Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tatra 87 je podle Američanů nejhezčí veterán

Kopřivnice - Automobilka Tatra si na své konto připsala další úspěch. Poté, co se Slovenská strela stala národní památkou, automobil Tatra 87 nyní vyhrál anketu amerického listu The New York Times.

29.7.2010
SDÍLEJ:

Republiku v těchto dnech obletěla zpráva, že veterán Tatra, konkrétně její model T 87, vyhrál anketu amerického deníku The New York Times o nejhezčího veterána letošního roku.Foto: Deník/Jana Hromočuková

Republiku v těchto dnech obletěla zpráva o vítězství automobilu značky Tatra v anketě amerického deníku The New York Times o veterána roku. Model Tatra 87, který se ve stejnojmenné kopřivnické automobilce vyráběl v letech 1936 až 1950, za sebou ve finále nechal dalších devětadvacet nablýskaných starých krasavců.

Vůz, jehož majitelem je Američan s českými kořeny Paul Greenstein, získal v anketě, v níž hlasovalo zhruba devět a půl tisíce čtenářů, více než patnáct set hlasů. Na jeho překvapivé vítězství byl kromě majitele hrdý také ředitel Technického muzea Tatra Kopřivnice, jenž se na vozy této značky specializuje. „Z toho, že Tatra 87 vyhrála vůz roku, mám samozřejmě obrovskou radost, asi tak, jako jsem měl radost z toho, když byla Slovenská strela, opět výrobek Tatry, zařazena mezi národní kulturní památky,“ potvrdil ředitel muzea Lumír Kaválek.

Tatru 87, kterou Greenstein v Americe zakoupil na internetové aukci, bylo vzhledem k jejímu špatnému stavu nutno zrenovovat. A právě renovátorské a restaurátorské práce přivedly tento vůz zpátky do místa, kde byl kdysi vyroben. „Nevím přesně, jak na nás pan Greenstein přišel. Ale protože si na internetové aukci koupil spíš než veterána vrak a chtěl ho dát do původního stavu, a na nás dostal reference, oslovil naši firmu,“ vysvětlil majitel kopřivnické firmy Ecorra, v níž Tatru 87 restaurovali, Vítězslav Hinner.

Cesta veterána zpět do České republiky však nebyla jednoduchá a protáhla se na několik let. „Trvalo strašně dlouho, tak dva tři roky, než jsme se s panem Greensteinem přes různé zprostředkovatele setkali,“ potvrdil Hinner a pokračoval: „Nakonec jsme k sobě ale cestu našli, a tak mohlo v loňském roce restaurování jeho Tatry 87 začít.“

Na veteránovi, který byl v kopřivnické automobilce vyroben v roce 1941, byly zapotřebí kompletní restaurátorské práce. „Na Tatře 87 jsme provedli kompletní renovaci, tedy jak my říkáme, renovaci od A až po Z,“ informoval majitel firmy Ecorra.

Podle jeho slov trvaly náročné práce, které obstarávalo šestnáct zaměstnanců firmy, zhruba rok. „To ale neznamená, že by se rok přímo pracovalo na konkrétním autě,“ upozornil Hinner a vzápětí vysvětlil: „Tu dobu zabrala výroba a shánění dílů, informací a podobně.“
Tatra 87 tak kromě laku, který kopřivnická firma nedělá, dostala nové téměř všechno. Zajímavostí je, že vítěz letošní americké ankety o nejhezčího veterána nebyl renovován podle původních plánů. Ecorra totiž ke své práci využívá zejména fotografie a vlastní zkušenosti. „Veterány u nás restaurujeme hlavně podle vlastních zkušeností. Fungujeme totiž už nějakých šestnáct let a za tu dobu renovujeme hlavně automobily značky Tatra. Zkušenosti tak opravdu máme,“ dodal Hinner.

Tatra patří mezi aerodynamické automobily, kterých stejnojmenná automobilka vyráběla několik typů. Model Tatra 87 byl přímým následovníkem Tatry 77, jež byla prvním sériově vyráběným aerodynamickým autem na světě. „Přísné dodržení aerodynamických pravidel ve spojení s osmiválcovým motorem umožňovalo automobilu, vážícímu bezmála tisíc čtyři sta kilogramů, dosáhnout až sto šedesáti kilometrů v hodině,“ informoval o zajímavostech vozu kurátor technického muzea Radim Zátopek. „Zajímavostí také je, že když vyjela na silnice, potkávala pouze automobily hranatých tvarů, se stupačkami mimo vozidlo a kufry na zádi,“ doplnil Zátopek vzápětí.

Pro luxusní limuzíny, kterých bylo vyrobeno celkem přes tři tisíce kusů a kterým dnes pamětníci neřeknou jinak než „osmičky“, byla podle Zátopka nejlepší reklamou účast na expedicích. „Populární dvojice inženýrů a cestovatelů Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund s Tatrou 87 v letech 1947 až 1950 projeli Afriku a Jižní Ameriku. Vzduchem chlazený automobil se jim stal spolehlivým partnerem,“ dodal kurátor.

Autor: Jana Hromočuková

29.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Hokejisté HC Tatry Kopřivnice darovali krev v krevním centru v Ostravě-Porubě.
18

Hokejisté kopřivnické Tatry pomohli dobré věci

PATRIK FULNEK přispěl k výhře nad pražskou Duklou, ve které působil jednu sezonu, sedmi góly.

Evropské poháry? Postupně za tím půjdeme

Ve vlaku hořelo. Okolnosti vyšetřuje policie

Policisté vyšetřují okolnosti požáru, který vypukl na toaletě železničního vozu vlakového spoje R 820 směřujícího z Bohumína do Brna. Stálo se tak 1. října kolem jedenadvacáté hodiny.

Dvojitý úspěch novojičínských basketbalistů: výhra v soutěži a postup v poháru

Basketbalisté Nového Jičína se nejprve v neděli dočkali druhého vítězství v nové sezoně 1. ligy, sk. Východ, když v domácím prostředí zdolali rezervu Opavy 79:68 a ve středu pak uspěli i ve 3. kole českého poháru, když z palubovky druholigové Holice přivezli postup po vítězství 75:65.

Ďáblové nenechali rozjet Tatru a ovládli i druhé derby

Druhé derby v sezoně mezi druholigovými hokejisty Kopřivnice a Nového Jičína, které shlédlo devět stovek diváků, nabídlo drama až do závěrečné sirény, tři větší tresty, ale na konci pak znovu novojičínskou radost. Hostující Ďáblové totiž stopli Tatru i podruhé v sezoně a díky pátému vítězství v řadě si drží výtečné 3. místo.

Výstava ve Frenštátě připomíná svatební dny

/FOTOGALERIE/ Svatební den je jistě možno považovat za jeden z nejhezčích v životě. Tento slavnostní okamžik připomíná výstava v Klubu důchodců ve Frenštátě pod Radhoštěm.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení