VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při rehabilitaci se využívá různých pomůcek

V dnešním díle rubriky „Hlídejte si své zdraví aneb lékař radí", si protáhneme svaly pod zkušeným dohledem Mgr. Abdallaha Walweela, který již 5 let úspěšně vede tým odborníků na rehabilitačním oddělení polikliniky Therápon 98, a.s., v Kopřivnici, k tomu se v roce 2011 připojilo i nově vybudované relaxační centrum Therápon Aqua, kde si můžete vybrat z mnoha rehabilitačních, relaxačních a regeneračních procedur.

19.6.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Posilování je cvičení zaměřené na růst svalů. Na posilování se lze dívat z více pohledů. První je pohled kulturistický, v němž jsou zahrnuty veškeré činnosti s posilováním související strava, odpočinek a trénink. Další pohled je, že posilování může být cílená fyzická lidská činnost, na jejímž konci nestojí jen fyzické zlepšení těla, ale i ducha. Posilování může být zaměřeno různě (zdravotně, růstově a pro dobro duše).

Zdravotní posilování je tedy program rozvoje zdraví a rozvíjet zdraví znamená pečovat o vlastní sílu, vzhled, dostatek spánku, zdravou stravu, vhodné oblečení, hygienu a podobné zdravé věci.

Nejjednodušší dělení cvičení podle jeho intenzity je na aerobní a anaerobní cvičení.

Aerobní cvičení je považováno na nejvýznamnější složku fitness díky příznivým zdravotním efektům, které jsou s ním spojené. Cvičíme-li aerobně, zlepšujeme celkovou účinnost našeho kardiovaskulárního systému (srdce, plic a oběhové soustavy). Tepová frekvence je poměrně spolehlivý ukazatel intenzity cvičení a lze podle ní trénink efektivně řídit, dle rovnice 220 věk. Začátečníci, lidé s nízkou kondicí a ti, kteří mají za hlavní cíl snižování nadváhy by se měli držet spíše nižších úrovní doporučené tepové frekvence. Zároveň ale nesmí tepovka klesnout pod zhruba 60pct MTF zde je již intenzita cvičení příliš nízká, neovlivní látkovou přeměnu, a cvičení nebude mít očekávaný efekt. Cvičit je třeba také dostatečně dlouho, protože tělo začíná využívat tukové zásoby jako zdroj energie až asi po 20 minutách práce. Nízká intenzita cvičení je důležitá, abychom vydrželi cvičit dostatečně dlouho.

Veslovací trenažér

Veslování se pohybuje na pomezí aerobního a silového sportu a výborně se hodí pro vytrvalostní trénink a na komplexní trénink celého těla.

Tento trenažér je vhodný hlavně pro aktivní sportovce. Stejně dobře se však hodí na formování postavy či udržování kondice. Veslovací trenažér je také vhodným nástrojem prevence nebo rehabilitace při bolestech zad, posiluje horní polovinu těla, břicho, hrudník, ramena, záda, paže, dolní polovinu těla, hýždě, stehna, lýtka. Cvičení na veslovacím trenažéru zapojuje do tréninku všechny svalové partie, zejména nohy, záda, ruce, prsa a břicho. Je důležité dbát na řádné provádění cviků, pravidelné veslování pak může být prospěšné také při uvolňování bolesti v zádech.

Recumbent bike

Je vhodný pro široké spektrum uživatelů - aktivní sportovci, pacienti s bolestmi zad i kloubů, starší lidé, kteří se chtějí nenásilným tréninkem udržovat v kondici, tak i lidé se sníženou pohyblivostí, kteří se potřebují pozvolna rehabilitovat například po úraze.

Trénink na recumbent bike posiluje a má vliv na zdraví dolní poloviny těla, stehna, lýtka. Jízda na recumbent bike příznivě ovlivňuje kardiovaskulární systém, zvyšuje kapacitu plic a celkovou vytrvalost. Tento typ tréninku umožňuje především komplexní posilování všech svalových partií dolních končetin, a je proto vhodný nejen pro udržování kondice, spalování tuků a prevenci zdravotních komplikací. Je ideální také při rekonvalescenci po úrazu, srdečních příhodách nebo kloubních potížích.

Běžecký trenažér

Trénink na běžeckém pásu je nezbytný pro všechny náročné sportovce, pro široké spektrum uživatelů bez ohledu na vlastní fyzickou zdatnost. Běžecký trenažér má pulsem řízené programy s možností volby cílové kardiozóny. Tréninkový mód umožňuje výpočet cílové hodnoty tepu podle věku a zvolené kardiozóny Fat/Fit (spalování tuků / posilování). Na základě stanovené cílové hodnoty a aktuální tepové frekvence pak inteligentní program ovlivňuje průběh tréninku regulací rychlosti a sklonu. Běžecký trenažér napomáhá procvičovat a formovat především dolní část těla. Běh jako takový má však vliv na celý organismus především pomáhá zvyšovat tepovou frekvenci a kapacitu plic, příznivě ovlivňuje kardiovaskulární systém, prokrvuje a posiluje svalstvo. Správně vedený trénink má proto velmi výrazný efekt i při spalování tuků.

Stepper KETTLER MONTANA

Patří do kategorie aerobních trenažérů s významným podílem silové složky: trénuje srdce i krevní oběh, posiluje hýžďové svalstvo a dolní končetiny.

Pro koho je stepper vhodný?

Cvičení na stepperu vyhledávají především ti, kdo chtějí intenzivně formovat partie dolních končetin a hýždě. Představuje tak nejefektivnější způsob, jak tyto partie posílit a formovat. Takováto simulace stoupání do schodů, rozšířená o možnost vlastní regulace zátěže, je mnohem bezpečnější, a hlavně šetrnější ke kolenním kloubům. Stepper s hydraulickými tlumiči kolena nevystavuje nebezpečným nárazům tak, jako skutečný výstup. Soustavný trénink navíc výrazně zvyšuje kondici a vytrvalost.

Autor: Redakce

19.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

JEDNA Z NADĚJÍ novojičínského plaveckého klubu Marie Skopalová (uprostřed) ukázala hned na úvod sezony výtečnou formu.

Skopalová přivezla ze Znojma zlato

ZÁVIŠICKÝ TALENT Radek Rýpar (vpravo) získal na Českém poháru v Brně v nabité konkurenci bronz. Na snímku s rovněž bronzovým Danem Šimkem. Snímky. TJ Závišice

Závišické judo znovu ukázalo kvalitu

V Bílovci se bude stavět křížová cesta

Křížová cesta povede z Bílovce směrem na Bílov a hotová má být na jaře příštího roku.

Obec Mořkov chce zvelebit centrum

Odkup pozemku od Jednoty Hodonín schválili zastupitelé Mořkova.

Hokejisté kopřivnické Tatry pomohli dobré věci

Druholigoví hokejisté Tatry Kopřivnice společně darovali krev v Krevním centru Fakultní nemocnice v Ostravě-Porubě.   

Evropské poháry? Postupně za tím půjdeme

Říká v rozhovoru pro Deník spojka extraligové Kopřivnice Patrik Fulnek, který by rád pomohl naplnit čtyřletou vizi klubu.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení