„Linku Ostrava Dubaj během zimního letového řádu neplánujeme provozovat,“ řekla Dufková. SmartWings naopak navyšují počty letů do Dubaje z Prahy na sedm týdně.

SmartWing začaly z Ostravy do Dubaje létat od září 2016. Start podpořil významně Moravskoslezský kraj, ještě za dob minulého vedení v čele se sociálně-demokratickým hejtmanem Miroslavem Novákem. SmartWings létaly první zimu dvakrát týdně, od loňska jednou týdně.

Současný náměstek hejtmana označuje zděděnou smlouvu po svém předchůdci za atypickou a nelogickou, a pro zrušení linky vidí hned několik důvodů.

Linku podle něj využívali fakticky pouze Češi na cestu do Perského zálivu, ačkoliv primárním cílem bylo nalákat arabské hosty na sever Moravy. Analýza kraji navíc ukázala velkou citlivost na cenu letenek.

„Pokud letenka stála pět tisíc korun, tak letadlo bylo plné, když šest tisíc, tak to bylo horší a při sedmi tisících už létalo téměř prázdné,“ uvedl Unucka.

Vše na téma letiště v Mošnově najdete zde

Ten ještě v roce 2016 ale smlouvu hájil. Travel Service navíc podle něj neměl v Ostravě bázované letadlo, což byl další důvod velké ztrátovosti linky, neboť dopravce musel stroj přesouvat z jiných letišť.

Posledním hřebíčkem do rakve pak byla skutečnost, že Travel Service nedostal v Dubaji kvůli rekonstrukci tamního letiště vhodný slot. Kraj proto s dopravcem nyní jedná o způsobu ukončení smlouvy. Jednou z možností je, že po určitý čas (za už zaplacené peníze) zůstane na letounu Travel Servisu reklama na kraj.

Podle smlouvy měl Moravskoslezský kraj zaplatit za provoz linky během pěti let přes padesát milionů korun. Výše finanční dotace se měla postupně snižovat. Zákazníci letiště Leoše Janáčka Ostrava mohou letět do Dubaje přímo z nedalekých letišť. Flydubai letos spustil linku z polského Krakova, Wizz Air létá z Katovic.

Jan Sůra