VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Štramberk - Veřovice. Po trati jezdí vlaky již 120 let

Dnes je to přesně 120 let, kdy zahájila pravidelný provoz železnice mezi Štramberkem a Veřovicemi. V provozu, i přes komplikace zejména během II. světové války, zůstala do dnešní doby.

25.7.2016
SDÍLEJ:

Motorový vůz M 131.0115 ve stanici Štramberk před jízdou do Veřovic, 1967. Foto: Železniční muzeum moravskoslezské

Wilhelm a Karl. Taková jména nesly první dvě parní lokomotivy, které za sebou táhly vagony s cestujícími 25. července 1896 mezi vlakovým nádražím Štramberk a Veřovicemi. První myšlenka tyto obce propojit se zrodila o osm let dříve.

„Když byla v roce 1888 dána do provozu železniční trať z Kojetína do Bílska (dnešní Bielsko-Biala v Polsku), vedoucí přes Veřovice, přimělo to bratry Gutmanny k myšlence tuto trať propojit se svou dráhou. Ti již v té době vlastnili místní dráhu ze Studénky do Štramberku, otevřenou 19. prosince 1881," prozradil kurátor muzea železnice v Ostravě Pavel Sládek.

Původním záměrem bylo napojit stavbu na hlavní trať v Mořkově, ale to by si vyžádalo řetězec dalších nutných investic (nové nádraží, další zaměstnanci atd.), a tak nakonec bratři od něho upustili. Až v roce 1895 projevila snahu o stavbu firma Lindheim z Vídně, která mimo jiné obchodovala s vápencem.

Parní lokomotiva s vozy na vlečce k lomům na Kotouči, 1981.

„Ale ta již trať projektovala ve směru na Veřovice, i když se značným stoupáním v jejím závěru. Koncesi č. 149 ř. z. tato společnost získala 2. září 1895. Hotová trať veřejné dopravě byla předána 16. července 1896, a do pravidelného provozu byla celá dána 25. července 1896. Od tohoto dne samotnou dráhu i provozovala, po vzniku akciové společnosti v roce 1898 dostala název Místní dráha Štramberk Veřovice," pokračuje kurátor s tím, že trať byla vyměřena údolím obchodní cesty vedoucí ze Štramberku do Rožnova pod Radhoštěm okolo Pekel a Hyklovým kopcem, kde se stáčela k říčce Jičínce, odkud měla dále pokračovat k veřovické stanici.

Jenže zde nastaly komplikace s pozemky a trať musela dosáhnout nádraží hlubokým zářezem z druhé strany, než se původně počítalo. Nedošlo tak k přímému napojení na hlavní trať a muselo se vystavět další kolejiště.

Veřovické nádraží tak dostalo další nástupiště, mělo kolej hlavní, objízdnou a dvě k odstavení vozů. „Naproti staniční budovy byl vystavěný dvojitý strážní domek s obytnou částí pro zaměstnance, kteří ve službě obsluhovali výhybky a závory přes příjezdovou cestu do stanice," vrátil se do roku 1896 Pavel Sládek.

LOKOMOTIVY Z LINCE

Změny nastaly v té době také ve Štramberku, kde byla vystavěna nová jednopatrová přijímací budova naproti původní, patřící místní dráze ze Studénky do Štramberku s nástupištěm, čekárnou a skladištěm včetně nakládací rampy, skládky uhlí a rozšířeným kolejištěm.

Rovněž měla tato dráha svou vlastní výtopnu pro údržbu lokomotiv s vodním zařízením pro jejich napájení vodou a obytnými místnostmi pro personál.

Jak bylo již zmíněno, k zajištění provozu společnost koupila dvě výkonné parní lokomotivy u firmy Krauss v Linci. Vozy pak vyrobila Kopřivnická vozovka a konkrétně se jednalo o dva vozy osobní pro II. a III. třídu, jeden služební s poštovním oddílem a deset nákladních. Dráha kromě přepravy osob byla totiž využívaná i k přepravě vápence do třineckých železáren.

„Od 1. ledna 1903 provoz převzala Severní dráha císaře Ferdinanda a o rok později byla přeprava vápence ukončena. V roce 1906 provoz na trati přešel na Rakouské státní dráhy a po roku 1918 jej převzaly ČSD. Později byla otevřena i zastávka v obci Ženklava. Celá trať má délku 6,677 km, a výškový rozdíl činí 106 metrů," vyjmenovává fakta o dráze kurátor ostravského muzea.

Velký zlom nastal v říjnu 1938, kdy naše hranice obsadilo Německo a část obce Veřovice připadla od pásma záboru a provoz na trati byl přerušen. Veřovice se staly pohraniční obcí tehdejšího Československa, a Ženklava i Štramberk připadly Německu.

TŘI ROKY VLAKY NEJEZDILY

Charakteristický zvuk parní lokomotivy pod štramberským kotoučem zazněl až 1. června 1941, kdy vlak začal vozit dělníky do kopřivnické Tatry, kde Německo začalo s válečnou výrobou pro svou armádu.

„Na mimořádné valné hromadě byl později schválen odkup této dráhy, a v roce 1942 zřízena nová Železniční akciová společnost Studénka Štramberk Veřovice se sídlem ve Studénce. Dopravní a komerční záležitosti se přestěhovaly z původního nádraží místní dráhy Studénka Štramberk do nových prostor nádraží ve Štramberku, a stanice dostala i moderní zabezpečovací zařízení. Dřevěná čekárna u nové výpravní budovy byla přestavěna na zděnou, a k ní přemístěno i kryté nástupiště z původního nádraží. Obě kdysi samostatné dráhy byly poté kolejově propojeny nejen mezi sebou, ale i s vlečkou k lomům na Kotouči, čímž vznikl tzv. triangl, sloužící v omezené míře podnes," dodal závěrem Pavel Sedlák.

Po osvobození naší vlasti v roce 1945 byla dráha dána pod Národní správu, a jejím správcem se stal 26. července 1945 ing. Jan Polášek z Vítkovických železáren, a prvním ředitelem se stal František Šerek, bývalý přednosta stanice Kopřivnice. Celá Studénsko štrambersko veřovická dráha byla jako majetek Vítkovických železáren zestátněna k 1. lednu v roce 1951.

Dnes jezdí vlaky mezi nejmenším novojičínským městem Štramberkem a Veřovicemi několikrát denně a šestikilometrovou trasu zvládne vlak urazit za třináct minut.

Autor: Adam Knesl

25.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 14 000 Kč

Montážní dělníci ostatních výrobků Pomocníci olepování. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 17500 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: z: 4.7.2018 a: 19.7.2018 Pracovní místo vhodné i pro zaměstnaneckou kartu, , Náplň práce: práce v nábytkářské dílně, obsluha olepovacího stroje, Kontakt: Mgr. Jakub Horák, telefonicky na č.: 608 126 606, písemně na email: agentura@sksbu.cz,. Pracoviště: Sks business unit s.r.o. pracoviště starý jičín, 742 31 Starý Jičín. Informace: Kontakt:, .

Výroba - Výroba Seřizovači 38 000 Kč

Seřizovači a obsluha obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) Obráběč kovů - vodorovná vyvrtávačka VHQ 13 CNC. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 38000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Z:29.6.2018.a:20.7.2018:. Místo výkonu práce Velké Albrechtice.Náplň práce: tvorba programu dle výkresové dokumentace, zvolení správné technologie obrábění, sestavení nástrojů obrábění dle programu stroje, dílčí krokování při oživování programu, proměřování veličin s přerušením cyklu, korekce, kontrola stavu nástrojů, břitových destiček, případná výměna, konečná úprava hotových výrobků.Požadujeme: vyučení ve strojírenském oboru (i bez maturity), výhodou v oboru obráběč kovů, znalost řídicího systému Heidenhain iTNC 530 a znalost programování, platný průkaz jeřábník, vazač, orientace v technických výkresech, samostatnost, pečlivost, schopnost přesné práce, fyzická zdatnost.Způsob prvního kontaktu zájemce, o volné pracovní místo se zaměstnavatelem: telefonicky 556 455 140,v době od 7.00 do 15.00 hod., PO-PÁ;e-mailem zakova@lucco.cz;osobně na adrese Velké Albrechtice 242, v době od 7.00 do 15.00 hod.. Pracoviště: Lucco a.s., 742 91 Velké Albrechtice. Informace: Lucie Žáková, +420 556 455 140.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 18 000 Kč

Svářeči Svářeči CO2. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 35. Poznámka: Z:3.1.2018.A:19.7.2018. Místo výkonu práce Velké Albrechtice., , Místo vhodné i pro zaměstnaneckou kartu., , Platný úřední svářečský certifikát způsobilosti dle ČSN EN 287-1 pro tloušťku materiálu min. 14 mm. Dobrý zdravotní stav, ochota pracovat ve třísměnném provozu. Znalost vietnamštiny kvůli komunikaci s vedoucími pracovníky - výhodou. Životopis a scan certifikátu způsobilosti zasílejte na výše uvedenou e-mailovou adresu. Osobní kontakt každou středu na Rožnovská 241, Frenštát pod Radhoštěm.. Pracoviště: Viet job s.r.o. - pracoviště velké albrechtice, 742 91 Velké Albrechtice. Informace: Ai Luong, +420 601 388 883.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 16 000 Kč

Řidiči vysokozdvižných vozíků Řidiči motorového vozíku. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z: 16.3.2018 a: 17.4.2018 Požadavky: vzdělání - vyučení, průkaz obsluhy motorových manipulačních vozíků, Zaměstnanecké výhody: - týden dovolené navíc, - dotované závodní stravování, - příspěvek na dopravu, - příspěvek na penzijní připojištění, příspěvky nad rámec ZP (jubilea, výročí), - příplatky na rámec ZP (např. profesní) - závodní preventivní péči, - cafeteria program, - volnočasové aktivity a další, Kontakt: osobně na adrese podniku, personální oddělení ve dnech po - pá v době od 6:30 do 14:30 hodin, p. Jana Venzarová, telefonicky v pracovní dny v době od 6:30 do 14:30 na č: 556 783 605, písemně na e-mail: venzarova.j@vop.cz. Pracoviště: Vop cz, s.p., Dukelská, č.p. 102, 742 42 Šenov u Nového Jičína. Informace: Venzarová Jana, +420 556 783 605.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Marek Jankulovski - Ilustrační foto.
8

Marek Jankulovski: Baník musí stát na odchovancích

Železniční přejezd ve Studénce. Ilustrační foto.

Nebezpečný přejezd ve Studénce: nahradí ho nový podjezd

Zhodnocení: 17. ročník Colours of Ostrava skončil. Jaký byl?

FOTOGALERIE/ Colours of Ostrava 2018 je za námi. Co se povedlo, a kde ještě vychytat mouchy?

Radegast investuje přes půl miliardy do linky na plechovky v Nošovicích

Pivovar Radegast si nadělí k padesátým narozeninám mimořádný dárek. Za 580 milionů korun postaví novou stáčecí linku na plechovky, kterou by měl zprovoznit v roce 2020, tedy v roce svého významného kulatého jubilea.  

Na Spálovské hody přijeli Spálovští

Hodně veselo bylo v sobotu 21. července odpoledne v první den Spálovských hodů. Spálovští totiž na ně pozvali zástupce ze Spálova, místní části Semil, kterých přijel celý autobus, což je zhruba polovina této místní části, která má 95 obyvatel.

Hasiče zaměstnaly dvě noční nehody

Dvakrát vyjížděli během noci z pátku na sobotu 22. července jednotky profesionálních hasičů z Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje (HZS MSK) na Novojičínsko k nehodám vozidel.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT