Tatru 77 zkonstruoval nejslavnější tatrovácký konstruktér Hans Ledwinka společně se svým synem Erichem Ledwinkou. Vůz byl podle informací kurátora Technického muzea Tatra Kopřivnice Radima Zátopka výsledkem jejich snahy dostat aerodynamiku do běžných parametrů pro motorová vozidla.

„Tatra 77 měla na svou dobu vyšší výkon, zlepšila se ovladatelnost automobilu, a také se snížila spotřeba pohonných hmot,“ uvedl Zátopek.

Tatra 77 byla světu poprvé představena 5. března roku 1934 na pražském autosalonu. Do té doby nevídané tvary vozu způsobily značnou senzaci a Tatra se začala velmi brzy sériově vyrábět.

Co bylo na novém automobilu tak pozoruhodné? Podle kurátora kopřivnického muzea to bylo zejména použití celokovové karoserie s kovovými prvky. „Ta byla umístěna na plochém podvozku s osmiválcovým motorem umístěným za zadní nápravou, což umožnilo zkrátit výfukové potrubí a dosáhnout naprosto ploché podlahy automobilu.

Charakteristickou se pro Tatru 77 stala velká ploutev na kapotě motoru, která byla později využita u dalších typů automobilů Tatra,“ vysvětlil Zátopek s tím, že v době hranatých automobilů všech možných velikostí a značek působila Tatra 77 na své okolí jako přízrak a vzbuzovala obdiv.

„I ostatní značky se brzy vrhly do práce s aerodynamikou, ale triumf v podobě prvního sériově vyrobeného aerodynamického osobního automobilu však Tatře 77 nikdo nevezme. Dodnes je tento vůz symbolem pokroku a budí rozruch všude, kde se objeví, ať už je to v muzeu, galerii či přímo na silnici,“ dodal Zátopek.