„Ne, opravdu by to k ničemu nebylo. Myslím, že smrt není dobrý trest. Jak si potom může odsouzený vzít ponaučení?“ vyjádřila se a zároveň se zamyslela nad problematikou trestu smrti žákyně druhého stupně jedné z ostravských základních škol.

Její odpověď však byla v průzkumu mezi žáky ve věku 6 až 15 let poměrně ojedinělá, a to zejména mezi Deníkem oslovenými dětmi v krajském městě. Malí Ostravané by totiž ve většině případů poslali těžké hříšníky třeba na elektrické křeslo.

Neméně nesmlouvavé by byly především k vrahům také děti z Frýdku-Místku nebo Bruntálu. I když i jeden z mladších bruntálských chlapců sdělil, že by trest smrti neuděloval. Každý by měl totiž podle něj dostat šanci.

Smrt jako trest za nějaké provinění se naopak méně zamlouvala žákům základních škol v Opavě. Tam by definitivní verdikt nad odsouzencem vyřklo jen každé páté dítě. Proti by tady byl i klučina z prvního stupně, který i přesto jeden důvod pro udělení trestu nejvyššího našel. „Trest smrti bych udělil za krádež vzácných starých předmětů, třeba od Karla IV.“ řekl.

Většina z těch, kteří byli pro zavedení trestu smrti, by ho však dali spíše než zlodějům vrahům, a to mnohdy rovnou vícenásobným. Jako důvod to aspoň uvedla více než polovina ze 140 dotázaných žáků.

Pro chlapce z prvního stupně jedné novojičínské základky by bylo dostatečným důvodem k popravě už to, když by někdo ubližoval právě dětem. Jeho spolužačka by pak byla nelítostná k člověku, který by jí zabil pejska.

„Děti svým kladným postojem k trestu smrti vyjadřují to, že zlo má být potrestáno. To přece znají už z pohádek,“ pokusila se o vysvětlení výsledků průzkumu ostravská psycholožka Ludmila Mrkvicová.

Jak podle jejího mínění vůbec děti pohlížejí na smrt? „Záleží na věku dítěte. Malé děti mohou být i v tomto ovlivněny pohádkami, kde se objevuje živá a mrtvá voda. Ještě si tak neuvědomují nezvratnost smrti. Tu začínají brát v potaz až s přibývajícím věkem,“ dodala uznávaná odbornice na dětskou psychiku.

Kouzelné odpovědi aneb Za co bych udělil(a) trest smrti Za zabití prezidenta

  • žák 1. stupně ZŠ, Karviná Za krádež vzácných starých předmětů, třeba od Karla IV.
  • žák 1. stupně ZŠ, Opava Za nic. Každý by měl dostat šanci
  • žák 1. stupně ZŠ, Bruntál Když opilý řidič zabije někoho autem, ujede a pak se ještě vymlouvá
  • žák 2. stupně ZŠ, Nový Jičín Za pokusy na lidech, přestože byly zakázány
  • žákyně 2. stupně ZŠ, Karviná

Související články: Hlavně starší školáci by obnovili trest smrti