Modernizace má podle mluvčího Lukáše Hrabala přinést zvýšení přenosové schopnosti a navíc zkvalitnit bezpečnost a spolehlivost přenosu elektrické energie v rámci Olomouckého, Zlínského a Moravskoslezského kraje. „Z hlediska dodávek elektrické energie nepřináší tato investiční akce občanům žádná omezení, protože elektrická energie je do rozvoden Prosenice a Nošovice přenášena po jiných vedeních,“ uvádí mluvčí ČEPS Lukáš Hrabal.

Lávka přes řeku Jičínku v Novém Jičíně.
Novojičínská lávka přes Jičínku: maximálně deset lidí! Oprava začne v létě

Nové sloupy vedení jsou usazovány přibližně v místech, kde jsou na ně lidé zvyklí od konce šedesátých let minulého století. Přesto jsou jiné. „Ty původní byly typy Portál a Třídřík. Byly vysoké mezi jednatřiceti až dvaapadesáti metry a vzdálenost mezi krajními vodiči činila čtyřiadvacet metrů,“ popisuje Lukáš Hrabal. Firma považuje akci s názvem Zdvojení vedení V403 za svou v současné době nejvýznamnější a nejrozsáhlejší. Investice šplhá ke 2,8 miliardám korun. Od rozvodny v Nošovicích pokračují práce na novém vedení jihozápadním směrem na Bašku, Kozlovice a dále na Novojičínsko k Tiché a Lichnovu.

Stávající elektrické vedení slouží od roku 1959, odkdy funguje i rozvodna v Nošovicích, která spolu s rozvodnami Lískovec a Albrechtice zásobuje prostřednictvím dalších distribučních kanálů síť státního podniku ČEZ v Moravskoslezském kraji. Staré stožáry mají životnost za sebou, proto se nahrazují. „Nově používáme stožáry Dunaj o výšce od šestačtyřiceti do osmašedesáti metrů a dále typ Soudek, který měří čtyřiapadesát až sedmdesát metrů. Mezi krajními vodiči je devětadvacet, respektive dvacet metrů,“ doplňuje mluvčí Lukáš Hrabal.

Ve Frýdku-Místku v sobotu proběhla v rámci připomínky 85. výročí rekonstrukce bitvy o Czajankovy kasárna. Foto: se svolením DIGITAL Studio Havířov
OBRAZEM: Frýdek-Místek a akční vojáci. Město si připomnělo bitvu místních hrdinů

Stožáry musí mít z technických důvodů, třeba kvůli terénu nebo vzdálenosti, různou výšku. „Rozestupy mezi se liší rovněž z technických důvodů. Nejčastěji jde o tři sta až čtyři sta metrů, výjimkou ale není rozestup bezmála půl kilometrů nebo naopak něco málo přes dvě stě metrů,“ líčí Hrabal.

Vybudovat jednoduchý základ stožáru včetně výkopu trvá pracovní četě asi čtrnáct dní. „U speciálního zakládání potřebuje asi dvojnásobek času. Další fází je montáž a stavba stožáru, což zabere deseti lidem zhruba deset dní. Poslední na řadě je instalace vodičů i izolátorů, které se deset pracovníků věnuje přibližně dvacet dní. K tomu všemu je nutné přičíst demontáže původního vedení včetně základů, přípravu přístupových cest a podobně,“ jmenuje mluvčí ČEPS.

Vyprošťování domíchávače v Bruzovicích na Frýdeckomístecku.
Míchačka na Frýdeckomístecku visela nad příkopem, vyprostit ji museli hasiči

Průseky, tedy odstraňování porostů, se vytvářejí v koridoru původního vedení V403. „To plně postačuje i pro nové vedení V403/803. Terénní úpravy se dělají v nutném rozsahu, zejména oblasti přístupových cest ke stožárovým místům, případně ploch okolo nich,“ informuje Hrabal. Celá nová „linka“ mezi Prosenicemi a Nošovicemi zahrnuje 248 stožárů, dlouhá je devětapadesát a půl kilometru. Hotová má být do konce roku.