Dodavatelská firma začala zbrušovat asfaltový povrch zhruba od úrovně benzinové čerpací stanice způsobem, jaký řidiči ještě nikde neviděli. Stroje vybrousily asfalt do hloubky kolem patnácti centimetrů, přičemž všechny kanály zůstaly s kusem původního asfaltu na své úrovni.
To ještě bylo pochopitelné. Zcela nepochopitelné ale bylo, že původní asfalt na řadě odboček z hlavního tahu na vedlejší silnice zůstal nezbroušený či nepodsypaný. Řidiči tak překonávali dvanácti–, místy i patnácticentimetrové schody. A tak to trvalo celý víkend.

Lidé bombardují úředníky

„Už asi pět lidí mi telefonovalo, co mají dělat, že urvali výfuky. Lidi nás tady bombardují, ale my s tím nemůžeme nic dělat. To je akce Ředitelství silnic a dálnic. V každém případě je ta situace zoufalá,“ sdělil místostarosta Oder Jiří Vlček a v podobném duchu se vyjádřil také vedoucí odboru dopravy oderské radnice Jan Skalka. „Moc toho nezmůžeme. Snažíme se s nimi teď jednat a alespoň ty dopady trochu eliminovat,“ uvedl Skalka.

To, že se silnice frézuje do hloubky dvanácti centimetrů, potvrdil zástupce dodavatele, muž jménem Mička. „Je možné, že někde to vinou podloží může jít na patnáct,“ uznal Mička, vzápětí ale dodal, že všechna vyvýšená místa, jako kanály a podobně, mají označená. Ani nezapíral, že některé sjezdy zapomněli podsypat, tak aby se na ně dalo plynule najet, bez rizika poškození vozidla. „Hned zítra na to najedou a zasypou to,“ uvedl v pondělí dopoledne Mička, čímž dal najevo, že nepovažuje situaci za příliš naléhavou.

Řidiči mají nárok uplatňovat škodu na vozidle

Zcela jiný názor na nezbroušené či nepodsypané sjezdy ale měl Tomáš Opěla, zástupce Ředitelství silnic a dálnic, které akci financuje. „Tak to nemůže být. Budu dodavatele kontaktovat, aby to neprodleně uvedl do náležitého stavu,“ ujistil Opěla a dodal, že majitelé vozidel, kteří přišli na neupravených sjezdech a odbočkách ke škodě, mají právo tuto škodu uplatňovat u toho, kdo stavbu provádí. Kontakt na něj by měl být uveden na ceduli, která by měla být součástí stavby.

Řidičům ale kromě nezvyklé úpravy silnice vadil i obrovský chaos. V pátek ráno byla například kolona až téměř po hranici města směrem na Hranice. Dopravu nikdo nijak neřídil a vítězil chaos, nervozita, výjimečně džentlmenská dohoda. Zejména když projížděly kamiony, situace dostávala dramatický ráz. Přestože Mička tvrdil, že měli sjednané lidi, kteří měli řídit průjezd vozidel, podle řidičů to vidět příliš nebylo. Většina obyvatel Oder se pozastavovala a pozastavuje hlavně nad tím, proč není odkloněna alespoň nákladní doprava. „Krajský úřad nechtěl odklon dopravy povolit,“ tvrdil Opěla.

O odklon kamionové dopravy nikdo nežádal

Oldřich Surý z oddělení silničního hospodářství Krajského úřadu Moravskoslezského kraje ale tvrdí, že Ředitelství silnic a dálnic o povolení odklonu dopravy nežádalo. „Oni by ten odklon museli sami nějak řešit,“ vysvětlil Surý, jenž se podivoval problémům, které na stavbě vznikly. Nevzpomínám si, že bychom měli na nějaké stavbě takové problémy. A to, že by někde byly vyfrézované úseky třeba do hloubky dvanácti centimetrů bez podsypání, neexistuje. To jsme ještě nezaznamenali,“ dodal Surý.

Oprava průtahu Odrami je plánovaná do 31. října. Ochlazení, které meteorologové hlásí, ale může zkomplikovat pokládku asfaltu, což připustil také Mička. „Stihneme to v termínu,“ ujistil.