Ekonomická krize paradoxně možná malebnému a historickému městečku pod Trúbou nahrála. „Lidé patrně nemají peníze na to, aby jezdili do ciziny,“ zamyslela se nad důvodem velké návštěvnosti šéfka odboru kultury a cestovního ruchu ve Štramberku Anna Rašková. Přestože turistická sezona ještě neskončila, návštěvnost je už nyní oproti minulým rokům vyšší. Jen v roce 2008 otevřelo dveře městského informačního centra ve Štramberku přibližně 24 000 návštěvníků a skromným odhadem vedoucí odboru se úzkými uličkami městečka procházelo více než 350 000 turistů.

Rekord návštěvnosti infocentra

I jeden rekord již letos padl. „Jeden den se stalo, že v našem informačním centru bylo asi tři sta lidí,“ řekla Rašková a jedním dechem dodala: „Nevím, jestli některá velká města dosáhnou takovéto návštěvnosti.“

Tuzemští turisté ve Štramberku převládají, ovšem ani cizinci si nenechávají perlu Novojičínska ujít. Viditelný je prý nárůst slovenských návštěvníků, dále převládají Poláci a Rusové. Slyšet je ve městě často také němčina s angličtinou. A jaké otázky jsou v místním „íčku“ nejčastější? „Především chtějí turisté vědět, co mají navštívit nejen ve Štramberku a jaké jsou otevírací doby. Berou si i cizojazyčné materiály, kterých máme spoustu,“ poznamenala Anna Rašková.

Kromě klasických lákadel, jako je návštěva známé Trúby, muzea Zdeňka Buriana či jeskyně Šipka, je zájem například také o čtyřkolky. Ovšem město velké možnosti na rozšíření módních volnočasových aktivit nemá, už jen proto, že je Štramberk městská památková rezervace. Tím nejatraktivnějším, co městečko v předhůří Beskyd nabízí, je jeho genius loci. „Je důležité, že lidé tady v těch domech na náměstí bydlí. Jsou tady předzahrádky, domácí sedí, koukají a žijí tady společně s těmi turisty. Lidé jsou nejvíce nadšení z té atmosféry, která tady je,“ rozvedla vedoucí odboru.

Místní trápí parkování

Turistická oblíbenost však přináší také stinné stránky. Tou hlavní je problém s parkováním a bezohlednost některých návštěvníků. „Neukázněnost řidičů někdy Štramberákům komplikuje život,“ naráží Rašková na fakt, že někteří hosté si plechového miláčka zaparkují před garáže či výjezdy místních. „Také jsou tady úzké uličky, a když někdo postaví auto na silnici, tak další řidiči mají problém projet,“ doplnila šéfka informačního centra. Problém by mohlo v budoucnu vyřešit plánované parkoviště pro sto aut, které by mělo vyrůst na okraji města.