jedna ze závor zůstala na kabině vozidla. Kvůli tomu musel být přerušen vlakový provoz zhruba na 15 minut. Policisté řidiči udělili kauci ve výši pěti tisíc korun, kterou na místě zaplatil.

Stavba podjezdu se odkládá

Po tragické události se Správa železnic rozhodla situaci na přejezdu v Nádražní ulici ve Studénce řešit. Začalo se hovořit o vybudování podjezdu. Jeho stavba měla začít původně už v roce 2017. Po různých peripetiích nakonec Správa železnic vybrala projektanta podjezdu až na sklonku roku 2020.

Podjezd, jehož rozpočtová cena v té době byla zhruba 700 milionů korun, má být jen pro osobní auta, vozidla integrovaného záchranného systému, cyklisty a pěší. Kamionová tranzitní doprava má být z centra Studénky vyloučena. Naposledy se hovořilo o posunutí termínu zahájení prací k první třetině roku 2023.