„Čeká nás revoluční změna, která se neobejde bez výhrad obyvatel, podnikatelů, turistů a dalších. Ale věřme, že to bude k lepšímu.“

Těmito slovy zahájil ve středu zasedání štramberských zastupitelů starosta města Jan Socha. Dvě hodiny nato bylo jasno. Štramberk čeká něco, co za poslední léta nemá obdoby. Nový systém parkování.

Parkování se ve Štramberku řeší dlouho. V loňském roce se radnice rozhodla vyslyšet stížnosti obyvatel, podnikatelů, provozovatele autobusových linek, složek záchranného integrovaného systému a dalších a nechala zpracovat dopravní studii. Po představení systému, který by ve městě mohl fungovat, veřejnosti a nekonečných diskusích dostali nová pravidla na stůl štramberští zastupitelé. Ti nakonec systém, který město rozdělí do zón, zavede rezidentní a abonentní karty, zamezí vozům turistů parkovat na náměstí a přinese i další změny, přijali.

Jak se čekalo, nejdelší a nejemotivnější debata se strhla kolem rezidentních a abonentních karet. Obyvatelům, i některým zastupitelům, nevadí jejich zavedení, ale cena, kterou budou muset Štramberští za povolení k parkování, tedy rezidenční karty, ročně zaplatit. Cena první roční rezidentní karty je totiž 1800 korun, druhé 2000 korun.

„Připadá mi to tak, že novým systémem vytlačíme turisty, z jejichž parkovného má město nemalé peníze, a namísto toho zatížíme vlastní lidi výběrem nemalé částky,“ nechal se slyšet jeden ze štramberských zastupitelů. 

Vzápětí ve svém příspěvku pokračoval: „Chápu, že problémy musíme řešit. Ale pokud to chceme dělat pro občany, tak mi připadá logičtější rozdat v prvním kole karty zdarma nebo za manipulační poplatek, osekat vjezd turistů do města, a pokud by se to neosvědčilo, pak teprve zavést to, co navrhujete,“ zazněl příspěvek jednoho ze zastupitelů, který zúčastnění obyvatelé města odměnili potleskem.Starosta Socha i místostarosta Oldřich Škrabal se snažili vysvětlit, že tak jednoduše systém zavést nepůjde. „Není to o tom, že chceme z našich lidí vytáhnout peníze do městské kasy. Z poplatků od turistů mělo město mnohem víc. Vždyť my se vlastně zavedením pravidel vzdáme části příjmů,“ snažil se oponovat starosta Socha. Místostarosta jej následně podpořil: „Byli jsme upozorněni z několika měst, kde systém karet funguje, že když je rozdáme zdarma, k ničemu to nepovede. To si pro tu kartu totiž přijde každý, i ten, co může parkovat na vlastním pozemku, a nemusí tak zabírat místo ostatním.“

Po dvouhodinové debatě přistoupili zastupitelé k hlasování. Ačkoliv je přítomní z řad veřejnosti několikrát vyzvali, aby někdo přednesl návrh na snížení ceny rezidentních karet, kromě jednoho zastupitele, který navrhl rozdat první karty zdarma, se k tomu nikdo neodhodlal. Nová pravidla parkování, do kterých rada města zapracovala některé z připomínek občanů, byla nakonec schválena. Štramberk tak nyní čeká dát ve známost, že systém byl schválen. Zastupitelé se také shodli na tom, že do poloviny dubna nechají možnost zažádat o rezidentní či abonentní karty. Ten, kdo bude chtít kartu rezidentní, musí k žádosti připojit čestné prohlášení, že nemá možnost parkovat jinde než ve vytyčené zóně. Po vyhodnocení žádostí rada rozhodne o počtu karet, s tím, že revoluční systém by měl ve městě začít naplno fungovat od 1. května letošního roku.