VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Štramberk - Veřovice. Po trati jezdí vlaky již 120 let

Dnes je to přesně 120 let, kdy zahájila pravidelný provoz železnice mezi Štramberkem a Veřovicemi. V provozu, i přes komplikace zejména během II. světové války, zůstala do dnešní doby.

25.7.2016
SDÍLEJ:

Motorový vůz M 131.0115 ve stanici Štramberk před jízdou do Veřovic, 1967. Foto: Železniční muzeum moravskoslezské

Wilhelm a Karl. Taková jména nesly první dvě parní lokomotivy, které za sebou táhly vagony s cestujícími 25. července 1896 mezi vlakovým nádražím Štramberk a Veřovicemi. První myšlenka tyto obce propojit se zrodila o osm let dříve.

„Když byla v roce 1888 dána do provozu železniční trať z Kojetína do Bílska (dnešní Bielsko-Biala v Polsku), vedoucí přes Veřovice, přimělo to bratry Gutmanny k myšlence tuto trať propojit se svou dráhou. Ti již v té době vlastnili místní dráhu ze Studénky do Štramberku, otevřenou 19. prosince 1881," prozradil kurátor muzea železnice v Ostravě Pavel Sládek.

Původním záměrem bylo napojit stavbu na hlavní trať v Mořkově, ale to by si vyžádalo řetězec dalších nutných investic (nové nádraží, další zaměstnanci atd.), a tak nakonec bratři od něho upustili. Až v roce 1895 projevila snahu o stavbu firma Lindheim z Vídně, která mimo jiné obchodovala s vápencem.

Parní lokomotiva s vozy na vlečce k lomům na Kotouči, 1981.

„Ale ta již trať projektovala ve směru na Veřovice, i když se značným stoupáním v jejím závěru. Koncesi č. 149 ř. z. tato společnost získala 2. září 1895. Hotová trať veřejné dopravě byla předána 16. července 1896, a do pravidelného provozu byla celá dána 25. července 1896. Od tohoto dne samotnou dráhu i provozovala, po vzniku akciové společnosti v roce 1898 dostala název Místní dráha Štramberk Veřovice," pokračuje kurátor s tím, že trať byla vyměřena údolím obchodní cesty vedoucí ze Štramberku do Rožnova pod Radhoštěm okolo Pekel a Hyklovým kopcem, kde se stáčela k říčce Jičínce, odkud měla dále pokračovat k veřovické stanici.

Jenže zde nastaly komplikace s pozemky a trať musela dosáhnout nádraží hlubokým zářezem z druhé strany, než se původně počítalo. Nedošlo tak k přímému napojení na hlavní trať a muselo se vystavět další kolejiště.

Veřovické nádraží tak dostalo další nástupiště, mělo kolej hlavní, objízdnou a dvě k odstavení vozů. „Naproti staniční budovy byl vystavěný dvojitý strážní domek s obytnou částí pro zaměstnance, kteří ve službě obsluhovali výhybky a závory přes příjezdovou cestu do stanice," vrátil se do roku 1896 Pavel Sládek.

LOKOMOTIVY Z LINCE

Změny nastaly v té době také ve Štramberku, kde byla vystavěna nová jednopatrová přijímací budova naproti původní, patřící místní dráze ze Studénky do Štramberku s nástupištěm, čekárnou a skladištěm včetně nakládací rampy, skládky uhlí a rozšířeným kolejištěm.

Rovněž měla tato dráha svou vlastní výtopnu pro údržbu lokomotiv s vodním zařízením pro jejich napájení vodou a obytnými místnostmi pro personál.

Jak bylo již zmíněno, k zajištění provozu společnost koupila dvě výkonné parní lokomotivy u firmy Krauss v Linci. Vozy pak vyrobila Kopřivnická vozovka a konkrétně se jednalo o dva vozy osobní pro II. a III. třídu, jeden služební s poštovním oddílem a deset nákladních. Dráha kromě přepravy osob byla totiž využívaná i k přepravě vápence do třineckých železáren.

„Od 1. ledna 1903 provoz převzala Severní dráha císaře Ferdinanda a o rok později byla přeprava vápence ukončena. V roce 1906 provoz na trati přešel na Rakouské státní dráhy a po roku 1918 jej převzaly ČSD. Později byla otevřena i zastávka v obci Ženklava. Celá trať má délku 6,677 km, a výškový rozdíl činí 106 metrů," vyjmenovává fakta o dráze kurátor ostravského muzea.

Velký zlom nastal v říjnu 1938, kdy naše hranice obsadilo Německo a část obce Veřovice připadla od pásma záboru a provoz na trati byl přerušen. Veřovice se staly pohraniční obcí tehdejšího Československa, a Ženklava i Štramberk připadly Německu.

TŘI ROKY VLAKY NEJEZDILY

Charakteristický zvuk parní lokomotivy pod štramberským kotoučem zazněl až 1. června 1941, kdy vlak začal vozit dělníky do kopřivnické Tatry, kde Německo začalo s válečnou výrobou pro svou armádu.

„Na mimořádné valné hromadě byl později schválen odkup této dráhy, a v roce 1942 zřízena nová Železniční akciová společnost Studénka Štramberk Veřovice se sídlem ve Studénce. Dopravní a komerční záležitosti se přestěhovaly z původního nádraží místní dráhy Studénka Štramberk do nových prostor nádraží ve Štramberku, a stanice dostala i moderní zabezpečovací zařízení. Dřevěná čekárna u nové výpravní budovy byla přestavěna na zděnou, a k ní přemístěno i kryté nástupiště z původního nádraží. Obě kdysi samostatné dráhy byly poté kolejově propojeny nejen mezi sebou, ale i s vlečkou k lomům na Kotouči, čímž vznikl tzv. triangl, sloužící v omezené míře podnes," dodal závěrem Pavel Sedlák.

Po osvobození naší vlasti v roce 1945 byla dráha dána pod Národní správu, a jejím správcem se stal 26. července 1945 ing. Jan Polášek z Vítkovických železáren, a prvním ředitelem se stal František Šerek, bývalý přednosta stanice Kopřivnice. Celá Studénsko štrambersko veřovická dráha byla jako majetek Vítkovických železáren zestátněna k 1. lednu v roce 1951.

Dnes jezdí vlaky mezi nejmenším novojičínským městem Štramberkem a Veřovicemi několikrát denně a šestikilometrovou trasu zvládne vlak urazit za třináct minut.

Autor: Adam Knesl

25.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 16 000 Kč Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) Kurýři/rozvozci pizzy. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: z: 9.10.2018 Možnost práce na HPP plný nebo zkrácený pracovní úvazek, možnost práce na DPP nebo DPČ., Požadavky: Řidičský průkaz skupiny B, praxe alespoň 2 roky. Nemít stres při řízení vozidla. Základní znalost na PC a jeho obsluha. Reprezentativní vystupování před zákazníkem. Umět skrýt špatnou náladu (my také nemáme vždy dobrou náladu). Komunikativní. , Zaměstnanecké výhody: Stravování zdarma, možnost přesčasů, zajištění dopravy z/do práce v rámci NJ, Kontakt: telefonicky na č.: 702 810 481, písemně na email: halmazna@vosime.cz. Pracoviště: Fastbee catering s.r.o.-pracoviště, Dukelská, č.p. 212, 742 42 Šenov u Nového Jičína. Informace: Kontakt:, +420 702 810 481. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 13 000 Kč Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) Rozvoz pizzy. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z: 2.10.2017,A:10.10.2018 místo výkonu: Masarykovo náměstí 49/8, 742 35 Odry, Řidičský průkaz sk. B nutný, práce s penězi. Zaměstnavatel má zájem i o víkendové brigádníky. Rozvoz 2-4 dny v týdnu. Zaměstnavatele kontaktujte osobně na adrese provozovny na základě předchozí telefonické domluvy.. Pracoviště: Rudolf lysek - pizzerie toscana odry, Masarykovo náměstí, č.p. 49, 742 35 Odry. Informace: Rudolf Lysek, +420 608 763 808. Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 18 000 Kč Svářeči Svářeči CO2. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: Z:1.11.2017.A:9.10.2018. Místo výkonu práce Velké Albrechtice., Místo vhodné i pro zaměstnaneckou kartu. , , Osobní kontakt v pondělí v sídle firmy od 9:00 do 9:30 hodin. , Upřesňující informace: platný úřední svářečský certifikát způsobilosti dle ČSN EN 287-1 pro tloušťku materiálu min. 14 mm. Dobrý zdravotní stav, ochota pracovat v třísměnném provozu. znalost vietnamštiny kvůli komunikaci s vedoucími pracovníky. Živostopis a scan způsobilosti zasílat na e-mailovou adresu.. Pracoviště: Extra alliance s.r.o. - pracoviště velké albrechtice, 742 91 Velké Albrechtice. Informace: Luong Ai, +420 601 388 883. Výroba - Výroba Obsluha strojů 15 500 Kč Obsluha strojů na výrobu a zpracování výrobků z plastu Operátor/ka výroby - číslo volného místa 11352120782. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 15500 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 18. Poznámka: Z:31.8.2016, a:10.10.2018, místo vhodné i pro zaměstnaneckou kartu, , Místo výkonu: Ke koupališti 370/15, Odry, Náplň práce:Obsluha výrobních linek v plastikářské firmě. Benefity : 5 týdnů dovolené, dotované závodní stravování, bonus za nepřetržitý provoz, příspěvek na dopravu, 2x ročně docházkové bonusy, Unišek za odpracovaný měsíční fond, příspěvek na život. poj. a další (výše nástupní mzdy se odvíjí od toho, zda zaměstnanec pracuje v třísměnném nebo nepřetržitém provozu, dále od jeho výkonu a kvality práce), , Kontakt: telefonicky na tel. č. 556 312 441 (Po-Pá 8 - 14 hod), e-mailem: Jirina.Buckova@mateiciuc.cz. Pracoviště: Mateiciuc a.s. - sídlo, Ke koupališti, č.p. 370, 742 35 Odry. Informace: Jiřina Bučková, +420 556 312 441.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Žena regionu 2018, 15. října 2018 v Ostravě - Dana Meca Franková na snímku druhá zprava vedle hejtmana Moravskoslezského kraje Ivo Vondráka.
3

Ženou regionu za Moravskoslezský kraj je Dana Meca Franková

Ilustrační foto.

Agresivní muž skončil na záchytce

Poslední přípravy na odhalení sochy Věry Špinarové v Ostravě

FOTOGALERIE/ Poslední přípravy na úterní slavnostní odhalení sochy Věry Špinarové v Husově sadu v Ostravě zachytil na svých snímcích fotograf Deníku Lukáš Kaboň.

Spadne klec? Medvěd má namále, zvažuje se past

Na medvěda, který se od poloviny září potuluje Valašskem, páchá škody a ztrácí plachost dokonce i před lidmi, pravděpodobně spadne klec. Doslova. Ochránci přírody plánují jeho odchyt. Nalákat jej chtějí do odchytové bedny, kterou přivezou v úterý ze slovenského národního parku Malá Fatra.

Nový Jičín ocení dárce krve

Nový Jičín ocení bezpříspěvkové dárce krve. Jak sdělila mluvčí radnice Marie Machková, pozvání na radnici obdrželo 73 občanů města, kteří nezištně pomáhají druhým a pravidelně navštěvují transfúzní oddělení.

Rekonstrukce beskydské přehrady Šance končí

FOTOGALERIE/ Tříleté stavební práce zlepšily bezpečnost přehrady, která zásobuje pitnou vodou podstatnou část regionu.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Komunální volby do zastupitelstev obcí 2018 (5. a 6. října 2018)
Seznam kandidátů, jak se volí v komunálních volbách, zpravodajství, výsledky komunálních voleb 2018 a přehled možných koalic v zastupitelstvu vaší obce. Volby do magistrátu a zastupitelstva krajských měst (Praha, Brno, Plzeň, Ostrava, České Budějovice, Jihlava, Hradec Králové, Pardubice, Olomouc, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Liberec, Zlín)

Senátní volby 2018 (1. kolo 5. a 6. října 2018, 2. kolo 12. a 13. října 2018)
Aktuální složení Senátu, seznam kandidátů do Senátu, výsledky senátních voleb 2018 pro volební obvody: Sokolov, Chomutov, Rokycany, Domažlice, České Budějovice, Praha 12, Praha 4, Praha 8, Praha 2, Litoměřice, Teplice, Jablonec nad Nisou, Mladá Boleslav, Benešov, Chrudim, Náchod, Svitavy, Třebíč, Břeclav, Brno-město, Prostějov, Šumperk, Opava, Ostrava-město, Karviná, Vsetín, Zlín.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT