Železniční přejezd na Novojičínsku v Nádražní ulici ve Studénce je kvůli neukázněnosti řidičů nebezpečným místem a ještě nějakou dobu bude. Ve středu zabránili možnému neštěstí přítomní svědci, kteří rychle zvedli závoru, jež dopadla mezi kabinu řidiče a návěs. Řidič tak mohl přejezd opustit.

Polský řidič, který uvízl mezi závorami před více než osmi lety, se ani nepokusil závory projet. Když viděl, že se blíží rozjeté pendolino, jen trochu popojel dopředu, aby vlak netrefil kabinu. Náraz v rychlosti 142 kilometrů v hodině přišel vzápětí. Bilance: tři mrtví, 25 zraněných, z toho čtyři těžce. Škoda za desítky milionů korun.

Kamion uvízl na železničním přejezdu ve Studénce.
Přejezd ve Studénce. Polský kamion tam vjel na červenou, pak spadly závory

Nedlouho po tomto incidentu z července 2015 projel tímto přejezdem na červenou řidič z Portugalska. Ten naštěstí duchapřítomně prorazil závoru a zabránil tak nejhoršímu. I to byl důvod, proč se v souvislosti s železničním přejezdem začalo hovořit o opatřeních, která by podobnému nezodpovědnému chování učinila přítrž. O tom, že jsou nezbytná, svědčí skutečnost, že středeční událost nebyla na tomto přejezdu jedinou ani v letošním roce. V pondělí 28. března tam uvízl pětatřicetiletý řidič kamionu, i tentokrát cizí státní příslušnosti. Na železničním koridoru u Studénky kvůli tomu musel být přerušen vlakový provoz.

Řešením je podjezd

Přejezd poměrně brzy po tragédii z roku 2015 začal monitorovat kamerový systém, zkoušel se také jakýsi zdvojený systém uzavírání přejezdu, vše ale spěje k radikálnímu řešení, kterým je mimoúrovňové křížení - podjezd.

„V říjnu jsme požádali o vyvlastnění jednoho z pozemků. Proces se ale zastavil, protože nakonec došlo k dohodě s vlastníkem a 23. října jsme uzavřeli kupní smlouvu,“ uvedl pro Deník Jan Nevola, mluvčí Správy železnic. Upřesnil, že v současné době je podepsáno 5 smluv, dalších 9 návrhů smluv bylo odesláno majitelům. Celkově se jedná o 41 kupních nebo nájemních smluv a věcných břemen.

Mistrovství České republiky v pasení ovcí tradičním stylem v Libhošti, 18. listopadu 2023.
OBRAZEM: Jak zvládnout stádo ovci? Mistři na Novojičínsku ukázali, jak na to

„Pokračujeme tedy s vypořádáním jednotlivých pozemků. Správa železnic už požádala o vydání stavebního, respektive společného povolení,“ pokračoval Jan Nekola s tím, že realizace stavby by podle současných předpokladů měla začít v roce 2025, a to výstavbou obslužných cest v Butovicích. Samotný železniční přejezd by měl být zrušen v následujícím roce po dokončení nového podjezdu.

Kamiony do Studénky nebudou jezdit

Starosta Studénky Libor Slavík posun v této záležitosti uvítal. Podél trati povede objízdná trasa kolem vjezdů do společností v bývalém areálu Vagonky. Kompletně se to vyhne tomu kritickému místu, my pak budeme schopni v podstatě zakázat vjezd kamionové dopravy do města s výjimkou zásobování. Vozidla, která by jezdila do těch společností v areálu, by použila objízdnou trasu přes dálniční přivaděč,“ dodal starosta Studénky.

První zásah horských záchranářů v Beskydech v letošní zimě.
První zásah Horské služby na sněhu v Beskydech. Žena si zranila nohu

Připomněl, že celý projekt je dílem Správy železnic. „Vymysleli podjezd, který má být pro osobní auta a vozidla integrovaného záchranného systému. Pro průjezd kamionové dopravy stačit nebude,“ uzavřel Libor Slavík.