Nemocnice Nový Jičín coby člen skupiny Agel obdržela certifikát za kvalitu a bezpečí udělovaný Spojenou akreditační komisí. Zařadila se tak mezi 106 zdravotnických zařízení v republice, která stejný certifikát též získala. Toto externí hodnocení kvality je pro zdravotnická zařízení v Česku dobrovolné.

„Získaný certifikát je důkazem, že zdravotnické zařízení má dostatečný počet odborných lékařských i nelékařských pracovníků ve všech oborech poskytované péče a že snahou veškerého personálu nemocnice je zvyšovat kvalitu péče o nemocné a zajistit bezpečné prostředí pro pacienty a zaměstnance," řekl v zastoupení mluvčí skupiny Agel Tomáš Želízko.

Manažerka kvality novojičínské nemocnice Olga Sekerášová informovala, že k udělení akreditace je nutné kromě doložení kvality zdravotnické péče také dokázat efektivní zajišťování následné péče, bezpečnosti podávání léčiv nebo předávání důležitých informací mezi ošetřujícím personálem. „Auditoři se zajímali například i o zavedené postupy při péči o pacienty s rizikem pádu, prevenci vzniku proleženin nebo prevenci poruch výživy," vysvětlila manažerka Sekerášová.

Pohled pacientů na ocenění

Novojičínský deník zjišťoval, jak na bezpečí a kvalitu služeb nemocnice nahlíží pacienti. Bolestnou zkušenost z minulého roku má Mariana Dovalová z Frenštátu pod Radhoštěm. V září minulého roku jí v nemocnici zemřela maminka.

„Přijeli jsme do nemocnice s akutním případem. Dodnes nerozumím tomu, proč maminku vyšetřili až v pondělí, když jsme přijeli o víkendu. To, že člověk musí čekat celé dva dny na ošetření, přičemž za tu dobu může i zemřít, za bezpečné rozhodně nepovažuji. Nechtěla bych nikoho nařknout, ale podle vlastní zkušenosti i z toho, co jsem zaslechla od ostatních pacientů, bych tam dobrovolně nikdy nešla," uvedla Dovalová.

Pozitivní zkušenost se službami měl naopak pacient Tomáš Križák z Nového Jičína. „V nemocnici na jednotce intenzivní péče jsem ležel se zápalem plic deset dní. Zachránili mi tam život," řekl Deníku pacient Križák.

Hodnocení kvality a bezpečnosti v novojičínské nemocnici trvalo intenzivně po dobu dvou dní. „Auditoři ve složení lékař, sestra a auditor technických částí provozu hovořili jak s managementem novojičínské nemocnice, tak prakticky se všemi zástupci zaměstnanců. Navštěvovali jednotlivá zdravotnická oddělení, ale i doprovodné provozy, které k péči o pacienta patří například stravovací provoz nebo technické zázemí nemocnice," uvedl zastupující mluvčí skupiny Agel Tomáš Želízko.

Garant pro lékařské obory Jakub Fejfar uvedl, že hodnotitelé kladli důraz i na řádné vedení lékařské dokumentace. „Dle závěru komise je lékařská péče a vše, co s ní souvisí, vedená na velmi vysoké úrovni," řekl doktor Fejfar.

Hlavní sestra nemocnice Martina Vaňková doplnila, že přípravě na akreditaci věnoval každý pracovník maximální úsilí. „Několika školení a seminářů s praktickými ukázkami se zúčastnili všichni zaměstnanci nemocnice. Hodnotitelé v době zkoumání pochválili jejich velmi aktivní a pozitivní přístup, což se jasně odrazilo v celkovém hodnocení nemocnice, uvedla hlavní sestra Vaňková.

Tomáš Želízko na závěr informoval, že novojičínská nemocnice se dlouhodobě snaží poskytovat co nejkvalitnější služby. Investuje také do modernizace svých prostor i přístrojového vybavení. Například loni otevřela nově zrekonstruované operační sály a oddělení ARO za více než dvě stě miliónů korun.

Aneta Přádková