Budoucnost povodní poničené železnice začíná dostávat konkrétnější podobu. Nový Jičín, Hostašovice, Mořkov, Životice u Nového Jičína a Hodslavice založily společně svazek obcí s názvem Cyklostezka Nový Jičín – Hostašovice, do kterého postupně vstupují. Schválit tento krok musí místní zastupitelstva.

„Založení svazku je nezbytné pro bezúplatný převod státního majetku do majetku svazku, ale i pro stavbu samotné cyklostezky,“ uvedla mluvčí novojičínské radnice Marie Machková. Město již vstoupilo do jednání se zástupci Správy železničních dopravních cest (SŽDC), jakožto s majitelem nemovitostí. Požadavek svazku je jasný, drtivou většinu tratě číslo 326 získat zadarmo, a také se to v brzké době podaří. Mluvčí SŽDC Pavel Halla totiž Deníku sdělil: „Z pětadevadesáti procent bývalé dráhy by měla vzniknout cyklostezka. Je to vázané evropskou dotací, kde tlačí čas, aby to bylo do konce pololetí. Svazek dostane pozemky bezúplatným převodem formou privatizace.“ Nyní se jen čeká, až zbývající dvě zastupitelstva obcí schválí vstup do svazku, což lze pokládat za formalitu, a samotný převod bude realizován během dubna, nejpozději v květnu. Co se týče zbývajících pěti procent tratě, jedná se o výpravní budovu v Novém Jičíně, k tomu sedm set metrů kolejí a přilehlé pozemky. „Zde to bude nabídnuto formou veřejného výběrového řízení a nabídnuto k odkupu, protože to jsou poměrně lukrativní pozemky,“ rozvedl Halla s tím, že druhou, a poslední, nemovitostí, kde se uvažuje o prodeji, je zastávka Mořkov. Zde však ještě rozhodnuto definitivně není.

O něco dále pokročila situace u šest set metrů dlouhé vojenské vlečky vedoucí k opravárenskému závodu ve Straníku. Od deset kilometrů dlouhé železnice se odděluje v další místní části Nového Jičína, v Bludovicích. „Tady už bude bezúplatný převod pozemků, náspu i osvětlení zahájen,“ přiblížil aktuální situaci uvolněný radní Milan Grestenberger. Radnice má již jasnou představu, jaké by měla mít cyklostezka, jež zavede výletníky z Nového Jičína pod beskydské kopce, parametry. Počítá se se šířkou tři a půl metru a s pěti odpočívadly se stoly, lavičkami a stojany na kola. „Předpokládané náklady na její vybudování se pohybují okolo pětačtyřiceti milionů korun. Město Nový Jičín podalo v pondělí žádost o dotaci z rozpočtu Moravskoslezského kraje na projektovou přípravu,“ řekla dále Machková. Navíc svazek plánuje získat finanční podporu z Evropské unie. „Do poloviny měsíce října chceme připravit žádost o dotaci z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko, ze kterého by měla být financována samotná výstavba cyklostezky v roce 2012,“ potvrdil Jiří Plandor z odboru rozvoje města.

Cyklostezka by mohla mít pro dotčené obce velký přínos. Nejen že zlepší a zpříjemní nesilniční propojení mezi nimi, ale je velká šance, že si ji oblíbí návštěvníci nejen z blízkého regionu. Starostka Hodslavic Pavla Adamcová vidí například tyto pozitiva: „Slibujeme si od toho hlavně službu pro naše občany, protože dost lidí využívá cyklistickou dopravu do zaměstnání v Novém Jičíně a tato cyklostezka jim to určitě ulehčí,“ řekla Deníku. Adamcová poukazuje zejména na přetíženost a nebezpečnost mezinárodního silničního tahu, především v úseku mezi Hodslavicemi a Bludovicemi. „Samozřejmě dalším důvodem je umožnění rekreace, ať už pro cyklisty, běžkaře nebo in-line bruslaře. Trasa u nás navíc vede mimo obydlené oblasti, takže lidé zavítají do přírody,“ dodala.