Za svou práci, která vlastně nikdy nekončí, by si zasloužila jistě víc peněz, než má. Loni mladí kantoři s několikaletou praxí dosáhli sotva na 15 tisíc korun čistého. Letos by se ale jejich situace měl výrazně zlepšit, V první etapě rozvojového programu ministerstva školství do škol přijdou tři miliardy korun, v druhé další 1,5 milairdy. „Zatím jsme jen vyplnili potřebné podklady pro kraj, takže nevím, s kolika penězi budu disponovat. Počítám se dvěma až čtyřmi tisíci na jednoho kantora,“ řekla Deníku ředitelka ostravské ZŠ Porubská Milena Walderová.

Ačkoli ministerstvo školství ve svém prosincovém pokynu jasně vymezilo kritéria pro udělování odměn z této finanční hromádky, ředitelé vědí nejlépe, komu přidat. „Celková atmosféra ve třídě je klíčová, ale nepomíjím ani reálné výsledky žáků při přijímání na střední školy a další měřítka,“ říká Walderová.

Školy mají vlastní měřítka hodnocení

V Česku zatím chybí jasné vodítko k označení dobrého kantora. Na standardech pedagogické práce se teprve nyní začíná pracovat. Jednotlivé školy si proto kuchařku pro odměňování vytvářejí většinou samy.

„Vytipovali jsme činnosti učitele, které jsou v zájmu rozvoje školy a za každou z nich jsme přidělili určitou fixní částku. Každý učitel má právo sám zhodnotit svou práci a vedení školy pak určí, zda to učitel skutečně dělá a z jednotlivých částek složí jeho osobní příplatek,“ prozradila zástupkyně ředitele ZŠ Mezi Školami v Praze 13 Marta Šefčíková.

Dodává, že členové sboru se zpočátku k projektu stavěli s nedůvěrou, zdráhali se hodnotit svou práci, ukázat, jaké metody a nové pomůcky využívají.

„Během loňského října se ale projekt rozjel, většina učitelů se do něj přihlásila sama. Systém nám tak umožňuje celkem přehledně a snad spravedlivě zmapovat aktivity jednotlivých pedagogů školy, tedy je i zaplatit,“ uzavřela Šefčíková.

Platy ve školství
Platy v regionálním školství
učitelé
2005 20 775 korun
2008 23 880 korun
2009 25 746 korun
ostatní
2005 11 265 korun
2008 12 715 korun
2009 12 906 korun
Zdroj: ÚIV a školské odbory