„Prodávají ještě vůbec nějaké pumpy speciál? Co mají tankovat lidé, kteří ještě mají starší auta?“ ptá se dále čtenář.

„Speciál s oktanovým číslem 91 získal své dominantní postavení v šedesátých až osmdesátých letech minulého století, kdy tvořil sedmdesát procent spotřeby benzinů. Tento podíl pramenil ze složení vozového parku v tehdejším socialistickém Československu. Silné zastoupení tehdy tvořila auta vyráběná v zemích Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP), jako Škoda 105 a 120, trabant, wartburg, VAZ – žiguli, a mnoho dvoutaktních motocyklů. Tyto vozy ale z našich cest postupně mizí. I tak se speciál udržel jako sortimentní druh na trhu půl století. Dnes se prodává jako bezolovnatý s přísadou na ochranu ventilových sedel a jeho podíl na domácím trhu klesl na pouhé procento. Do budoucna to rozhodně není perspektivní druh automobilového benzinu,“ vysvětlil ředitel jakosti společnosti Benzina Václav Loula.

V České republice se trh s benziny z pohledu oktanového čísla vyvíjel od 80oktanového a olovnatého normálu. Ten byl zrušen v roce 1980, pokračoval přes Speciál 91 (prodává se dosud) a olovnatý Super 96, jehož prodej skončil v roce 2000. Dostal se až k současné struktuře pouze bezolovnatých benzinů v oktanových hladinách 95 a 98. Loni tvořil BA 95 Natural 96,6 procenta prodeje benzinů, vysokooktanové ben〜ziny nad 98 tvořily 2,1 procenta.„Poptávka po benzinu Speciál trvale klesá. Z pětadvacetiprocentního podílu v roce 2000 se dostala na současné necelé jedno procento. Očekávám, že jeho prodej skončí nejpozději ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. Automobilisté se staršími vozy mohou bez problémů přejít na benzin s oktanovou hladinou 95 a v rámci nabídky aditiv. V sítích čerpacích stanic si mohou koupit například přísadu Benadit BA (draselná sůl kyseliny jantarové), která se přidává do nádrže v dávkování uvedeném v návodu při každém tankování,“ dodal Loula.

Mnoho společností provozujících čerpací stanice speciál už podle něj vyřadilo z prodeje. Benzina jeho prodej v letošním roce rovněž utlumuje, hlavně u čerpacích stanic, u kterých nakupuje speciál minimum zákazníků. „V Moravskoslezkém kraji máme devětadvacet čerpacích stanic a až do srpna letošního roku bude speciál ještě v nabídce u sedmnácti z nich. Jde například o pumpy v Ostravě-–Hrabové, Českém Těšíně, Krnově, Studénce, Opavě, Frýdlantu nad Ostravicí či Staré Vsi nad Ondřejnicí,“ upřesnil ředitel jakosti Benziny.

Jiří Němeček, odborník ze společnosti Autoporadce s. r. o., na dotaz uvedl, že bezpečnostní parametry starých vozů, které ještě jezdí na speciál, současnému stavu na našich silnicích většinou už nevyhovují.

„Ať jde třeba o sílu plechů, bezpečnostní pásy i spoustu dalších věcí včetně ekologie provozu. Pokud si takové auto navíc koupí nějaký mladík, který mívá tendenci k riskantní jízdě, může to mít tragické následky. Jinak samozřejmě platí, že pokud zákazník nenajde pumpu se speciálem, může natankovat Natural 95, ale musí při každém tankování vlít do nádrže aditivum,“ dodal Němeček.