Velká voda, která se Novojičínskem prohnala před dvěma týdny, s sebou vzala, kromě několika lidských životů, zvířat a domovů, také železniční trať vedoucí z novojičínského Horního nádraží na Hostašovice a Valašské Meziříčí, Vsetín a Slovensko. Není však poškozena jen vlastní trať, ale i její okolí, a to natolik, že náklady na opravu odhadují České dráhy na sto milionů korun.

Vzhledem k relativně nízké frekvenci provozu, kdy se zde za 24 hodin protočí zhruba dvě stovky lidí, se začaly objevovat dohady, že trať bude zrušena. „Nás, jakožto koncovou část trati, zatím nikdo neoslovil, a proto zastupitelstvo na svém posledním zasedání přijalo usnesení, ve kterém všemi hlasy odmítá jakékoli snahy o ukončení provozu a zrušení této trati,“ oznámil starosta Nového Jičína Ivan Týle. Současně zdůraznil, že ukončení provozu a zrušení trati nejsou stejná rozhodnutí. „Přijali jsme obě tato usnesení z důvodu, abychom avizovali, že si nepřejeme žádný odklad při rekonstrukci této trati. Taky by se totiž mohlo stát, že by to zůstalo třeba dva roky v takovém stavu, v jakém to je teď. Žádáme tedy, aby byl zahájen provoz a abychom byli jako město osloveni,“ konstatoval starosta Týle.

„Samozřejmě se objevují spekulace o zrušení, protože finanční náročnost tohoto úseku je velmi vysoká,“ řekl Pavel Halla, vedoucí oddělení komunikace Správy železniční dopravní cesty. „Jenom pro srovnání, pro koridorovou trať z Hranic do Suchdolu nad Odrou je potřeba sto čtyřicet milionů korun, na tuto regionální, která je několikanásobně méně využívaná, pak sto milionů korun,“ nastínil Halla. Jedním dechem však dodal, že Správa železniční dopravní cesty podniká všechny kroky proto, aby trať byla obnovena. „Trať v tuto chvíli zrušena není, tudíž postupujeme standardně tak, aby byl v co nejkratší době obnoven provoz. Zatím zde funguje náhradní autobusová doprava,“ doplnil.

Zda se trať dočká stomilionové opravy záleží na zastupitelích Moravskoslezského kraje. „Záleží na krajských zastupitelích, jaké vydají stanovisko k budoucnosti provozování železniční osobní dopravy. Pokud po projednávání se samosprávami regionu vydají stanovisko, že i nadále mají zájem o provozování této trati, tak se provoz obnoví,“ nastínil Halla. Pokud se však zastupitelé v této věci vyjádří negativně, podala by Správa železniční dopravní cesty žádost na Drážní úřad, který je podle Hally jediným orgánem, který poté může zasáhnout.

Na železniční trati od Nového Jičína na Valašské Meziříčí došlo k útlumu provozu v devadesátých letech. V současnosti je lidmi využívána především na rekreační účely. Pro město Nový Jičín je pak strategická z několika důvodů. „Jakmile se jednou trať zruší, už se nikdy neobnoví. A nevíme, jak se bude do budoucna vyvíjet legislativa. Pokud se bude v rámci Evropské unie preferovat železniční přeprava oproti silniční, znemožníme zrušením této trati všem podnikatelským subjektům na území města využívat tuto ekologičtější přepravu,“ vysvětlil starosta Týle. Rovněž dodal, že jejím uzavřením by Nový Jičín ztratil jedno ze svých specifik. Jen málokterá města velikosti Nového Jičína totiž mají dvě samostatná, nikdy nepropojená, vlaková nádraží.