Správa železnic původně plánovala zahájení stavby mimoúrovňového křížení železnice se silnicí v tomto místě na polovinu roku 2020, ale vše se protahuje kvůli dvěma účastníkům územního řízení.

Tisková mluvčí Správy železnic Nela Friebová pro Deník sdělila, že v září 2021 nabylo právní moci územní rozhodnutí vydané dotčeným městským úřadem a pokračuje zpracování dokumentace pro stavební povolení.

„Podání žádosti o stavební řízení předpokládáme v první polovině letošního roku. V současné době ale není projednána dohoda se dvěma účastníky. Jeden z vlastníků nemovitostí potřebných pro uskutečnění stavby požaduje finanční vyrovnání,“ uvedla Nela Friebová.

Investor dává přednost dohodě

Správa železnic nechala zpracovat dva znalecké posudky včetně právního rozboru a revizního posudku na požadovanou výši finanční kompenzace dotčeného vlastníka a na základě těchto nových dokumentů se uskutečnilo začátkem loňského prosince nové jednání o výkupu nemovitostí, ale k dohodě nedošlo. „Vlastník umožní investorovi zaměření nutné pro zpracování geometrických plánů pro výkup dotčených pozemků, investor připraví aktualizované smlouvy k výkupu nemovitostí a vlastník zajistí vlastního znalce k revizi předložené smlouvy a zpracovaných znaleckých posudků investora,“ doplnila mluvčí Správy železnic.

Situaci komplikuje skutečnost, že další účastník řízení bude souhlasit s výkupem svého pozemku pod podmínkou, že dá souhlas i první zmíněný vlastník. „V případě, že s dotčenými vlastníky nedojde ke vzájemné dohodě budeme následně postupovat podle platné legislativy - zákona o urychlení výstavby, stavby ve veřejném zájmu,“ nastínila Nela Friebová s tím, že Správa železnic ale upřednostňuje dohodu s vlastníky nemovitosti.

Předpokládaný termín zahájení stavby je jaro 2023, začít se má výstavbou obslužné komunikace v části Butovic. V následujícím roce je v plánu výstavba podjezdu a úprav v ulicích Nádražní a 2. května. Stavba by měla být hotová do konce roku 2024. „Tyto termíny jsou ale podmíněny získáním pravomocného stavebního povolení a ukončením majetkoprávního vypořádání se všemi dotčenými vlastníky,“ upozornila Nela Friebová.

V rušení přejezdů chtějí pokračovat

Pokud se stavba podjezdu ve Studénce uskuteční, zmizí místní železniční přejezd jako jeden ze 7 734 železničních přejezdů, které se v současné době nachází v železniční síti v České republice. Z nich je 4 248 vybaveno přejezdovým zabezpečovacím zařízením - z toho 1 611 se závorami, zbylých 3 486 je vybaveno kříži. V roce 2018 evidovala Správa železnic 7 858 přejezdů, v roce 2019 to bylo 7 825 přejezdů. Správa železnic se snaží některé přejezdy rušit, neboť platí, že „nejbezpečnější přejezd je žádný přejezd“. Loni takto zmizelo z železniční mapy 45 přejezdů, zrušeno bylo i dalších sedm přejezdů, které byly zřízeny dočasně v rámci stavby. Trend rušení železničních přejezdů má pokračovat i v letošním roce.

Železniční přejezd ve Studénce se zapsal černým písmem do archivů 22. července 2015. Před osmou hodinou ranní nerespektoval polský řidič kamionu výstražné znamení a vjel na přejezd, kde ho „uvěznily“ závory. Zakrátko tudy projížděl vlak SC 512 Pendolino, který jel na trase Bohumín – Františkovy Lázně. Po nárazu do kamionu ve vlaku zemřeli tři cestující, pětadvacet utrpělo zranění.

V roce 2021 došlo v České republice ke 160 nehodám na přejezdech, o téměř desetinu více než před rokem. Ubylo ale zraněných i usmrcených na přejezdech - celkem jich bylo 28, což bylo ve srovnání s předešlým rokem o 12 méně.