Na nezájem cestujících si pravidelné letecké spojení mezi Ostravou a Prahou nemůže stěžovat. Podnikatelé i turisté z celého regionu využívají některý ze současných čtyř letů denně při svých cestách do hlavního města a především dál do vzdálenějších zahraničních destinací. Brzy by ale mohli mít smůlu.

ČSA chtějí údajně od zimního letového řádu většinu letů škrtnout. Podle dobře informovaného zdroje, který si nepřál být jmenován, chtějí státem vlastněné aerolinky provozovat už jen jeden spoj mezi Ostravou a Prahou.

ČSA chtějí „létat“ z hlavního nádraží

Důvodem může být to, že ČSA chystají užší spolupráci s Českými drahami, díky které budou moci obsluhovat cestující na ostravském hlavním nádraží a dál do Prahy je budou vozit vlakem Pendolino.

Mošnov jako vzdušná brána do Moravskoslezského kraje však tímto krokem dostane citelnou ránu. „Letový řád pro zimní sezonu nebyl doposud finalizován. Informace o změnách budeme zveřejňovat souhrnně. Dílčí fáze přípravy letového řádu společnost nekomentuje,“ vyjádřila se neurčitě k celé problematice Hana Hejsková, tisková mluvčí ČSA.

Blíže o této záležitosti nechtěla hovořit ani Michaela Kubešová, mluvčí Letiště Leoše Janáčka v Mošnově. „Ostravské letiště prozatím nemá oficiální stanovisko společnosti ČSA k případnému omezování rotací na trase Ostrava - Praha,“ vyjádřila se Kubešová.

Podle Miroslava Nováka, náměstka moravskoslezského hejtmana pro oblast dopravy, se objevují informace o tom, že by ČSA chtěly omezit linku Ostrava - Praha. Žádné striktní oznámení však zatím kraj od aerolinek nedostal. „Jakékoliv snahy o omezování letů ze strany ČSA vnímáme negativně. Budeme se snažit tomu zabránit,“ konstatoval Novák a pokračoval:

„Argumentují nám ztrátovostí provozu. Pro obyvatele z toho regionu je však letecká linka Ostrava - Praha důležitý návazný spoj, díky kterému mohou přestupovat na lety dál do světa.“

Ještě hůř bude v Brně

Ještě hůř než Ostrava by na tom mělo být od zimního letového řádu brněnské letiště v Tuřanech. Z něj chtějí ČSA údajně zrušit všechny své současné spoje směřující do Prahy a zpět. Michal Hašek, šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman v jedné osobě, už kvůli tomu urgoval dopisem ministra dopravy Víta Bártu.

„Nekoncepčním zrušením regionálních spojů by došlo k nenahraditelným ztrátám pro samotné dopravce, regiony, města a letiště jak v regionech, tak i v Praze. Dosavadní klientela ČSA by tak byla odkázána na spádová letiště ve Vídni a Bratislavě, a tím i na konkurenční dopravce. Podle prvotních odhadů by tak ČSA přišly o řádově stovky milionů korun,“ napsal mimo jiné Hašek v dopise ministrovi.

Ministr Bárta se chystá tento pátek na pracovní jednání do Brna, kde bude o situaci jednat s manažery tamního letiště i jihomoravským hejtmanem Haškem. „Vyžádal si i vyjádření od ČSA – jak ekonomický rozbor vnitrostátních linek, tak jejich vytížení. Budeme hledat řešení této problematiky,“ sdělil k tématu Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

ČD se spolupráci s ČSA nebrání

České dráhy v současnosti spolupracují jak s ČSA, tak s Letištěm Praha. „Naše autobusová linka Airport Express jezdí co půl hodiny z pražského hlavního nádraží na letiště v Ruzyni. Dále máme v nabídce jízdenku Vlak + letiště. Z jakéhokoliv místa republiky na letiště Praha je cena zpáteční jízdenky za cenu jednosměrné,“ uvedl Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah.

Nový jízdní řád ČD se podle něj teprve připravuje. „Nebráníme se ani další spolupráci s ČSA,“ dodal.