VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letecká nehoda jako v Rusku by se u nás nestala

Mošnov /FOTOGALERIE, VIDEO, AKTUALIZOVÁNO/ – Podobná tragická nehoda, jaká se kvůli počasí stala polskému vládnímu letadlu v Rusku, by se v Mošnově stát nikdy neměla. Letadlo by až těsně nad přistávací dráhu dovedl přesný navigační systém. Ten právě v těchto dnech prošel kalibrací. Nad letištěm a také širším okolím regionu kroužil speciální letoun Cessna 560 XL.

13.4.2010 2
SDÍLEJ:

Letiště Leoše Janáčka.Foto: Deník/Pavel Sonnek

Inspektoři z Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) v úterý a ve středu kalibrovali navigační systém mošnovského letiště umožňující bezpečné přistávání letadel.

Letiště Leoše Janáčka má od října 2008 instalován systém ILS CAT II. Je tvořen světelnou signalizací na přistávací ploše, radionavigací a dalšími prvky, včetně záložního zdroje energie. Systém umožňuje přesné navádění letadel k prahu přistávací dráhy, přičemž největší výhodou je možnost bezpečného přistání i za velmi špatné viditelnosti. Letadlo přitom piloti mohou po většinu doby přistávacího manévru podle přesných dat o poloze stroje řídit za využití autopilota. Podmínkou je, aby bylo vzájemně komunikujícím zařízením vybaveno také letadlo, a patřičnou odbornost musí mít i pilot.

Každý letištní navigační systém se musí v pravidelných intervalech, nebo při instalaci nových doplňků, podrobovat kalibraci. Ta je nutná pro zachování naprosté přesnosti důležité pro bezpečnost letového provozu. Pokud by rádiomajáky nevysílaly přesné signály, docházelo by k odchylkám a letadla by nebyla vedena k přistávací dráze v přesném směru a výšce. Kontrolu nastavení provádí ÚCL.

„S letadlem létáme v předepsaných trajektoriích a vyhodnocujeme data z vysílačů pozemních zařízení. Za letu jsem ve spojení s obsluhou pozemního zařízení. Podle naměřených hodnot upravujeme nastavení, aby vyhovělo předepsaným parametrům. Tyto informace jsou důležité pro přístrojové navádění letadel k přistání,“ vysvětlil inspektor ověřování leteckých pozemních zařízení Marek Dobrozemský.

Nejmodernější systémy dokáží zajistit úplné přistání pomocí autopilota a také následné rolování letounu na určené parkovací místo. Takový systém a jeho provoz je však příliš nákladný, proto ho mají pouze nejvytíženější letiště na světě, nebo ta se speciálním provozem. Plně automaticky přistávají také raketoplány.

V případě mošnovského letiště musí řízení letadla od autopilota převzít pilot nejpozději 30 metrů nad zemí. V této výšce, zvané výška rozhodnutí, má poslední možnost přerušit přistávání. To by musel učinit především kvůli viditelnosti, která by byla nižší, než stanovená pro tuto kategorii navigačního zařízení. Pilot by měl vidět na vzdálenost 300 metrů.

Pro srovnání, pražské letiště v Ruzyni má ILS CAT IIIb, který umožňuje přistávání s pomocí autopilota až na zem, zatímco brněnské letiště v Tuřanech má systém ILS CAT I, kde musí pilot převzít řízení od automatiky nejpozději ve výšce 60 metrů.

Pokud se pilot rozhodne přistávání přerušit, musí nabrat výšku a vybrat si ze dvou možností. Buď počká na zlepšení podmínek k opětovnému pokusu, nebo si k přistání vybere jiné letiště. Cestující pak musejí čekat na zlepšení podmínek, nebo volit jiný druh dopravy.

„Základem je letový plán, který se připravuje a zadává do systému ještě před startem. V průběhu letu je pak upravován podle aktuálních podmínek. V samotném závěru se nastavují data pro přistání. Všechna větší letadla jsou dnes řízena pomocí přístrojů. Právě pomocí autopilota řízeného radiomajáky je možné dosáhnout přesného přiblížení k určené přistávací dráze. V hustém provozu u větších letišť by už ruční řízení téměř nebylo možné. S autopilotem se letadla pohybují v přesně stanovených pozicích a bezpečnými rozestupy. Podle druhu navigačního systému, přístrojového vybavení letadla a odbornosti pilota se pak rozlišuje, do jaké úrovně vede přistání autopilot a kde už musí řízení převzít pilot,“ shodli se kapitáni Petr Člupný a Tomáš Strnádek, kteří při kalibraci navigačního systému mošnovského letiště pilotovali proudovou Cessnu 560 XL.

Pro Letiště Ostrava je elektronický navigační systém naprostou nutností, a to zejména pro pravidelnou nebo charterovou dopravu. Bez něj by řada letů za zhoršených podmínek nemohla vůbec přistát a cestující by končili místo v Ostravě v jiných městech, zejména Praze nebo Brně.

Pro ilustraci, za dobré viditelnosti je přistávací dráha viditelná ze vzdálenosti několika kilometrů, a to i v noci, kdy obsluha řídící věže rozsvítí naváděcí světla. V opačném případě se však musejí piloti vyrovnávat s viditelností dosahující sotva pár metrů. Ještě v době instalace navigačního systému musel jeden z pravidelných letů z Prahy do Ostravy právě kvůli mlze nad přistávací dráhou půl hodiny kroužit nad letištěm, než se rozplynula.

Deník byl přitom

Aby se piloti menších i větších letadel mohli stoprocentně spolehnout na přesnost elektronického navigačního systému, musí být celý systém v perfektním stavu a dokonale seřízen.

Tříčlenná posádka menšího proudového letounu Cessna 560 XL provedla během dvou dnů nad letištěm v Mošnově pěknou řádku průletů. Při nízkých průletech byl stroj nad ranvejí ve výšce 15 metrů. Po každém průletu následovala otočka s prudkým stoupáním, oblet letiště a repete. „Calibra 04, po průletu provedeme stoupání vpravo na 4000 ft (1200 m) a pak opět přiblížení k dráze 22,“ hlásili piloti například řídící věži. Ve chvíli, kdy se k letišti blížilo jiné letadlo, provedla cessna s označením OK-CAA delší okruh a vyčkávala, až bude prostor opět volný.

Za dvojící zkušených pilotů Petrem Člupným a Tomášem Strnádkem vše u přístroje UNIFIS 3000 organizoval inspektor ověřování leteckého pozemního zařízení Marek Dobrozemský: „Před sebou mám zařízení, které je tvořeno třemi počítači. S jejich pomocí za letu vyhodnocuji přesnost signálů vysílaných ze země. Když zjistím, že nějaký signál není úplně optimální, dávám přímo z paluby pokyn obsluze pozemního zařízení, aby ho upravila. Takto zkontrolujeme a případně nastavíme všechny radiomajáky. Teď můžeme říct, že systém je nastaven správně.“

Elektronický navigační systém musí být spolehlivý a je proto jištěn záložním zdrojem elektrické energie. „Představte si, že by letadlo v noci přistávalo a těsně nad plochou by kvůli výpadku zhasla světla. Proto musí být systém jištěn tak, že přechod na jiný zdroj posádka letadla ani nepozná,“ řekl kapitán Petr Člupný.

Podívejte se na video ze serveru Youtube na přistání letadla s pomocí systému ILS CAT III:

#flash||320|240|#


Autor: Libor Běčák

13.4.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

539490 - Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci120 Kč

Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci Manipulanti v masné výrobě. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 120 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z: 23.2.2018, Přijmeme do výroby v Hladkých Životicích pracovníka pro manipulaci s uzeninami. Požadujeme spolehlivost a chuť pracovat. Pracovní poměr na dobu určitou s možností prodloužení na dobu neurčitou. , Zaměstnanecé výhody: stravování s příspěvkem zaměstnavatele, příspěvky na penzijní připojištění, zvýhodněné nákupy, zaměstnanecké balíčky, příspěvek na dopravu (nad 20 km), 3 dny dovolené navíc, Kontakt: p. Ing. Ivo Kraus, tel.: 734 282 124, v pracovní dny 8-14hod, e-mail: kraus.ivo@reznictvi-hh.cz. Pracoviště: Řeznictví h + h, s. r. o., Hlavní, č.p. 46, 742 47 Hladké Životice. Informace: Ivo Kraus, +420 734 282 124.

539490 - Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci120 Kč

Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci Obsluha udíren. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 120 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z : 23.2.2018 Přijmeme do výroby v Hladkých Životicích pracovníka na obsluhu udíren, výhodou zkušenosti v masné výrobě. Zodpovědnost, spolehlivost a chuť pracovat podmínkou., Pracovní poměr na dobu určitou s možností prodloužení smlouvy na dobu neurčitou. Vhodné pro zájemce z blízkého okolí., Zaměstnanecké výhody: stravování s příspěvkem zaměstnavatele, zaměstnanecké balíčky, zvýhodněné nákupy, 3 dny dovolené navíc, příspěvek na penzijní připojištění, příspěvek na dopravu (nad 20 km) a další., Kontakt: Ing. Ivo Kraus, tel.: 734 282 124 v pracovní dny 8-14hod., písemně na e-mail: kraus.ivo@reznictvi-hh.cz. Pracoviště: Řeznictví h + h, s. r. o., Hlavní, č.p. 46, 742 47 Hladké Životice. Informace: Ivo Kraus, +420 734 282 124.

539490 - Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci100 Kč

Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci Pracovníci v masné výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: z : 23.2.2018 Hledáme manuálně zručné pracovníky do masné výroby (balení, manipulace, atd.), Požadujeme: spolehlivost, trestní bezúhonnost a chuť pracovat. Vhodné pro uchazeče z blízkého okolí Hladkých Životic., Pracovní poměr na dobu určitou s možností prodloužení smlouvy na dobu neurčitou. Možnost práce na DPP., Zaměstnanecké výhody: stravování s příspěvkem zaměstnavatele, zaměstnanecké balíčky, zvýhodněné nákupy, 3 dny dovolené navíc, příspěvek na penzijní připojištění, příspěvek na dopravu (nad 20 km) a další., Kontakt: Ing. Ivo Kraus, tel.: 734 282 124 v pracovní dny 8-14hod., písemně na e-mail: kraus.ivo@reznictvi-hh.cz. Pracoviště: Řeznictví h + h, s. r. o., Hlavní, č.p. 46, 742 47 Hladké Životice. Informace: Ivo Kraus, +420 734 282 124.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Zámečník20 800 Kč

Zámečníci strojů Strojní zámečníci. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20800 kč, mzda max. 21600 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: z: 8.8.2017 a: 23.2.2018 PRACOVIŠTĚ - ŠENOV U NOVÉHO JIČÍNA, Strojní zámečníci, Popis pracovní nabídky:, - výroba kovových výrobků pro vojenský průmysl, Požadujeme:, - manuální zručnost, - praxe na této pozici, - dobrý fyzický a zdravotní stav, - spolehlivost a zodpovědný přístup k práci, Nabízíme:, - zázemí ve stabilní a perspektivní společnosti, - práci ve vstřícném a přátelském kolektivu spolupracovníků, Jiná sdělení:, V případě zájmu zašlete svůj životopis na e-mail: david.subert@sdpeople.cz nebo mne kontaktujte na tel.:, 725 813 533, nástup možný ihned.. Pracoviště: Sdpeople s.r.o. pracoviště šenov u nj, Dukelská, č.p. 102, 742 42 Šenov u Nového Jičína. Informace: Kontakt:, +420 725 813 533.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Olympijský festival v Ostravě. Ilustrační foto.

ANKETA: Vyberte nejlepší sportoviště Olympijského festivalu v Ostravě

Sníh, vítr a volný prostor bez překážek jsou pro snowkiting ideální.
19

Meteorologové varují: Budou silnější mrazy. Teplota může klesnout i pod minus 30

Olympijský festival v Ostravě i na horách jde do finále

XXIII. zimní olympijské hry jdou do finále a s nimi i dění v Olympijském festivalu v Ostravě. Hned v sobotu ráno se další zlatou medailí fantasticky zapsala do historie sportu neuvěřitelná Ester Ledecká.

Ledecká je olympijskou legendou. Získala druhé zlato, po lyžích i na snowboardu

/FOTOGALERIE/ Ester Ledecká, 22letá česká reprezentantka, získala na zimních hrách v Pchjongčchangu své druhé zlato. Po šokujícím prvním místu ze super-G pro ni byla zlatá i druhá jihokorejská sobota. V paralelním obřím slalomu snowboardistek s přehledem porazila všechny své soupeřky a zařadila se mezi české olympijské legendy Věru Čáslavskou nebo Emila Zátopka.

Znavený dvouletý dveřník, fet za volantem a soutěž střihačů vína: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 23. února 2018.

Olympijský festival vrcholí, o víkendu se čeká největší nápor

/FOTOGALERIE/ Velký zájem je také o fotografii s Jaromírem Jágrem nebo o hru na netradičních pingpongových stolech

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT