V úterý 10. března proběhlo v Praze v zrcadlovém sále v budově ministerstva školství semifinále již šestnáctého ročníku ankety Zlatý Ámos. Mezi šestnácti přítomnými pedagogy z celé České republiky měl své zastoupení také náš okres, v podobě Vlasty Foltové, ze Základní školy Komenského 68 v Novém Jičíně.

Oproti kolům regionálním se kantoři v Praze již nemohli spoléhat na podporu svých žáků. „Ze zkušenosti víme, že toho se učitelky a učitelé obávají nejvíc. Jde jim totiž o hodně, o to nezklamat své žáky,“ sdělil ředitel ankety Slávek Hrzal. Předsedou poroty byl známý psychiatr, Jan Cimický, který si pro soutěžící připravil test psychické odolnosti, dále museli semifinalisté prezentovat svou cestu k nominaci do Zlatého Ámose a neunikli také pohovoru s porotci. Ti neměli vůbec jednoduchou práci, což potvrzuje také Věra Foltýnová: „Nevím, podle čeho porota finalisty vybírala, ale nechtěla bych být v jejich kůži,“ přiznala.

Vyhlašování finalistů a předání pamětních listů se zhostil samotný ministr školství Ondřej Liška. „Za ty dva roky, co se potkávám s finalisty ankety Zlatý Ámos, tak jsem si uvědomil, že mají jedno společné. Mají v sobě jakousi jiskru. Přesto, že učí a pracují v náročných podmínkách, přesto si tu jiskru uchovali,“ ocenil ministr.

Jméno novojičínské zástupkyně, Vlasty Foltové, při vyhlašování finalistů nepadlo, ale i přesto celou svou účast v anketě hodnotí nadmíru kladně. „Já to v žádném případě neberu jako neúspěch. Ale to, že jsem byla v Praze, a fakt, že mě navrhly samotné děti, to je pro mě velký úspěch,“ přiznala Foltýnová.

Oblíbenou učitelku mrzí, že učitelé nejsou v médiích prezentování příliš lichotivě, v anketě vidí jednu z cest, jak celou situaci zlepšit. Podle jejího názoru by si však zasloužila větší mediální publicitu, především na celostátní úrovni. „Já sama jsem anketu začala vnímat až dost pozdě. Letos je to šestnáctý ročník a já osobně jsem anketu zaregistrovala teprve před třemi lety, kdy ji vyhrál jeden profesor, který byl již dvacet let v důchodu,“ doplnila Foltýnová.

Největší přínos ankety Zlatý Ámos je podle novojičínské kantorky v tom, že děti mají možnost vyjádřit jak mají učitele rády. A to je pro každého pedagoga to největší oceněni jeho práce a zároveň poslání.