Dlouhých třináct měsíců zažívá Studénka strasti v podobě vysoké dopravní zátěže, která znepříjemňuje život ve městě nadměrným hlukem, znečištěným ovzduším i ničením komunikací. Všichni zdejší občané netrpělivě vyhlíží den, kdy stavební firma uvede do provozu nový most přes železniční trať.
Realizaci stavby má na starost ODS – Dopravní stavby Ostrava a tiskový mluvčí společnosti Jindřich Daněk Deníku potvrdil, že již zanedlouho se doprava vrátí ve Studénce do starých kolejí. „Dodělávají se poslední práce spíše za mostem, než na samotném mostě. Já si myslím, že v původně plánovaném termínu určitě vše stihneme,“ ubezpečil mluvčí společnosti. Kompletní přemostění by tak podle příslibu Dopravních staveb mělo být hotové v posledním červencovém týdnu.
První chodci
První veřejnou „zátěž“ však nový most zažil již o uplynulém víkendu, kdy se po něm mohli projít první chodci. „Přes volby zde chodili lidé, ale od druhé hodiny jsme to museli zavřít, protože je to přeci jen trochu rizikové,“ přiznal hlídač staveniště s tím, že na mostě chybí pevné zábradlí a v současné době lemuje okraj stavby jen provizorní dřevěná ochrana.
Ovšem, není vyloučené, že se dříve, než v plánovaném termínu, dočkají zprovoznění nadjezdu také motoristé. Ostravská stavební společnost nevylučuje, že by se most na začátku prázdnin otevřel i pro motoristy. „Možná, že se od počátku července bude jezdit na semafory jedním pruhem,“ poznamenal Vaněk. Starosta Studénky, Ladislav Honusek, však tuto variantu nepotvrdil: „Nemám tyto informace, ale zanedlouho jdu na kontrolní den, tak předpokládám, že tam se to dozvím. Budou tam také upřesněné nějaké termíny.“ Kontrolní den by se měl uskutečnit ve středu 17. června.
Studénka: nejdříve most, pak opravy
Zřícený most má za následek rapidní nárůst nehod
Osm mrtvých
Nový nadjezd ve Studénce, na silnici druhé třídy II/464, má nahradit most, zřícený 8. srpna loňského roku. V době tragické události na něm probíhala rozsáhlá rekonstrukce, především mostní konstrukce. Ta však spadla do kolejiště a následně do ní narazil rychlík Comenius, jedoucí z Krakova do Prahy. Při největším železničním neštěstí v novodobé historii České republiky zemřelo osm lidí.
Doposud kriminalisté v souvislosti ze studenéckou tragédií obvinili dva inženýry společnosti Bögl & Krýsl, která se na opravě podílela. Tato subdodavatelská firma měla na starost umístění mostní konstrukce zpět na místo. Rekonstrukci původního mostu z roku 1961, poté i kompletní výstavbu nového, realizuje pro Moravskoslezský kraj od počátku společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava.
Data k tragédii
8. 8. 2008 - Ve Studénce na Novojičínsku vykolejil rychlík, který narazil do zřícené mostní konstrukce. Celkem si tragédie vyžádala smrt sedmi cestujících, zraněných jich bylo 65. Na místo neštěstí dorazili tři inspektoři drážní inspekce. Experti by měli zjistit okolnosti tragédie.
Prohlédněte si animaci tragédie
9. 8. 2008 - Železniční nehoda ve Studénce, při níž na trať spadl právě rekonstruovaný most, budeme mít dopad také běžnou dopravu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se rozhodlo prověřit aktuální stav všech mostů, které organizace spravuje. A to i přes to, že příčinou nehody nejspíše nebyl technický stav mostu, ale lajdácky prováděná rekonstrukce.
10. 8. 2008 - Na místě vlakového neštěstí se podařilo za pomocí více než sta lidí, armádního tanku a největšího kolejového jeřábu dát do provozu jednu kolej. Jezdit po ní zatím nemůže jen Pendolino. V noci z 10. na 11. srpna pak byla trať zprovozněna pro všechny vlaky.
12. 8. 2008 - Příbuzní mohou pohřbít oběti z vlaku. Souhlas s pohřbením obětí vlakového neštěstí, které se stalo v pátek 8. srpna ve Studénce, dalo novojičínské státní zastupitelství.
14. 8. 2008 - Policejní tým Komenius zadržel první dva možné viníky železniční tragédie ve Studénce. Jde o zaměstnance subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl, kteří měli co dočinění se stavbou zříceného mostu.
19. 8. 2008 - Stavební firma odškodní pozůstalé ze Studénky. Částku dvě stě padesát tisíc se rozhodla vyplatit rodinám obětí studentské tragédie společnost ODS-Dopravní stavby Ostrava.
21. 8. 2008 - Stavbaři odmítají, že způsobili tragédii u Studénky. Údajní viníci železniční tragédie u Studénky, Zdeněk Malý a Oldřich Magnusek, podali stížnost proti svému obvinění. Oběma inženýrům ze společnosti Bögl & Krýsl hrozí až deset let za to, že ačkoliv měli vědět o problémech se statikou mostu, nepřijali potřebná opatření a nikoho o možném nebezpeční neinformovali.
4. 9. 2008 - Zřícený most ve Studénce dostaví původní firma. Most ve Studénce na Novojičínsku, jehož zřícení zavinilo v srpnu tragickou nehodu vlaku, dostaví společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava, která most původně opravovala.
30. 9. 2008 - Tragédie ve Studénce má osmou oběť. Železniční neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, které se stalo v osudný „osmičkový“ pátek 8. srpna letošního roku, a jež si přímo na místě vyžádalo sedm životů a desítky zraněných, už má bohužel i oběť číslo osm. V Polsku zemřela jedna z těžce zraněných pasažérek z vlaku EuroCity Comenius, který narazil při cestě z Krakova do Prahy do zřícené mostní konstrukce.
8. 1. 2009 - Zřícený most ve Studénce by měl být zprovozněn nejpozději do konce července. Společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava, k tomu zavazuje dodatek smlouvy uzavřený s radou kraje.