VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letecká nehoda jako v Rusku by se u nás nestala

Mošnov /FOTOGALERIE, VIDEO, AKTUALIZOVÁNO/ – Podobná tragická nehoda, jaká se kvůli počasí stala polskému vládnímu letadlu v Rusku, by se v Mošnově stát nikdy neměla. Letadlo by až těsně nad přistávací dráhu dovedl přesný navigační systém. Ten právě v těchto dnech prošel kalibrací. Nad letištěm a také širším okolím regionu kroužil speciální letoun Cessna 560 XL.

13.4.2010 2
SDÍLEJ:

Letiště Leoše Janáčka.Foto: Deník/Pavel Sonnek

Inspektoři z Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) v úterý a ve středu kalibrovali navigační systém mošnovského letiště umožňující bezpečné přistávání letadel.

Letiště Leoše Janáčka má od října 2008 instalován systém ILS CAT II. Je tvořen světelnou signalizací na přistávací ploše, radionavigací a dalšími prvky, včetně záložního zdroje energie. Systém umožňuje přesné navádění letadel k prahu přistávací dráhy, přičemž největší výhodou je možnost bezpečného přistání i za velmi špatné viditelnosti. Letadlo přitom piloti mohou po většinu doby přistávacího manévru podle přesných dat o poloze stroje řídit za využití autopilota. Podmínkou je, aby bylo vzájemně komunikujícím zařízením vybaveno také letadlo, a patřičnou odbornost musí mít i pilot.

Každý letištní navigační systém se musí v pravidelných intervalech, nebo při instalaci nových doplňků, podrobovat kalibraci. Ta je nutná pro zachování naprosté přesnosti důležité pro bezpečnost letového provozu. Pokud by rádiomajáky nevysílaly přesné signály, docházelo by k odchylkám a letadla by nebyla vedena k přistávací dráze v přesném směru a výšce. Kontrolu nastavení provádí ÚCL.

„S letadlem létáme v předepsaných trajektoriích a vyhodnocujeme data z vysílačů pozemních zařízení. Za letu jsem ve spojení s obsluhou pozemního zařízení. Podle naměřených hodnot upravujeme nastavení, aby vyhovělo předepsaným parametrům. Tyto informace jsou důležité pro přístrojové navádění letadel k přistání,“ vysvětlil inspektor ověřování leteckých pozemních zařízení Marek Dobrozemský.

Nejmodernější systémy dokáží zajistit úplné přistání pomocí autopilota a také následné rolování letounu na určené parkovací místo. Takový systém a jeho provoz je však příliš nákladný, proto ho mají pouze nejvytíženější letiště na světě, nebo ta se speciálním provozem. Plně automaticky přistávají také raketoplány.

V případě mošnovského letiště musí řízení letadla od autopilota převzít pilot nejpozději 30 metrů nad zemí. V této výšce, zvané výška rozhodnutí, má poslední možnost přerušit přistávání. To by musel učinit především kvůli viditelnosti, která by byla nižší, než stanovená pro tuto kategorii navigačního zařízení. Pilot by měl vidět na vzdálenost 300 metrů.

Pro srovnání, pražské letiště v Ruzyni má ILS CAT IIIb, který umožňuje přistávání s pomocí autopilota až na zem, zatímco brněnské letiště v Tuřanech má systém ILS CAT I, kde musí pilot převzít řízení od automatiky nejpozději ve výšce 60 metrů.

Pokud se pilot rozhodne přistávání přerušit, musí nabrat výšku a vybrat si ze dvou možností. Buď počká na zlepšení podmínek k opětovnému pokusu, nebo si k přistání vybere jiné letiště. Cestující pak musejí čekat na zlepšení podmínek, nebo volit jiný druh dopravy.

„Základem je letový plán, který se připravuje a zadává do systému ještě před startem. V průběhu letu je pak upravován podle aktuálních podmínek. V samotném závěru se nastavují data pro přistání. Všechna větší letadla jsou dnes řízena pomocí přístrojů. Právě pomocí autopilota řízeného radiomajáky je možné dosáhnout přesného přiblížení k určené přistávací dráze. V hustém provozu u větších letišť by už ruční řízení téměř nebylo možné. S autopilotem se letadla pohybují v přesně stanovených pozicích a bezpečnými rozestupy. Podle druhu navigačního systému, přístrojového vybavení letadla a odbornosti pilota se pak rozlišuje, do jaké úrovně vede přistání autopilot a kde už musí řízení převzít pilot,“ shodli se kapitáni Petr Člupný a Tomáš Strnádek, kteří při kalibraci navigačního systému mošnovského letiště pilotovali proudovou Cessnu 560 XL.

Pro Letiště Ostrava je elektronický navigační systém naprostou nutností, a to zejména pro pravidelnou nebo charterovou dopravu. Bez něj by řada letů za zhoršených podmínek nemohla vůbec přistát a cestující by končili místo v Ostravě v jiných městech, zejména Praze nebo Brně.

Pro ilustraci, za dobré viditelnosti je přistávací dráha viditelná ze vzdálenosti několika kilometrů, a to i v noci, kdy obsluha řídící věže rozsvítí naváděcí světla. V opačném případě se však musejí piloti vyrovnávat s viditelností dosahující sotva pár metrů. Ještě v době instalace navigačního systému musel jeden z pravidelných letů z Prahy do Ostravy právě kvůli mlze nad přistávací dráhou půl hodiny kroužit nad letištěm, než se rozplynula.

Deník byl přitom

Aby se piloti menších i větších letadel mohli stoprocentně spolehnout na přesnost elektronického navigačního systému, musí být celý systém v perfektním stavu a dokonale seřízen.

Tříčlenná posádka menšího proudového letounu Cessna 560 XL provedla během dvou dnů nad letištěm v Mošnově pěknou řádku průletů. Při nízkých průletech byl stroj nad ranvejí ve výšce 15 metrů. Po každém průletu následovala otočka s prudkým stoupáním, oblet letiště a repete. „Calibra 04, po průletu provedeme stoupání vpravo na 4000 ft (1200 m) a pak opět přiblížení k dráze 22,“ hlásili piloti například řídící věži. Ve chvíli, kdy se k letišti blížilo jiné letadlo, provedla cessna s označením OK-CAA delší okruh a vyčkávala, až bude prostor opět volný.

Za dvojící zkušených pilotů Petrem Člupným a Tomášem Strnádkem vše u přístroje UNIFIS 3000 organizoval inspektor ověřování leteckého pozemního zařízení Marek Dobrozemský: „Před sebou mám zařízení, které je tvořeno třemi počítači. S jejich pomocí za letu vyhodnocuji přesnost signálů vysílaných ze země. Když zjistím, že nějaký signál není úplně optimální, dávám přímo z paluby pokyn obsluze pozemního zařízení, aby ho upravila. Takto zkontrolujeme a případně nastavíme všechny radiomajáky. Teď můžeme říct, že systém je nastaven správně.“

Elektronický navigační systém musí být spolehlivý a je proto jištěn záložním zdrojem elektrické energie. „Představte si, že by letadlo v noci přistávalo a těsně nad plochou by kvůli výpadku zhasla světla. Proto musí být systém jištěn tak, že přechod na jiný zdroj posádka letadla ani nepozná,“ řekl kapitán Petr Člupný.

Podívejte se na video ze serveru Youtube na přistání letadla s pomocí systému ILS CAT III:

#flash||320|240|#


Autor: Libor Běčák

13.4.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 12 200 Kč

Dělníci v oblasti výstavby budov Pomocný stavební dělník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z: 28.5.2018,a:10.8.2018, místo výkonu práce okres Nový Jičín s výjezdy na Opavsko. Náplň práce: Úklid suti, vyvážení suti, navážení štěrku, hutnění materiálu. Praxe není nutná. Kontakt se zaměstnavatelem po předchozí telefonické domluvě.. Pracoviště: Josef bilý, Masarykova, č.p. 396, 742 45 Fulnek 1. Informace: Josef Bilý, +420 704 095 308.

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 13 000 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů) Kuchař/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Z:9.4.2018.A:13.8.2018 Místo výkonu práce:Školní jídelna, Pohořská 8, Odry. Přijmeme kuchaře/kuchařku na plný pracovní úvazek, poloviční pracovní úvazek nebo i na dohodu o provedení práce.Požadavky: Praxe 3 roky, řidičské oprávnění.Náplň práce: Výroba studených a teplých pokrmů. Pracovní doba: 6:00-14:30 hod. Nabízíme: 25 dnů dovolené, stravování za zvýhodněnou cenu. Kontakt: Paní Schwarzová - telefonicky v pracovní dny: 8-14 hod., na tel.: 556 731 909. Pracoviště: Základní škola odry, pohořská 8, příspěvková organizace, Pohořská, č.p. 1010, 742 35 Odry. Informace: Marcela Schwarzová, +420 556 731 909.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Lektoři dalšího vzdělávání 150 Kč

Lektoři dalšího vzdělávání Lektoři anglického jazyka. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 150 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z: 13.8.2018, Jazyková škola TOP School hledá pro svou pobočku v Novém Jičíně vhodné kandidáty(tky) na pozici: Lektor cizích jazyků - angličtina. Očekáváme výborné jazykové znalosti, skvělé komunikační dovednosti, kreativitu, samostatný a zodpovědný přístup. Výhodou je pobyt v zahraničí anebo praxe v oboru. Nabízíme zajímavou a zodpovědnou práci v příjemném kolektivu. V případě, že se cítíte být touto nabídkou osloveni, zašlete svůj strukturovaný životopis společně s krátkým motivačním dopisem na email a do předmětu zprávy uveďte: Lektor anglického jazyka - Nový Jičín., Kontakt: tel.: 773 200 468, e-mail: andrea.georgiev@topschool.cz,kontaktní osoba p. Bc. Andrea Georgiev. Pracoviště: Top school s.r.o. - pracoviště nový jičín, B. Martinů, č.p. 1885, 741 01 Nový Jičín 1. Informace: Andrea Georgiev, +420 773 200 468.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Traktorista a obsluha 120 Kč

Traktoristé a obsluha zemědělských strojů Traktorista - pracovník na zemědělské farmě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 120 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Z:4.4.2018.A:10.8.2018. Místo výkonu práce Jerlochovice a okolí. Řidičský průkaz - traktor (osobní automobil výhodou). Praxe v zemědělství vítána. Vhodné i pro absolventy zemědělských oborů - vyučen v oboru výhodou. Zájemce musí být přizpůsobilý pro práci v zemědělství - soboty i neděle. Osobní kontakt na výše uvedené adrese od pondělí do pátku v čase 8:00 -10:00 hodin.. Pracoviště: Jiří ševčík, 742 45 Fulnek 1. Informace: Jiří Ševčík, +420 608 709 466.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jedním z těch, které přijme na radnici starostka Frenštátu pod Radhoštěm Zdeňka Leščišinová (vlevo), bude i bývalý skvělý skokan Jaroslav Sakala.

Účastníky memoriálu přijme starostka města

Extáze. Ilustrační foto

Kriminalisté ostravského „toxi týmu“ bojují s výrobci drog

Výbuch kotle vážně zranil muže v Bílově na Novojičínsku

Krátce před úterní půlnocí vyslalo operační středisko záchrannou službu do jednoho z domů v Bílově. Na pomoc vážně poraněnému pacientovi vyrazila zdravotnická pomoc z nedalekého Bílovce a Fulneku.

S nákupem školních potřeb neotálejte. Kupujte však jen to potřebné

Tužky, pera, penály, barvy. Nejen to vyžadují třídní učitelé po dětech při nástupu do školy. Někteří rodiče aktivně nakupují školní potřeby již během prázdnin.

Novojičínští policisté pátrají po neznámém muži

Novojičínští policisté pátrají po muži, který se měl v pondělí 9. července kolem 16 hodiny dopustit podvodu na pobočce České pošty v ulici Karla Kryla.

Opravy rondelů letos nebudou. Nový Jičín ale stejně neminou

Jako blesk z čistého nebe doputovala na jaře letošního roku na novojičínskou radnici zpráva, že se mají během léta opravovat všechny okružní křižovatky na hlavním průtahu města na mezinárodní silnici I/57.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT