Žádné letadlo v pátek odpoledne na Letišti Leoše Janáčka v Mošnově nevzlétlo, žádné nepřistálo. Kvůli mraku popela z islandské sopky, který postupuje nad Evropou, se totiž uzavřel i vzdušný prostor nad Českou republikou.

„Řídíme se pokyny od Řízení letového provozu. Od 14. hodiny u nás nevzlétlo ani nepřistálo žádné letadlo. Přišli jsme o čtyři odlety a čtyři přílety pravidelných linek, což se dotklo asi stopětařiceti lidí,“ vyjádřila se mluvčí mošnovského letiště Michaela Kubešová s tím, že žádné charterové lety na pátek plánovány nebyly.

Kdy by mohl být provoz znovu obnoven, si mluvčí letiště v pátek odpoledne netroufala odhadnout. „Čekáme, co se bude dít dál. Kdy se bude z Mošnova opět létat, záleží na tom, jak bude mrak popela postupovat a kdy Řízení letového provozu začne opět poskytovat své služby,“ dodala Kubešová. Podle posledních informací by neměl být provoz obnoven dříve než v sobotu v osm hodin ráno.

Sopečný popel v oblacích v pátek ochromil i provoz letecké záchranky. Vrtulník moravskoslezských záchranářů přestal zcela létat po čtvrté hodině odpolední. Do té doby vyrážel aspoň k nejzávažnějším případům. „Byly odvolány i noční lety. Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet,“ uvedl Lukáš Humpl, mluvčí krajských záchranářů.

„Prach působí jako smirkový papír, který během průletu mrakem opotřebuje i čelní skla. Motory ohrožuje především u proudových letadel, která mají velkou spotřebu vzduchu, a tím pádem by jimi procházelo i velké množství prachu,“ řekl Deníku Jozef Ostrolucký, pilot záchranářského vrtulníku Kryštof 05.

Takové motory má podle jeho dalších slov i záchranářský vrtulník, ale protože nelétá tak vysoko, není pro něj riziko tak vysoké. „I my se však při letech ve výšce zhruba tří set metrů vyhýbáme místům, která jsou problémová. Kvůli prachu, páře i rozdílným teplotám, které by mohly vyvolat turbulence, to jsou ostravské a třinecké železárenské provozy,“ dodal Ostrolucký.

Ohrožení motorů letadel sopečným prachem potvrdil i mechanik společnosti JOB Air na mošnovském letišti. V minulosti se podle něj několik letadel po průletu takovým mrakem dostalo do potíží.

„Ten prach má určitou zrnitost. Nebezpečí poškození motoru hrozí, když se prach ve spalovací komoře při vysoké teplotě speče. Motor je také ohrožen ucpáním chladících otvorů pro chlazení turbínových součástí,“ vysvětlil.

MARTIN PLEVA
LIBOR BĚČÁK