VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Štramberk - Veřovice. Po trati jezdí vlaky již 120 let

Dnes je to přesně 120 let, kdy zahájila pravidelný provoz železnice mezi Štramberkem a Veřovicemi. V provozu, i přes komplikace zejména během II. světové války, zůstala do dnešní doby.

25.7.2016
SDÍLEJ:

Motorový vůz M 131.0115 ve stanici Štramberk před jízdou do Veřovic, 1967. Foto: Železniční muzeum moravskoslezské

Wilhelm a Karl. Taková jména nesly první dvě parní lokomotivy, které za sebou táhly vagony s cestujícími 25. července 1896 mezi vlakovým nádražím Štramberk a Veřovicemi. První myšlenka tyto obce propojit se zrodila o osm let dříve.

„Když byla v roce 1888 dána do provozu železniční trať z Kojetína do Bílska (dnešní Bielsko-Biala v Polsku), vedoucí přes Veřovice, přimělo to bratry Gutmanny k myšlence tuto trať propojit se svou dráhou. Ti již v té době vlastnili místní dráhu ze Studénky do Štramberku, otevřenou 19. prosince 1881," prozradil kurátor muzea železnice v Ostravě Pavel Sládek.

Původním záměrem bylo napojit stavbu na hlavní trať v Mořkově, ale to by si vyžádalo řetězec dalších nutných investic (nové nádraží, další zaměstnanci atd.), a tak nakonec bratři od něho upustili. Až v roce 1895 projevila snahu o stavbu firma Lindheim z Vídně, která mimo jiné obchodovala s vápencem.

Parní lokomotiva s vozy na vlečce k lomům na Kotouči, 1981.

„Ale ta již trať projektovala ve směru na Veřovice, i když se značným stoupáním v jejím závěru. Koncesi č. 149 ř. z. tato společnost získala 2. září 1895. Hotová trať veřejné dopravě byla předána 16. července 1896, a do pravidelného provozu byla celá dána 25. července 1896. Od tohoto dne samotnou dráhu i provozovala, po vzniku akciové společnosti v roce 1898 dostala název Místní dráha Štramberk Veřovice," pokračuje kurátor s tím, že trať byla vyměřena údolím obchodní cesty vedoucí ze Štramberku do Rožnova pod Radhoštěm okolo Pekel a Hyklovým kopcem, kde se stáčela k říčce Jičínce, odkud měla dále pokračovat k veřovické stanici.

Jenže zde nastaly komplikace s pozemky a trať musela dosáhnout nádraží hlubokým zářezem z druhé strany, než se původně počítalo. Nedošlo tak k přímému napojení na hlavní trať a muselo se vystavět další kolejiště.

Veřovické nádraží tak dostalo další nástupiště, mělo kolej hlavní, objízdnou a dvě k odstavení vozů. „Naproti staniční budovy byl vystavěný dvojitý strážní domek s obytnou částí pro zaměstnance, kteří ve službě obsluhovali výhybky a závory přes příjezdovou cestu do stanice," vrátil se do roku 1896 Pavel Sládek.

LOKOMOTIVY Z LINCE

Změny nastaly v té době také ve Štramberku, kde byla vystavěna nová jednopatrová přijímací budova naproti původní, patřící místní dráze ze Studénky do Štramberku s nástupištěm, čekárnou a skladištěm včetně nakládací rampy, skládky uhlí a rozšířeným kolejištěm.

Rovněž měla tato dráha svou vlastní výtopnu pro údržbu lokomotiv s vodním zařízením pro jejich napájení vodou a obytnými místnostmi pro personál.

Jak bylo již zmíněno, k zajištění provozu společnost koupila dvě výkonné parní lokomotivy u firmy Krauss v Linci. Vozy pak vyrobila Kopřivnická vozovka a konkrétně se jednalo o dva vozy osobní pro II. a III. třídu, jeden služební s poštovním oddílem a deset nákladních. Dráha kromě přepravy osob byla totiž využívaná i k přepravě vápence do třineckých železáren.

„Od 1. ledna 1903 provoz převzala Severní dráha císaře Ferdinanda a o rok později byla přeprava vápence ukončena. V roce 1906 provoz na trati přešel na Rakouské státní dráhy a po roku 1918 jej převzaly ČSD. Později byla otevřena i zastávka v obci Ženklava. Celá trať má délku 6,677 km, a výškový rozdíl činí 106 metrů," vyjmenovává fakta o dráze kurátor ostravského muzea.

Velký zlom nastal v říjnu 1938, kdy naše hranice obsadilo Německo a část obce Veřovice připadla od pásma záboru a provoz na trati byl přerušen. Veřovice se staly pohraniční obcí tehdejšího Československa, a Ženklava i Štramberk připadly Německu.

TŘI ROKY VLAKY NEJEZDILY

Charakteristický zvuk parní lokomotivy pod štramberským kotoučem zazněl až 1. června 1941, kdy vlak začal vozit dělníky do kopřivnické Tatry, kde Německo začalo s válečnou výrobou pro svou armádu.

„Na mimořádné valné hromadě byl později schválen odkup této dráhy, a v roce 1942 zřízena nová Železniční akciová společnost Studénka Štramberk Veřovice se sídlem ve Studénce. Dopravní a komerční záležitosti se přestěhovaly z původního nádraží místní dráhy Studénka Štramberk do nových prostor nádraží ve Štramberku, a stanice dostala i moderní zabezpečovací zařízení. Dřevěná čekárna u nové výpravní budovy byla přestavěna na zděnou, a k ní přemístěno i kryté nástupiště z původního nádraží. Obě kdysi samostatné dráhy byly poté kolejově propojeny nejen mezi sebou, ale i s vlečkou k lomům na Kotouči, čímž vznikl tzv. triangl, sloužící v omezené míře podnes," dodal závěrem Pavel Sedlák.

Po osvobození naší vlasti v roce 1945 byla dráha dána pod Národní správu, a jejím správcem se stal 26. července 1945 ing. Jan Polášek z Vítkovických železáren, a prvním ředitelem se stal František Šerek, bývalý přednosta stanice Kopřivnice. Celá Studénsko štrambersko veřovická dráha byla jako majetek Vítkovických železáren zestátněna k 1. lednu v roce 1951.

Dnes jezdí vlaky mezi nejmenším novojičínským městem Štramberkem a Veřovicemi několikrát denně a šestikilometrovou trasu zvládne vlak urazit za třináct minut.

Autor: Adam Knesl

25.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 19 000 Kč

Zahradníci floristé a květináři Florista/ka, aranžér/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: z.: 27.9.2017. a: 17.4.2018, Požadujeme samostatné floristy/ky. Vyučení ani praxe není podmínkou, spíše výhodou. Sami si uchazeče zaškolíme, pokud bude zaškolení probíhat v jiném městě, zajistíme a uhradíme ubytování. Je důležité, aby nový uchazeč měl cit pro baru, byl kreativní s estetickým vnímáním. Požadujeme základní znalost práce na PC (odeslat a přijmout email, vyplnit tabulku aj.). Zasílejte prosím strukturované životopisy na níže uvedený e-mail., , Mzda je přepočítaná dle skutečné tržby prodejny a z toho zaměstnanci ještě k uvedené mzdě dostávají procenta. Významné prémie dostávají zaměstnanci také, pokud splní limit odpisu zboží.Výsledná mzda je maximálně motivační a bez finančního stropu. Mzdy zaměstnanců se pohybují mezi 16 a 20 tisíci korun v čistém., , První kontakt prosím emailem: florcentrum@florcentrum.cz zaslat životopis nebo na tel.: 736 473 456, od 7:00-15:00 v pracovní dny.. Pracoviště: Florcentrum foltýnová s.r.o. - pracoviště tesco kopřivnice, Nádražní, č.p. 228, 742 21 Kopřivnice. Informace: Marcela Foltýnová, +420 736 473 456.

Výroba - Výroba Seřizovači 18 000 Kč

Seřizovači a obsluha ostatních obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) Obsluha CNC strojů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: 28.12.2016.A:17.4.2018. Místo výkonu práce: Vítkovská 391, 742 35 Odry, Požadujeme: vzdělání minimálně vyučen, praxe v oboru výhodou, pracovitost, znalost čtení výkresové dokumetace, zodpovědnost., Nabízíme: k základnímu platu měsíční prémie, příspěvek na závodní stravování. , Zájemci zasílejte životopisy na adresu společnosti nebo na e-mail: personalni@sum-odry.cz. , Osobní pohovor proběhne na základě zaslaného životopisu.. Pracoviště: Sum odry, s.r.o. [2], Vítkovská, č.p. 391, 742 35 Odry. Informace: , .

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 15 000 Kč

Zedníci, kamnáři, dlaždiči a montéři suchých staveb Zedníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z.: 18.4.2018, Požadujeme: čistý trestní rejstřík. Práce zednické, fasádní, obkladačské po celé ČR., Info. na tel.: 773 469 332 od 8-16 hod. po-pá, osobně každý pátek od 8:30 - 9:30 na Mniší 19, Kopřivnice (sídlo firmy), po telefonické domluvě.. Pracoviště: F&p mal s.r.o. - kopřivnice, 742 21 Kopřivnice. Informace: Lenka Pustějovská, +420 773 469 332.

Výroba - Provozní pracovníci Operátor/ka. Požadované 16 500 Kč

Provozní pracovníci Operátor/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z: 18.4.2018 Jedná se o pracovní poměr na dobu určitou - zástup po dobu dlouhodobé nemoci., Požadavky: SO/ÚS - strojní zaměření. Dobrá pracovní morálka. Samostatnost a spolehlivost. Osvědčení na obsluhu NTL kotlů, plynových zařízení, tlakových nádob (možné zaškolení)., Pracovní náplň: Provádění údržbářských prací na technickém zařízení kotelen a domovních stanic (vodo - topo). Odstraňování revizních závad a poruch. Dvousměnný provoz., Pracoviště: Nový Jičín, Nabízíme: Zázemí silné nadnárodní společnosti. Práci pro předního českého výrobce a dodavatele tepla. Zajímavé mzdové ohodnocení, bonusy/cílové/roční odměny. Nadstandardní zaměstnanecké benefity. Podpora profesního a jazykového vzdělávání. , Výhody dle platné Kolektivní smlouvy; benefity a slevy u vybraných dodavatelů; firemní akce a další., Mzda: 16 500 Kč + příplatky za 2 směnný provoz 3 000 Kč, 1. a 2. pololetní odměna , Kontakt: Pokud Vás naše nabídka oslovila, pošlete, prosím, svůj aktuální strukturovaný profesní životopis doplněný motivačním dopisem na adresu: Veolia Energie ČR, a.s. Region Střední Morava, Ing. Petr Holub, Zborovská 823, 741 01 Nový Jičín., Telefon: 724 439 565, E-mail: petr.holub@veolia.com. Pracoviště: Veolia region střední morava, Zborovská, č.p. 823, 741 01 Nový Jičín 1. Informace: Holub Petr, +420 724 439 565.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vlk zachycený fotopastí v Javorníkách v sezoně 2017/2018.
2

Do Beskyd se po letech vrátila vlčí smečka. Žije zde i desítka rysů a medvěd

Dospělý čáp odmítl pustit mladé na komín. Trucovali na druhém až do něho spadli.
15

Dospělý čáp odmítl pustit mladé na komín. Trucovali na druhém až do něho spadli

POMOZTE: Ostravská policie hledá vězně na útěku

Policie hledá dvaapadesátiletého Pavla Chabičovského z Ostravy.

Strážníci ve Frenštátě začali měřit rychlost, v měření budou pokračovat

Nejen Policie České republiky, ale také městská policie bude měřit ve Frenštátě pod Radhoštěm rychlost projíždějících vozidel.

Bílov zakládá fotodatabázi psů

Se zajímavým nápadem přišla obec Bílov. Obrací se na majitele psů v obci s výzvou, zda by byli ochotni poskytnout aktuální fotografie jejich psů.

Akrobacie s hlavou v kanálu, záchrana bobra a pohřeb motorkáře: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 19. dubna 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT