VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letecká nehoda jako v Rusku by se u nás nestala

Mošnov /FOTOGALERIE, VIDEO, AKTUALIZOVÁNO/ – Podobná tragická nehoda, jaká se kvůli počasí stala polskému vládnímu letadlu v Rusku, by se v Mošnově stát nikdy neměla. Letadlo by až těsně nad přistávací dráhu dovedl přesný navigační systém. Ten právě v těchto dnech prošel kalibrací. Nad letištěm a také širším okolím regionu kroužil speciální letoun Cessna 560 XL.

13.4.2010 2
SDÍLEJ:

Letiště Leoše Janáčka.Foto: Deník/Pavel Sonnek

Inspektoři z Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) v úterý a ve středu kalibrovali navigační systém mošnovského letiště umožňující bezpečné přistávání letadel.

Letiště Leoše Janáčka má od října 2008 instalován systém ILS CAT II. Je tvořen světelnou signalizací na přistávací ploše, radionavigací a dalšími prvky, včetně záložního zdroje energie. Systém umožňuje přesné navádění letadel k prahu přistávací dráhy, přičemž největší výhodou je možnost bezpečného přistání i za velmi špatné viditelnosti. Letadlo přitom piloti mohou po většinu doby přistávacího manévru podle přesných dat o poloze stroje řídit za využití autopilota. Podmínkou je, aby bylo vzájemně komunikujícím zařízením vybaveno také letadlo, a patřičnou odbornost musí mít i pilot.

Každý letištní navigační systém se musí v pravidelných intervalech, nebo při instalaci nových doplňků, podrobovat kalibraci. Ta je nutná pro zachování naprosté přesnosti důležité pro bezpečnost letového provozu. Pokud by rádiomajáky nevysílaly přesné signály, docházelo by k odchylkám a letadla by nebyla vedena k přistávací dráze v přesném směru a výšce. Kontrolu nastavení provádí ÚCL.

„S letadlem létáme v předepsaných trajektoriích a vyhodnocujeme data z vysílačů pozemních zařízení. Za letu jsem ve spojení s obsluhou pozemního zařízení. Podle naměřených hodnot upravujeme nastavení, aby vyhovělo předepsaným parametrům. Tyto informace jsou důležité pro přístrojové navádění letadel k přistání,“ vysvětlil inspektor ověřování leteckých pozemních zařízení Marek Dobrozemský.

Nejmodernější systémy dokáží zajistit úplné přistání pomocí autopilota a také následné rolování letounu na určené parkovací místo. Takový systém a jeho provoz je však příliš nákladný, proto ho mají pouze nejvytíženější letiště na světě, nebo ta se speciálním provozem. Plně automaticky přistávají také raketoplány.

V případě mošnovského letiště musí řízení letadla od autopilota převzít pilot nejpozději 30 metrů nad zemí. V této výšce, zvané výška rozhodnutí, má poslední možnost přerušit přistávání. To by musel učinit především kvůli viditelnosti, která by byla nižší, než stanovená pro tuto kategorii navigačního zařízení. Pilot by měl vidět na vzdálenost 300 metrů.

Pro srovnání, pražské letiště v Ruzyni má ILS CAT IIIb, který umožňuje přistávání s pomocí autopilota až na zem, zatímco brněnské letiště v Tuřanech má systém ILS CAT I, kde musí pilot převzít řízení od automatiky nejpozději ve výšce 60 metrů.

Pokud se pilot rozhodne přistávání přerušit, musí nabrat výšku a vybrat si ze dvou možností. Buď počká na zlepšení podmínek k opětovnému pokusu, nebo si k přistání vybere jiné letiště. Cestující pak musejí čekat na zlepšení podmínek, nebo volit jiný druh dopravy.

„Základem je letový plán, který se připravuje a zadává do systému ještě před startem. V průběhu letu je pak upravován podle aktuálních podmínek. V samotném závěru se nastavují data pro přistání. Všechna větší letadla jsou dnes řízena pomocí přístrojů. Právě pomocí autopilota řízeného radiomajáky je možné dosáhnout přesného přiblížení k určené přistávací dráze. V hustém provozu u větších letišť by už ruční řízení téměř nebylo možné. S autopilotem se letadla pohybují v přesně stanovených pozicích a bezpečnými rozestupy. Podle druhu navigačního systému, přístrojového vybavení letadla a odbornosti pilota se pak rozlišuje, do jaké úrovně vede přistání autopilot a kde už musí řízení převzít pilot,“ shodli se kapitáni Petr Člupný a Tomáš Strnádek, kteří při kalibraci navigačního systému mošnovského letiště pilotovali proudovou Cessnu 560 XL.

Pro Letiště Ostrava je elektronický navigační systém naprostou nutností, a to zejména pro pravidelnou nebo charterovou dopravu. Bez něj by řada letů za zhoršených podmínek nemohla vůbec přistát a cestující by končili místo v Ostravě v jiných městech, zejména Praze nebo Brně.

Pro ilustraci, za dobré viditelnosti je přistávací dráha viditelná ze vzdálenosti několika kilometrů, a to i v noci, kdy obsluha řídící věže rozsvítí naváděcí světla. V opačném případě se však musejí piloti vyrovnávat s viditelností dosahující sotva pár metrů. Ještě v době instalace navigačního systému musel jeden z pravidelných letů z Prahy do Ostravy právě kvůli mlze nad přistávací dráhou půl hodiny kroužit nad letištěm, než se rozplynula.

Deník byl přitom

Aby se piloti menších i větších letadel mohli stoprocentně spolehnout na přesnost elektronického navigačního systému, musí být celý systém v perfektním stavu a dokonale seřízen.

Tříčlenná posádka menšího proudového letounu Cessna 560 XL provedla během dvou dnů nad letištěm v Mošnově pěknou řádku průletů. Při nízkých průletech byl stroj nad ranvejí ve výšce 15 metrů. Po každém průletu následovala otočka s prudkým stoupáním, oblet letiště a repete. „Calibra 04, po průletu provedeme stoupání vpravo na 4000 ft (1200 m) a pak opět přiblížení k dráze 22,“ hlásili piloti například řídící věži. Ve chvíli, kdy se k letišti blížilo jiné letadlo, provedla cessna s označením OK-CAA delší okruh a vyčkávala, až bude prostor opět volný.

Za dvojící zkušených pilotů Petrem Člupným a Tomášem Strnádkem vše u přístroje UNIFIS 3000 organizoval inspektor ověřování leteckého pozemního zařízení Marek Dobrozemský: „Před sebou mám zařízení, které je tvořeno třemi počítači. S jejich pomocí za letu vyhodnocuji přesnost signálů vysílaných ze země. Když zjistím, že nějaký signál není úplně optimální, dávám přímo z paluby pokyn obsluze pozemního zařízení, aby ho upravila. Takto zkontrolujeme a případně nastavíme všechny radiomajáky. Teď můžeme říct, že systém je nastaven správně.“

Elektronický navigační systém musí být spolehlivý a je proto jištěn záložním zdrojem elektrické energie. „Představte si, že by letadlo v noci přistávalo a těsně nad plochou by kvůli výpadku zhasla světla. Proto musí být systém jištěn tak, že přechod na jiný zdroj posádka letadla ani nepozná,“ řekl kapitán Petr Člupný.

Podívejte se na video ze serveru Youtube na přistání letadla s pomocí systému ILS CAT III:

#flash||320|240|#


Autor: Libor Běčák

13.4.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Seřizovači 19 000 Kč Seřizovači a obsluha obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) Seřizovači. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z: 29.6.2018, a: 15.10.2018, Náplň práce:, - Preventivní a prediktivní údržba strojů pro sériovou výrobu, - Realizace nápravných opatření z operativních údržeb, - Podílení se na sestavování plánu prevence a predikce, - Reporting, - Nastavování a seřizování krimpovacích nástrojů na zařízení Komax, - Vizuální kontrola kvality kontaktů, - Základní práce s PC - zadávání dat do excelu, obsluha zařízení prostřednictvím PC, Požadujeme:, - SOU/SŠ vzdělání (obor, elektro nebo zámečník výhodou), - Vyhláška 50 paragraf 6 výhodou, - VZV výhodou, - Schopnost práce v třísměnném provozu, - Manuální zručnost, - Základní znalost práce na PC, - Flexibilita, samostatnost, technické myšlení, pracovitost a schopnost učit se nové věci, - Zkušenosti v oblasti automobilového průmyslu výhodou, Nabízíme:, - Práci na HPP, - Zaměstnanecké benefity, - Nástup možný IHNED, , " Práci na hlavní pracovní poměr, " Příležitost dobrého výdělku ve stabilní, zavedené společnosti, " Příplatky za noční směny ve výši 15% z průměrného hodinového výdělku, " Nadstandardní příplatky za přesčasové hodiny o víkendech, " Třináctý plat na základě hospodářského výsledku firmy, " Dotovaná firemní autobusová doprava z Rožnova a Frenštátu, " Příjemné pracovní klima, světlé a čisté pracovní prostředí, " Stravenky, " Poukázky při životních jubilejních, " Důraz kladen na spokojenost zaměstnanců a pracovní podmínky při práci, , Kontakt: Nina Kratochvílová, písemně na email: jobs@ejr.cz. Pracoviště: Erich jaeger, s.r.o., Průmyslový park, č.p. 304, 742 21 Kopřivnice. Informace: Kontakt:, . Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 80 Kč Uklízeči a pomocníci v hotelích, administrativních, průmyslových a jiných objektech Úklidoví pracovníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 80 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: z.:12.3.2018, a: 15.10.2018, Náplň práce: úklid šaten, sociálních prostor, denních místností, kanceláří mistrů, a to vše ve výrobní hale, včetně schodiště., Pozice je rovněž vhodná pro invalidní důchodce bez větších fyzických problémů., Ranní: 6 - 14 hod, Odpolední 14 - 22 hod, co 14 dní, SO: 6 - 14 hod., Zájemci kontaktujte p. Böhmovou tel.: 736 516 107, p. Vlašicovou tel.: 724 621 511. Pracoviště: Ivacom spol. s r. o. - pracoviště brose, Průmyslový park, č.p. 302, 742 21 Kopřivnice. Informace: Lenny Pavlíková, +420 605 223 351. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 24 000 Kč Zámečníci strojů Zámečníci - svářeči. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Z:29.6.2018.A:12.10.2018. Místo výkonu práce Velké Albrechtice. Požadavky: Svářečský průkaz - svařování dle EN ISO 135 P FW FM2 S s 10,0 PF ml, orientace , v technických výkresech, zkouška ZK 311 (autogen) výhodou, platný průkaz jeřábník, vazač, samostatnost, pečlivost, fyzická zdatnost. Náplň práce: Sestavování dílů do jednotlivých podskupin a celků sestehováním dle výkresové dokumentace, příprava svařovaných ploch, svařování pouzder, kratších svarů a delších svarů přesahujících 1000mm na sestavě, čištění svarového rozstřiku, opravy svarových spojů, výměna svařovacího drátu, hubice, hořáku,, broušení úhlovou bruskou, zabrušování a řezání materiálu. Zaměstnanecké výhody: Stravenky, měsíční a čtvrtletní odměny, zvýhodněné hlasové a datové tarify pro mobilní telefony, odměna za inovaci či úsporu nákladů, od 1. 1. 2019 penzijní připojištění. Telefonický kontakt v době od 7:00 do 15:00 hodin. Osobní kontakt na výše uvedené adrese od 7:00 do 15:00 hodin.. Pracoviště: Lucco a.s., 742 91 Velké Albrechtice. Informace: Lucie Žáková, +420 556 455 140. Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 12 200 Kč Pěstitelé zemědělských plodin. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 11. Poznámka: z:23.9.2016, a:12.10.2018, místo vhodné i pro zaměstnaneckou kartu. Osobně,každou středu od 8:00 - 10:00., , Jedná se o sběr žampionů ve sběrných kójích. Jde o práci ve výškách. Nepravidelná pracovní doba dle harmonogramu výroby včetně sobot, nedělí a svátků. Práce je vhodná pro manuálně zručné pracovníky a je placena v úkolové mzdě.. Pracoviště: Jefin plus, spol. s r.o., 743 01 Bílovec 1. Informace: Jana Nováková, +420 731 483 813.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Autorem sochy Věry Špinarové v Ostravě je David Moješčík.
15

Fenomén "Špinarka" aneb Jde stále jen o sochu? Podle autora za vše mohou fotky

Ilustrační foto
15

Kapři budou letos dražší. Kolik připlatíme?

Ostravská socha Věry Špinarové se stala terčem vtipů na internetu

FOTOGALERIE/ Socha Věry Špinarové, která byla v úterý odpoledne odhalena v Ostravě, je už nejen tématem četných diskuzí na internetu, ale začínají se objevovat i první sarkastické koláže. Podívejte se.

Řidičům se cesta trochu prodlouží

Oprava povrchu komunikace od železničního přejezdu na Třídě Osvobození až po křižovatku na Funek na silnici I/47 v Odrách potrvá až do 31. října.

Požár lyské Kovony a hromadná nehoda v tunelu: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 15. a 16. října 2018.

Hřbitov zkulturní nové sochy

Odry - Po úpravách Gerlichovy hrobky má být další významnou investicí do oderského hřbitova úprava vchodu. Tam sice pietní místo existuje zhruba od 70. let minulého století, ale již je nevyhovující.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT