Pokud nenastanou mimořádné komplikace, bude výstavba cyklostezky probíhat přibližně ještě do konce září, ale už teď je jasné, že nejnáročnější práce, minimálně co se týče těžké techniky, mají stavbaři za sebou. Včera dopoledne, přesně pět minut před půl desátou, se od korby nákladního vozidla pomocí mohutného jeřábového ramena odlepila šestiapůltunová mostní konstrukce, jež o pár minut později skončila na připravených betonových „polštářích". Stejný proces se v úterý opakoval ještě o pár set metrů dále s druhým repasovaným mostem.

Místo pražců a kolejí asfalt

„Dneska došlo k osazování dvou mostních objektů, které byly původně železniční a teď je upravujeme na provoz pro cyklisty," přiblížila pondělní dění Ivana Petruchová, projektová manažerka z novojičínského městského úřadu. „Železná konstrukce se musela demontovat, nechala se odvézt a opískovat a poté se most natřel, takže je teď repasovaný. Dále se na něho bude přidělávat vrchní deska, aby na něm mohl být asfaltový povrch, protože původně na něm byly pouze pražce a koleje," uvedla dále.

Aby se mohla těžká železná mostní konstrukce usadit, bylo zapotřebí pomoci mohutného autojeřábu, jehož rameno uzvedne až čtyřicet tun. Včera měl podstatně lehčí sousto a centimetrové manévry zvládli zkušení jeřábníci na jedničku. „Šlo to bez problémů, jen s uchycením to bylo horší, protože pršelo. Ale jinak nebyl problém," zhodnotil pokládku prvního mostu jeřábník Ondřej Holub.

Stavbaři jsou v předstihu

Celkově budou cyklisté přejíždět přes sedm mostů, z nichž pět opravila stavební firma přímo na místě. „Jde o velké mosty, zejména betonové," vysvětlila projektová manažerka.

Práce na místě bývalé železnice probíhají ve svižném tempu a podle vyjádření novojičínského místostarosty a zároveň předsedy svazu obcí budujících cyklostezku. Přemysla Kramoliše mají stavbaři dokonce minimálně dva týdny předstih.

„Je to dáno i kvalitou firmy, která má dobrou organizaci práce a pracuje precizně," pochvaloval si. Co ho však netěší, je fakt, že i přes opakované apely vstupují na staveniště lidé, kteří tam nemají vůbec co dělat. „Bohužel je to tak, přestože jsou tady zákazy vstupu a zábrany. Cyklisté někdy neodolají a jezdí tady a projíždějí, ale je nutné podotknout, že je to pouze na vlastní nebezpečí. Cyklostezka je stále ve stádiu stavby," připomíná místostarosta.

Momentálně má komunikace, po které se budou ještě letos prohánět i in-linisté, a v případě bohaté sněhové nadílky v zimě i běžkaři, vrstvu z recyklátů a nyní přijde na řadu dodělávka svrchní vrstvy z jemnozrnného asfaltu. „Dále se ještě bude dělat zábradlí na mostech, propustě kolem vodního toku a pak ještě vegetační úpravy a osazení mobiliáře," vyjmenovala na závěr další postup prací Ivana Petruchová.