Hasičský záchranný sbor České republiky je dostal do svého technického arzenálu před pár dny a poprvé vozidla s pancéřovanými kabinami představí na blížících se oslavách republiky.

Konkrétně se jedná o dva nové a unikátní hasičské speciály na podvozku Tatra v podobě cisternových zodolněných stříkaček CZS 40 Titan. Zástupci HZS ČR je převzali minulý týden v Jihlavě.

DO HLUČÍNA A ZBIROHU

„Speciály jsou určeny pro zásahy v rizikových oblastech s vysokým stupněm ohrožení. Proto jsou vybaveny pancéřovanou kabinou i odolnou nástavbou a konstrukcí podvozku, které chrání nejen posádku, ale hasicí zařízení a technologie. Vozidla poputují k záchranným rotám v Hlučíně a Zbirohu, plánuje se ještě pořízení třetího kusu, který by měl sloužit u záchranné roty v Jihlavě,“ sdělil Andrej Čírtek, mluvčí společnosti Tatra Trucks.

Kopřivnická automobilka na stavbu speciálu využila osvědčený automobil řady Tatra Force s podvozkem v konfiguraci 8x8 a vozidlo CZS 40 Titan veřejnost poprvé uvidí 28. října v Praze během slavnostní přehlídky Armády České republiky a záchranných a bezpečnostních složek ČR na Evropské třídě. Poté už je ale čeká služba v mnohem těžších podmínkách. „Podle záměrů HZS ČR mají nové speciály ve službě nahradit hasičské tanky SPOT-55, které technicky i morálně zastarávají a budou postupně vyřazeny,“ vysvětluje mluvčí a dále pokračuje: „Vozidla CZS 40 Titan je možné nasazovat v zamořeném prostředí, jsou vhodná pro hasební zásahy či průzkumné a monitorovací akce při haváriích v chemických a petrochemických podnicích nebo v místech s nevybuchlou municí, nástražnými výbušnými zařízeními a tlakovými lahvemi, mohou být využívány i při velkých lesních požárech.“

Tatrovácky podvozek je opatřen čtyřmi řiditelnými nápravami s centrálním dohušťováním pneumatik. Třetí a čtvrtá náprava se natáčejí do rychlosti 30 km/h na základě pokynů palubní elektroniky podle natočení náprav předních, centrální dohušťování pneumatik je ovládáno dálkově přímo z místa řidiče. Pancéřovaná kabina je čtyřmístná a posádku ochrání proti explozí protitankové miny o síle ekvivalentu 6 kg TN. V nádržích automobilu se je umístěna nádrž o obejmu 12 tisíc litrů a celou, špičkově technikou napěchovanou cisternu, popohání šestiválcový motor Cummins ISM500 o výkonu 373 kW.