Do konce prázdnin byla součástí ODIS přibližně polovina našeho regionu, od konce srpna sem však společnost Veolia Transport, provozující linky na Novojičínsku, zařadila také spoje na Příborsku, Kopřivnicku a Frenštátsku.

Pro cestující je největším přínosem fakt, že mohou s jedním dokladem využívat dopravní prostředky všech dopravců zařazených do systému. Dále mohou počítat s jedním tarifem či s jednotnými přepravními podmínkami.

Naproti tomu je čekají úpravy jednotlivých linek a změny tarifních zón, jakož i značení linek. Jeden příklad za všechny: „Linka do Studénky již nebude zajíždět do Prchalova, přesto se dopravní obslužnost Prchalova výrazně zlepší. Přes Prchalov bude totiž jezdit stávající linka 880609 Kopřivnice – Příbor – Nový Jičín. Pro cestující z Příbora do Jičína je to dvouminutové zdržení, pro občany Prchalova dobrá zpráva! Nejenže se zlepší jejich možnosti dopravy do Příbora a Kopřivnice, ale získají zároveň přímé spojení s Novým Jičínem,“ informuje o novinkách v dopravě příborská radnice. Zlepšení veřejné dopravy v Prchalově prosadil především místní osadní výbor. „Dopravní obsluha této části Příbora byla nedostatečná a pro mnoho občanů byl problém se kamkoli dostat. Zároveň byla s Příborem dohodnuta i zimní údržba příslušné komunikace,“ upřesnil Martin Dutko, koordinátor Ostravského dopravního integrovaného systému.

Zapojení zbývajících měst Novojičínska do systému ODIS by mělo jejich obyvatelům přinést celou řadu výhod, například v podobě široké škály předplatních jízdenek.

Snahou totiž je mimo jiné, zjednodušit celý systém a zlepšit návaznost dopravy. „Jízdních řádů v našem regionu se zapojení dotklo pouze minimálně, došlo jen k několika drobným úpravám. Na zhodnocení dopadu zavedení nového systému je však příliš brzy. Podněty a případné stížnosti občanů budeme samozřejmě monitorovat a předávat krajskému úřadu, který je iniciátorem a nositelem celé akce,“ konstatovala mluvčí kopřivnické radnice Lucie Petříčková.

Cestující však čekají i méně příjemné změny, například, že již nebudou moct počítat s jízdenkami pro pět a deset jízd, ty ODIS ve svém portfoliu nemá. Lze si však nově vybrat z jiných předplatných jízdenek, sedmidenních až ročních. Jejich cena je závislá na počtu tarifních zón a podle toho také jízdenky zdražily, zlevnily nebo zůstaly na stejné hodnotě. Lidé dojíždějící autobusem třeba za prací z Nového Jičína do Ostravy ušetří, neboť jízdenky ODIS platí i na městskou hromadnou dopravu. Cenově nejvýhodnější jsou nepřenosné jízdenky vázané na průkazku ODIS. Ty je možné si nechat vystavit například na autobusovém nádraží v Novém Jičíně, je však zapotřebí dodat fotografii pasového formátu. „Například na trase Příbor - Nový Jičín se bude projíždět přes tři tarifní zóny, cena třízónové, například třicetidenní, nepřenosné jízdenky je 675 korun (225 x 3),“ vysvětlil Michal Pastrňák, asistent obchodního ředitele Veolia Transport Morava.

Zařazení celého Novojičínska do systému ODIS by mělo přinést největší výhody především lidem pravidelně dojíždějícím hromadnou dopravou do práce.