Od podzimu loňského roku se pracovalo na nahrazení původního vedení velmi vysokého napětí mezi Novým Jičínem a Příborem. Staré linky vystřídaly nové s větší přenosovou kapacitou, které budou zajišťovat elektřinu pro připojování nových odběratelů v kraji.

Výměna vedení navazuje na nejvýznamnější stavbu současnosti, kterou je transformační uzel 400/110 kV v Kletném u Suchdolu nad Odrou. Tato akce přišla ČEZ (České energetické závody) na celkem 130 milionů korun.

„Nové vedení se vyznačuje vysokou přenosovou schopností a bude využito jako jedno z plánovaných vedení k vyvedení výkonu na hladině 110 kV, tedy velmi vysokého napětí, z nové transformační stanice Kletné u obce Hladké Životice k rozvodnám v kraji,“ uvedla Alice Lutišanová, mluvčí Skupiny ČEZ pro střední a severní Moravu.

Tyto rozvodny budou následně po transformaci na nižší napěťovou hladinu 22kV elektřinou zásobovat přilehlé oblasti průmyslové i občanské vybavenosti Moravskoslezského kraje, Hranic na Moravě, Nového Jičína a dalších lokalit.

„Součástí stavby nového vedení byla instalace betonových základů, čtyřiačtyřicet podpěrných bodů v podobě ocelových konstrukcí (stožárů), vodičů, izolátorů, včetně kombinovaného zemnícího lana, které umožní přenos telekomunikačních informací. Pomyslnou tečkou za pracemi byly nátěry nových stožárů,“ uvedl Marek Fluder, projektový manažer společnosti ČEZ Distribuce ze Skupiny ČEZ.

Nové vedení prochází Příborem a částí Nového Jičína, Sedlnicí, Libhoští, Rybím a Šenovem u Nového Jičína. „Jelikož bylo po celou dobu výstavby prioritou zachovat plynulé dodávky elektřiny zákazníkům, musela být předem postavena náhradní přenosová trasa, a to po celé délce vedení,“ doplnil Marek Fluder.

Co se týče transformační stanice na katastru obce Kletné, která vznikla díky investici společností ČEZ a ČEPS (Česká přenosová soustava), ta bude uvedena do provozu v závěru tohoto roku. Skládá se z rozvodny 110 kV společnosti ČEZ a transformátorů 400/110 kV společnosti ČEPS. „Stavba umožní uspokojit stále rostoucí požadavky na odběry energie na severní a střední Moravě,“ dodala Lutišanová. Investice obou společností do výstavby stanice dosáhla zhruba 2 miliard korun.