Od letošního září se Shakespearovu jazyku budou učit povinně všechny devítileté děti, a to podle školských vzdělávacích plánů. Reforma totiž postoupila do třetích a osmých tříd. Týkat se bude i cizích jazyků. To však s sebou nese obrovské problémy. Na základních školách učí cizí řeči jen necelá čtvrtina kvalifikovaných jazykářů, tedy angličtinářů s pedagogickou výbavou a požadovanou zkouškou. „Kromě jedné paní učitelky u nás jazyk vyučují nekvalifikovaní učitelé, i když s mezinárodními certifikáty, státními zkouškami či studijními programy v rámci celoživotního vzdělávání,“ řekla Deníku zástupkyně ředitele ZŠ Mezi Školami v Praze 13 Marta Šefčíková.
Přesto zrovna u nich jdou s dobou, když rodičům loni poprvé nabídli oddělení družiny, kde na děti vychovatelka mluví jen anglicky. Což je přesně způsob, který doporučují odborníci.
Čekání na zákon
Totéž ale v hodinách aplikovat nelze. Ředitelé proto úpěnlivě čekají na novelu zákona o pedagogických pracovnících, která dá vyučujícím bez aprobace pětiletou šanci začít studovat požadovaný obor. Těm starším s praxí může ředitel školy dodatečné vzdělání dokonce odpustit. Jenže ani to není řešení.
Čtenáři Deníku, kteří živě na dané téma debatovali na www.denik.cz soudí, že kvalitní kantory může ve školství udržet nejen láska ke zvolenému povolání, ale hlavně vyšší mzdy. Diskutující Gutík míní: „Kdo by šel učit za nástupní plat 14 tisíc hrubého s vyhlídkou na minimální postup, povýšené rodiče, šikanování ministerstva, nevychované a drzé děti?“ Další názor přidal čtenář Hugo: „Již nežijeme za socialismu, ale v tržní ekonomice, takže výrazy jako poslání, uvědomění, budování apod. jsou mimo realitu. Práci dělá každý proto, aby vydělal peníze.“
Učitelka Marta Šefčíková přidává svou zkušenost: „O výuku angličtiny u nás měl velký zájem student ekonomické fakulty s certifikáty ze zahraničních škol a chutí si doplnit pedagogické vzdělání, líbila se mu i naše koncepce. Byl vším nadšen do chvíle, než zjistil tabulkovou výši svého platu. Pak se už neozval.“ Udržet podobné nadšence by měly pomoci tři miliardy, které letos ministerstvo školství pošle právě na motivační složky platů těch nejlepších kantorů.
Uplatnění znalostí
(Kolik ZŠ používá rúzné příležitosti ve šk. r. 2007/8)
Poznávací zájezdy 47 %
Výměnné pobyty 24 %
Mezinárodní projekty 26 %
Certifikované zkoušky 5 %
Krajské soutěže 24 %
Jiné 32 %
Zdroj: ČŠI