Dobrá zpráva pro obyvatele měst i obcí nejen na Novojičínsku!

Po dlouhém jednání mezi ministerstvem dopravy, Komisí Rady asociace krajů České republiky pro dopravu, Správou železniční dopravní cesty a Českými drahami rada kraje dohodla zachování většiny tratí v Moravskoslezském kraji. „Stanovisko Moravskoslezského kraje, včetně uvedených argumentů, bylo akceptováno,“ uvedla tisková mluvčí kanceláře hejtmana kraje Šárka Vlčková.

Vedení kraje před časem obdrželo tabulku z ministerstva dopravy, v níž byly uvedeny tratě, na kterých měl být zastaven provoz, a následně měly z map vymizet úplně. Jednalo se o třiašedesát vybraných tratí v celé republice, mezi nimiž se jedenáct nacházelo na území kraje. V ohrožení byly ty, na nichž výnos nepřesáhl částku milion korun. Jejich zrušením by se dosáhlo snížení nákladů Správy železniční dopravní cesty na jejich provozování. „Jsem velice rád, že jsme byli v jednáních úspěšní a nedošlo k naplnění ministerského požadavku,“ konstatoval náměstek hejtmana pro dopravu Miroslav Novák a dodal: „Doufám, že finanční situace v oblasti pokračování budování dopravní infrastruktury bude mít obdobný výsledek.“

V sázce byly také tratě na Novojičínsku, a to jmenovitě Nový Jičín město – Suchdol nad Odrou, Suchdol nad Odrou – Fulnek, Bílovec – Studénka a železnice Hostašovice – Nový Jičín horní nádraží, která však byla zrušena.

Ve Fulneku dokonce vznikla petice občanů města za zachování vlakové osobní přepravy na železniční trati Suchdol nad Odrou – Fulnek. „Samozřejmě je to dobrá zpráva. Rozhodnutí jsme ale ještě nedostali oficiálně, takže budeme pokračovat v tom, co jsme započali,“ informoval starosta Fulneku Jiří Dener s tím, že už nyní je na podpisových arších přes sto jmen. Fulnecká trať je nejen důležitým spojníkem s jednou z nejvytíženějších vlakových stanic v kraji, Suchdolem nad Odrou, ale také oblíbeným výletním prostředkem.

Na černé listině se octla také trať Nový Jičín město – Suchdol nad Odrou. Díky rozhodnutí kraje bude nyní také zachována. „Popsal bych to tak, že zdravý rozum zvítězil. Odříznout od železniční dopravy řádově třicet nebo čtyřicet tisíc lidí z města i okolních obcí by bylo skutečně silné kafe,“ nastínil místostarosta města Nový Jičín Milan Šturm.

Poslední na seznamu je trať z Bílovce do Studénky, jež letos oslaví sto dvacet let od založení. „Je to určitě pozitivní zpráva. Ta trať má své historické kořeny a v současné době slouží k dopravě řadě občanů, včetně studentů,,“ zdůraznil místostarosta Studénky Miroslav Havránek. Studénecká trať navíc nově ústí u opraveného bíloveckého nádraží, které se rekonstruovalo v minulém roce.

Moravskoslezský kraj stanovuje rozsah základní dopravní obslužnosti veřejnou drážní dopravou na svém území a financuje ztráty z této dopravy. Jen v tomto roce uhradí kraj dopravcům 816,778 milionu korun. Stát přispěje účelovou dotací ve výši 198,587 milionu korun.