Svazek obcí, Cyklostezka Nový Jičín – Hostašovice je přesný název uskupení, do kterého kromě již v názvu dvou zmiňovaných obcí vstoupily ještě Mořkov a Hodslavice. Nový Jičín prostřednictvím svých zastupitelů schválil spolupráci jako poslední a nic teď nebrání převodu železnice od současného většinového vlastníka, Správy železničních a dopravních cest (SŽDC), na svazek.

V novojičínské místní části Bludovice se však z tratě odpojují šest set metrů dlouhé koleje, vedoucí do opravárenského podniku ve Straníku. Ty už však státní podnik delší dobu nevyužívá a již dříve oznámil, že s bezúplatným převodem na město či obce mít problém nebude.

Tak se také stalo a schválení bezúplatného převodu dostali zastupitelé na stůl ve čtvrtek 7. dubna. S připomínkou se však přihlásil Ivan Týle (ODS), zajímalo ho, zda vedení radnice ví, v jakém stavu je nýtovaný most, který míjí řidiči jedoucí z Nového Jičína těsně před začátkem Hodslavic u odbočky na Straník. „Je to závažné, přebrat takový most. Existuje nějaké stavební povolení, statické posouzení kvality toho mostního tělesa?“ zeptal se bývalý starosta a zároveň připomněl: „Most byl dlouhou dobu, několik let, mimo provoz, nebyl využíván.

Upozorňuji, že po povodni tam byly prováděny zásadní stavební rekonstrukční práce včetně zpevnění břehů. Voda tam poměrně hodně vymlela koryto.“

Radnice žádný takový dokument však momentálně nemá, nicméně podle starosty Břetislava Gelnara (ČSSD) bude město brzy realizovat projekt, na který má slíbenou dotaci. „Dá se předpokládat, že v rámci tohoto projektu by mělo být zhodnocení technického stavu,“ poznamenal.

I přesto, že po mostní konstrukci už žádný vojenský vlak delší dobu nejel, pod dohledem kontroly byl ještě donedávna.

„Na jednání, které jsme měli se zástupci Vojenského vlečkového úřadu, mi bylo řečeno, že do doby, než byla vlečka administrativně zrušena, což bylo v půlce loňského roku, tam probíhala normální běžná údržba. I ze strany Vojenského vlečkového úřadu nebylo konstatováno, že jsou na mostě nějaké zásadní poruchy,“ ubezpečil Jiří Raška, vedoucí odboru územního plánování na městském úřadě v Novém Jičíně. Starosta k tomu dodal, že pokud byly revize řádně provedeny, určitě most, v minulosti sloužící k železniční dopravě, vydrží zátěž cyklistickou. Zastupitelé se však nakonec rozhodli neriskovat možnost skrytých vad a případných investic do oprav mostu, které by se mohly teoreticky vyšplhat k milionům korun. Proto radnice podnikne jisté kroky ještě před samotným podepsáním smluv. „Je tam podmínka, že než to bude podepsáno, tak si město od vojáků vyžádá revizní zprávy a nechá také odborníkem posoudit statiku mostu,“ doplnila mluvčí města Marie Machková. Stále probíhají jednání i se SŽDC, jež se již dříve vyjádřila, že svazek získá železnici zdarma formou privatizace. Čekalo se, až vstup do svazku schválí všechna dotčená zastupitelstva, samotný převod by měl proběhnout ještě během dubna, nejpozději v květnu.