Historikové z řad Klubu přátel Suchdolu nad Odrou, sekce vojenské historie, mají za sebou další objev.

Tentokrát je jím německý stíhací letoun Messerschmitt Bf 109 G-14/U4, který v sobotu 28. srpna vyzdvihli z pole u Oder. V minulosti se již těmto historikům podařilo vypátrat a odhalit sovětský bitevník Il-2 Šturmovik u obce Bělotín, německý bombardér JU-88 A-4 u Slezských Vlkovic nebo stíhačky Messerschmitt Bf109 v Hynčicích, Polouvsí, Libhošti u Nového Jičína a jinde.

Posledním dnem, kdy se messerschmitt elitní stíhací eskadry JG 300 Wilde Sau nacistické Luftwaffe proháněl vysoko nad zemí, byla neděle 17. prosince 1944. Toho dne odstartoval, s tenkrát čtyřiadvacetiletým pilotem Heinzem Riese, do bojové akce z letiště Reinsdort blízko Berlína. Se stíhači 15. americké letecké armády se střetli nad Moravou. Výsledek vzdušné bitvy byl tragický. Sedmdesát letadel a 222 letců se z tohoto místa už nikdy nevrátilo domů. Mezi ně patřil i pilot Riese s letounem označeným jako „žlutá 16“.

Pilot sice vyskočil, ale zabil se při pádu

Historikům se podařilo nalézt pamětníka, který si pád letadla pamatoval a pomohl odhalit jeho osud. „Německá stíhačka přeletěla ve velké rychlosti nad městem ve směru od Jakubčovic a letěla velmi nízko. Na úrovni závodu Optimit mohla být tak ve stometrové výšce. V těsném závěsu za ní se řítila americká stíhačka P-51 Mustang, která po té německé pálila ze všech palubních zbraní. Vzápětí z ní vyskočil pilot, jemuž se však neotevřel padák a při dopadu na zem se zabil. Jeho bezvládné tělo leželo na poli za stodolou za Skřivánčí ulicí. Letadlo poté dopadlo nedaleko od něj, kde pak přes křídlo narazilo do země a začalo hořet,“ popsal událost Oskar Kubíček z Oder. Pilot byl pochován na oderském hřbitově. Před dvanácti lety však byly jeho ostatky, spolu s ostatními padlými vojáky z Oder, převezeny do Valašského Meziříčí na Centrální německý válečný hřbitov. Jeho jméno je uvedeno na jedné z pamětních desek u vstupu na hřbitov. Petr Bartošík z Klubu přátel Suchdolu nad Odrou doplnil, že trosky letadla měly být podle pamětníků během kráké doby z pole uklizeny ruskými zajatci. „Při převozu měl platoňák se zbytky letadla stát krátkou dobu i přímo na náměstí. Jak se však ukázalo při podrobném terénním průzkumu, ne vše bylo skutečně odvezeno. „Historikové po letounu z druhé světové války intenzivně pátrali několik let. „I když jsme měli k tomuto případu poměrně dost historických podkladů, nedařilo se nám dlouho vlastní místo havárie přesně lokalizovat,“ sdělil Bartošík. Po konečném vytypování místa dopadu byla vykopána asi třímetrová jáma, na jejímž dně se ukrýval takřka poklad.

„Na místě havárie byly nalezeny fragmenty přední části stíhačky, včetně hlavního nosníku křídel, pilotní kabiny, palubních přístrojů, řídící páky - kniplu, který naposledy svíral právě pilot Heinz Riese, ale především se podařilo vyzdvihnout motor stíhačky DB 605 A, s výrobním číslem W.Nr. 100687, i s reduktorem,“ rozvedl Bartošík a dodal, že všechny nalezené části letounu byly převezeny do muzea městyse, aby po odborném ošetření a konzervaci, mohly být vystaveny v nových prostorách muzea.

To v současnosti disponuje unikátní leteckou expozicí, kterou je možno volně navštívit. Více informací na www.leteckemuzeum.eu.