Je to velký průšvih pro všechny slušné chodce i motoristy. Přesně tak hovoří dopravní experti o novince v práci dopravní policie, která od ledna povinně jezdí až k nehodám se škodou nad sto tisíc korun.
Hlídky sice mají o dost lehčí práci a mohou se věnovat „plnění jiných úkolů než úřadování nehod“, celá věc má podle odborníků i jeden nepříjemný vedlejší efekt – mezi prsty totiž policistům proklouznou opilí řidiči, kteří nabourají, ale kvůli absenci policie nebudou jako dosud absolvovat povinnou dechovou zkoušku.
„Je to nepříjemná situace. Odhaduji, že by takto mohly uniknout až dvě třetiny opilých řidičů,“ říká Jaroslav Hořín z Centra dopravní prevence. „Bude logické, že opilý motorista se bude po srážce snažit vyřešit situaci slovně či penězi. Policie již u toho nebude potřeba. Řidičům to prostě projde, možná i opakovaně, a nakonec nepotrestaný řidič může způsobit tragédii,“ varuje Hořín.
Policisté si systém pochvalují
Dopravní policie se však zatím takové záludnosti nebojí. Naopak si stávající systém velmi pochvaluje. Už za první lednovou dekádu totiž počet výjezdů klesl o dva a půl tisíce, tedy zhruba na polovinu stavu, který museli policisté řešit v prosinci. Tehdy ale jezdili ke všem nehodám nad padesát tisíc škody.
Policie nicméně tvrdí, že ačkoliv jezdí k nehodám méně, opilí řidiči neutíkají. „Během prvních 11 dní tohoto roku jsme vyjížděli ke 138 dopravním nehodám, kde hrál svou roli alkohol. Oproti stejnému období loňského roku je to jen o 19 méně, což je pokles naprosto minimální,“ řekl včera Deníku šéf dopravní policie Leoš Tržil. Statisticky vyjádřeno může být policie spokojena, kolonka nehodovost začala klesat úplně všude.
„Počet nehod, které dopravní policie řešila v prvních dnech roku 2009, klesl oproti loňskému roku ve všech regionech,“ potvrdil náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek. I samotná práce hlídek ovšem není bez problémů. Množí se totiž případy, kdy policisté vyjedou na místo nehody a než dorazí, řidiči je přes dispečink odvolají, protože se mezitím na místě dohodli. „Je to nová věc a lidé si musí zvyknout na nová pravidla,“ přiznává Tržil.
Tisíc mrtvých na českých silnicích
Zatímco letošní statistika teprve píše svoje první kapitoly, po včerejšku jsou známa definitivní čísla z minulého roku. Za loňský rok na českých, moravských a slezských silnicích přišlo o život 992 lidí, dalších 3809 osob pak utrpělo těžká zranění. Jen pro srovnání, přesně tolik obyvatel, kolik loni zemřelo na silnicích, žije například ve středočeské obci Středokluky.
Celých 47 procent loňských obětí má na svědomí příliš rychlá jízda, stejné procento mrtvých bylo mladší třiceti let. Celkem v roce 2008 musela policie vyjíždět k 160 378 nehodám, při kterých byla způsobena škoda za téměř osm miliard korun.
Oproti minulým rokům pozitivní statistiky trochu kazí skutečnost, že loni přišlo o život 210 chodců, což je o dvanáct více než v roce 2007. A moc dobře nezačal ani letošní rok.
„Za prvních 11 dní zemřelo na silnicích 21 osob. Apeluji na řidiče, aby přizpůsobili svou jízdu tomu, že jsou vozovky namrzlé, “ uzavřel šéf republikové dopravky Leoš Tržil.
JIŘÍ KORBEL
JAN KLIČKA