Městský úřad v kapse. Takto stručně a výstižně by se dala nazvat radniční novinka sloužící majitelům chytrých telefonů od středy 10. ledna. Hned ze startu je třeba uznat, že aplikace je přehledná, věcná a kontakt s úředníky může velice usnadnit. Obzvlášť když se podaří realizovat plánové funkce.

„Hlavní menu mobilní aplikace nabízí osm základních dlaždic: Aktuality, Kalendář akcí, Úřad, Kontakty, Průvodce, Doprava, Hlášení závad a Nastavení. Snažili jsme se aplikaci koncipovat tak, aby bylo možné se k nejdůležitějším informacím dostat na dva až tři kliky, tedy mnohem rychleji, než na webu,“ popsal základní rozhraní Zdeněk Petroš, vedoucí odboru organizačního, pod nějž spadá i úsek informačních technologií.

Aplikace si najde své místo na displeji mobilního telefonu u mnoha uživatelů. Snadné orientaci v ní pomáhá i přehledné hlavní menu s nabídkou osmi dlaždic. Pomyslná „espézetka“ aplikace, tedy její vizuální podoba, je tvořena městským znakem a stáhnout si ji mohou majitelé mobilního telefonu s operačním systémem Android i jablečných iOS.

Pochvalu zaslouží již vedoucím odboru zmíněný koncept rychlého vyhledávání. Uživatel snadno a během chvilky najde potřebné kontakty, informace z úřední desky, aktuality radnice, ale i kulturní program města. To vše z jednoho místa. Není třeba navštěvovat různé webové stránky a složitě na nich hledat požadované informace.

„Po klikacím rozpočtu je to další krok směrem k usnadnění přístupu k důležitým informacím o městě i proto, že chytré telefony dnes využívá okolo 60 procent obyvatel České republiky. Předpokládáme, že nejvyužívanějšími moduly aplikace budou kontakty, kde je díky jednoduchému vyhledávání možné velmi rychle nalézt telefonní spojení a přímo z aplikace vytočit číslo, dále aktuality včetně tiskových zpráv a kalendář akcí s přehledem nadcházejících kulturních, sportovních i společenských událostí,“ uvedl místostarosta Ondřej Syrovátka, který má informační technologie v gesci.

Jak radnice doplňuje, pořízení mobilní aplikace doporučila komise pro otevřené město, která vidí v komunikaci mezi úřadem a občany prostřednictvím chytrých telefonů vhodný komunikační doplněk a slibuje si zlepšení a zrychlení informovanosti občanů.

Díky funkci Hlášení závad může být lépe informována i samotná radnice. Po rozkliknutí dlaždice s piktogramem ručního nářadí je možné vyfotit například rozbitou lavičku, napsat stručný popis, v případě aktivované GPS se automaticky vyplní adresa a jedním klikem doputuje informace až na městský úřad.

Zde se dostane na příslušný odbor. Současná podoba aplikace, respektive její rozsah funkcí, není zdaleka finální. Nápady na její vylepšení mohou přidat i samotní občané.

„Mobilní aplikace se bude dále vylepšovat a v letošním roce zde přibude také rezervační systém pro možnost objednat se na úřad ve vybraném termínu a čase,“ doplnil Zdeněk Petroš. Náměty na rozšíření a vylepšení aplikace mohou uživatelé zasílat na webinfo@novyjicin-town.cz.

Podrobný popis aplikace:

Aktuality - nejdůležitější aktuality z činnosti města, jeho organizací a dalších subjektů.

Kalendář akcí - aktuální přehled kulturních, sportovních a společenských akcí pořádaných v Novém Jičíně.

Úřad – základní informace o MěÚ Nový Jičín, kontakty na zaměstnance, úřední desku, hlášení městského rozhlasu a vždy aktuální číslo Novojičínského zpravodaje.

Kontakty – SOS kontakty, kontaktní informace na města a důležité organizace.

Průvodce – zobrazení vybraných zajímavých památek a užitečných odkazů.

Doprava - jízdní řády jednotlivých spojů MHD v Novém Jičíně a odkaz na IDOS.

Nastavení – vlastní nastavení upozornění, které bude dostávat uživatel přímo do mobilu.

Hlášení závad – jedná se o novinku, která umožňuje prostřednictvím aplikace upozorňovat úřad na různé typy závad. Pokud na ně ve městě občan narazí, stačí je nafotit a odeslat.