„Jsme zřejmě poslední z měst nad deset tisíc obyvatel široko daleko, kde ještě nebyla zavedena regulace formou placeného parkování. Uvažovali jsme o tom již léta, teď na to konečně došlo.“ Těmito slovy zahájil kopřivnický starosta Josef Jalůvka jednání týkající se regulace parkování v centrální části města. Kopřivnice se tak na začátku příštího roku přidá do seznamu novojičínských měst, kde si lidé za parkování v centru zaplatí.

Regulaci parkování v centru města definitivně potvrdili kopřivničtí zastupitelé. Schválený plán se však oproti tomu původnímu dost liší. Radnice vyslyšela prosby občanů a pravidla pro nové parkování zmírnila. „První návrh regulace parkování byl předložen veřejnosti k připomínkování v květnu tohoto roku. Tehdy přišlo na jednání hodně občanů a někteří posílali své připomínky i dodatečně. Na jejich základě byl původní návrh přepracován a nutno říci, že byl v mnoha ohledech velmi zmírněn,“ potvrdila kopřivnická tisková mluvčí Lucie Petříčková.

Nové parkování přinese tři výrazné změny. Za prvé bude v Kopřivnici zavedena takzvaná rezidentní zóna, tedy parkování pro ty, kteří žijí v centru města. Na místech budou moci parkovat výhradně majitelé rezidentních karet. Přestože město původně uvažovalo o tom, že kartu dostane pouze vlastník bytové jednotky a že karta bude nepřenosná, nakonec vyslyšelo hlasy obyvatel a krok přehodnotilo. „Nově ji budou moci získat také ti, co prokáží nájemní vztah k bytové jednotce v dané lokalitě. Změnili jsme také to, že karta nebude vázána na espézetku, tedy že bude přenosná,“ uvedl Jalůvka. Vzápětí dodal, že další zmírnění se týká provozní doby rezidentních zón. „Ty byly na základě přání občanů zkráceny z původních dvaceti čtyř hodin na časové omezení jedenácti hodin,“ pokračoval starosta.

Oblastí, která lidi zajímá nejvíce, je parkovací plocha u radnice a také u marketu Albert. „O tom, že se chystá placené parkování ve městě, víme. Nic ale nevíme o tom, jak to bude fungovat před Albertem nebo radnicí, kde je také pošta,“ zní z úst většiny kopřivnických obyvatel. Útěchou jim může být skutečnost, že v tomto ohledu, zejména co se stání před radnicí týče, nemá jasno ani samo město. „Zónu se specifickým režimem parkování před radnicí čeká ještě dolaďování. Musíme dořešit například systém pro handicapované, aby měli možnost ve všech druzích stání někde bezplatně zaparkovat, a také otázku obslužnosti pošty,“ připustil problém Jalůvka a pokračoval: „V současné době je tam šest parkovacích míst s časovým omezením. My budeme muset nejspíš spočítat, kolik tam denně jezdí lidí a jak dlouho se tam zdrží, a vyřešit, zda je tento počet dostatečný.“ K Albertu se pak vyjádřil následovně. „U parkoviště u Alberta jsme nakonec ustoupili od závor, protože zde zůstane stání pro taxíky, handicapované a soukromý objekt, kterým bychom závorami výjezd zkomplikovali. Každopádně budou zde místa placená, protože chceme zabránit tomu, aby zde lidé odstavovali vozy na delší dobu.“

První omezení parkování v centru Kopřivnice by měli obyvatelé města pocítit začátkem příštího roku. Městem automobilů se tak rozšíří seznam těch novojičínských měst, kde se za parkování v centru platí. K těm, jež k tomuto kroku přistoupily nedávno, patří například Štramberk a Studénka. Ve Štramberku je stání na náměstí zpoplatněno od letních měsíců, ve Studénce zatím nebyl přesný termín, kdy historicky první placené parkování, v ulici těsně sousedící s náměstím vejde v platnost, stanoven. „Předpoklad je ale takový, že by to mohlo být od prvního listopadu,“ dodal studénecký tajemník Jiří Moskala.