Poničené značky, nefunkční osvětlení ulic, plné kontejnery. To jsou věci, se kterými se každý z nás denně setkává. Zatímco ve většině měst mohou lidé „jen" nadávat, ve Studénce se na nešvary rozhodli díky mobilním telefonům upozornit radnici.

Od začátku října začne ve Studénce fungovat nová služba nazvaná Dej Tip. Jedná se o aplikaci, pomocí které mohou občané vlastnící chytrý telefon upozornit radnici na poškozené, nefunkční či jinak nevyhovující zařízení ve městě.

Jak bude služba fungovat?

Zcela jednoduše. Pokud člověk uvidí například poničenou autobusovou zastávku a bude mít ve svém telefonu nainstalovanou aplikaci Dej Tip, může na pracoviště operátora zaslat fotografii zastávky s udáním polohy, popřípadě doprovodným textem. Od operátora bude po zpracování tato informace zaslána na studénecký městský úřad.

Líbí se vám možnost vyfotit nešvar a zaslat jej radnici? HLASUJTE V ANKETĚ!

S nápadem zavést službu Dej Tip přišel starosta Ladislav Honusek. Studénka se po jejím spuštění stane vůbec prvním místem v Moravskoslezském kraji, kde bude aplikace fungovat „Viděl jsem to na konferenci, a protože se mi to líbilo, začal jsem se o aplikaci zajímat. Autory jsem pozval k nám a dohodli jsme se, že to zkusíme," uvedl Ladislav Honusek. Radnice si od možnosti upozornit na problémy slibuje větší informovanost. „Věříme, že po zavedení budeme mít lepší informace o stavu majetku. Díky tomu budeme operativně, samozřejmě v rámci finančních možností, moci reagovat na poničené značky, nefunkční osvětlení či díry v cestě," věří studénecký starosta.

O účinnosti aplikace vědí své už i v jiných koutech České republiky. „Naše služba je v zemi sice velmi krátce, ale přesto ji už nějakou dobu využívají některé obce v Jižních Čechách. Co víme, jsou tam s ní velmi spokojeni," zhodnotil funkčnost aplikace obchodní ředitel společnosti Gefos a.s. pro Severní Moravu Michal Pavlík. Jeho slova vzápětí potvrdil obchodní ředitel pro Jižní Čechy Patrik Starčevský, kde služba Dej Tip funguje v Českých Budějovicích. Tamní radnice od občanů denně přijme jedno až dvě hlášení. „Ostrý provoz služby jsme zavedli na začátku dubna a musím říct, že splnila účel. Lidé se ji naučili používat," uvedl Patrik Starčevský a pokračoval: „Nejčastěji upozorňují na poničené zastávky MHD, plné kontejnery a podobné věci, které jim znepříjemňují život. Denně jsou to tak jedno až dvě hlášení, takže úřad ani jeho pracovníci nejsou nijak zahlceni informacemi a mohou na ně postupně reagovat."