Unikát je dnes vystaven vkopřivnickém Technickém muzeu. Na pár dní kněmu přibude i replika, kterou pro Lane Motor Museum vamerickém Nashvillu vyrobili odborníci zKopřivnice. Ti včera hotovou repliku předvedli vprovozu majiteli muzea Jeffu Lanovi. Protože však není sníh, pohybovaly se saně po provizorním podvozku skolečky. „Pohlo se to, tak se to povedlo,“ smál se po zkušební jízdě Jaroslav Špaček, který saně řídil.

„Vycházeli jsme zúdajů muzea, fotografií a dobových vzpomínek pamětníků,“ řekl majitel dílny Vítězslav Hinner stím, že všechno, co kopie obsahuje se muselo vyrobit. „Mělo by to fungovat na sněhu, lyže zatáčí vcarvingovém oblouku a brzdí se tím, že lyže jdou do pluhu. Pohon je vzačátku jízdy válcem a pak vrtulí,“ popsal. Vozidlo není podle Hinnera automobil. „Nazval bych to věcí,“ usmál se. „Má dokonce dva volanty. Jeden je křízení vlastních lyží, druhým se zvedá válec,“ doplnil Hinner.

Podle znalce tatrovácké historie, Karla Rozenkranze, originál saní dovezl do Kopřivnice odněkud Josef Veřmiřovský. „Byl bez motoru, takže se tam dala osmdesát sedmička. Údajně tam ale byl vyšlechtěný motor na sto koní. Ale vprovozu to nikdy nebylo. Slyšel jsem jen, že se to mělo zkoušet za fabrikou a na rovině to dosáhlo osmdesátikilometrové rychlosti. Prý to Němci zkoušeli i někde vAlpách na zamrzlém jezeře. Ale to ví Bůh,“ vzpomínal. Rozenkranz přiznal, že je mu líto, že neuvidí snowmobil vpohybu na sněhu. „Co naděláme, tak aspoň na kolečkách.“

Za pár týdnů se Tatra V855 stane jedním zexponátů soukromého nashvillského muzea. „Vystavuju speciální americké vozy, které se pohybovaly po amerických silnicích. Když jsem se dozvěděl o existenci těchto saní, tak jsem se rozhodl nechat si je postavit,“ vysvětlil majitel repliky Lane. Prozradil, že vTenesse sníh není, ale pokud to bude jen možné, příští rok vyzkouší saně ve sněhu. „Rád bych si nechal do muzea vyrobit i kopii světle modrého závodního monopostu, který je vkopřivnickém muzeu. Jedná se o předchůdce volkswagena brouka,“ naznačil Američan plány do budoucna.

 

TATRA V855 byl prototyp motorových saní na bázi osobního vozu Tatra 87, vyrobený firmou Tatra v Kopřivnici v roce 1942.

Dva kusy aerosaní objednalo velení německého Wehrmachtu pro předpokládané nasazení na východní frontě, k výrobě obou však nikdy nedošlo a zůstalo tak jen u jediného prototypu. Tatru V 855 poháněl vzduchem chlazený osmiválec do V s rozvodem OHC z typu 87 o objemu 2968 cm³ a výkonu 55 kW(75 koní).

Celokovová čtyřdvéřová karoserie pro čtyři osoby vycházela z vozu T 87. Vpředu byla dvě sedadla, vzadu jen dřevěná lavice. Karoserie byla přes čepy usazena na velkých širokých lyžinách pomocí dvojice listových per na každé lyžině. Přední lyžiny ovládal řidič pomocí menšího volantu, řídit bylo možno i zadní nápravu pomocí volantu většího, umístěného na stejném sloupku řízení. Zadní lyžiny se jeho pomocí daly zaaretovat v přímé poloze. Díky ovládání obou párů lyžin tak bylo možno jezdit s vozem i „do boku“.

Vzadu uložený motor poháněl přes předovku, spojku a vertikální hřídel pevnou dvoulistou dřevěnou vrtuli na mohutném pylonu na místě obvyklé tatrovácké „ploutve“. Protože byla vrtule pevná, neumožňovalo nastavení listů jízdu vzad nebo brzdění. Proto mělo vozidlo ještě velký příčně uložený otočný buben s šípovitými lištami, poháněný taktéž přes spojku a hřídel s kuželovým ozubením. Buben se dal použít i v situacích kdy výkon vrtule pro pohon vozu nestačil, nebo při jízdě v městském provozu. V místě jeho uchycení byla také namontována bubnová brzda pro bezpečné zastavení saní.

Maximální rychlost dosažená při zkušebních jízdách byla 80 kilometrů za hodinu, plánovaná maximální byla 130 kilometrů za hodinu. Prototyp s modrobílou karosérií je vystaven v Technickém muzeu firmy Tatra v Kopřivnici.

Technické údaje

Motor: osmiválcový vzduchem chlazený s válci do V, rozvod OHC

Objem: 2968 cm³

Vrtání: 75 mm

Zdvih: 84 mm

Rozměry

Délka: 5325 mm

Šířka: 2020 mm

Výška: 1750 mm

Rozchod

Vpředu: 1600 mm

Vzadu: 1620 mm

Zdroj: internet