Na hřebenovou trasu vyráží rolba. Svou váhou stroj nejprve utlačí napadaný sníh, s případnými výraznějšími nerovnostmi si poradí radlice v přední části stroje.

Křídlo umístěné za rolbou pak sněhovou pokrývku uhladí a takzvaný stopovač následně vyřeže dokonalou stopu. Trasa je v tu chvíli připravená pro milovníky běžeckého lyžování. Tedy alespoň v ideálním případě by tomu tak bylo.

Běžkaři ve Vsetínských Beskydech však stopu stále častěji nacházejí poničenou od pěších turistů.

„Chodci nám upravované stopy doslova dupou. Děje se tak na hlavní Beskydské magistrále i na běžeckých okruzích,“ potvrzuje Igor Levč z Nordic Ski centra Vsacký Cáb, který stopu padesátikilometrové hřebenové trase vedoucí z Vsackého Cábu přes Soláň až na Bumbálku pravidelně upravuje.

Stejný problém se týká také hřebenu Javorníků a zdejší trasy Kohútka – Kasárna či běžeckých stop na Pustevnách.

Podle jeho slov je to bezohlednost.

„Kdyby po hřebeni neprojela rolba, pěší by se určitě v půlmetrovém sněhu nebrodili. Teď sem ale vyráží klidně celé rodiny nebo skupinky lidí,“ popisuje Levč.

Chodci podle něj nejen že ničí práci těch, kteří stopy udržují a připravují o zážitek z příjemné projížďky běžkaře, vniveč kvůli nim přichází také peníze kraje či obcí, které na údržbu stop přispívají.

Na rozdíl od pěších turistů však běžkaři příliš na výběr nemají. Jejich koníček je závislý na dostatečné sněhové pokrývce a tuto podmínku nejlépe splňují právě nejvýše položené horské hřebeny.

„Chápu, že se lidé chtějí jít projít do přírody, ale mohou volit řadu jiných míst, ne šlapat v upravené stopě. Běžkaři jinam nemohou, ti musí na hřebeny kvůli sněhu,“ apeluje Igor Levč.

Kraj rozdělí na údržbu stop 800 tisíc

Zájem na kvalitních běžeckých stopách má také Zlínský kraj, který každoročně vyčleňuje peníze na jejich údržbu. Letos krajští radní schválili na úpravu lyžařských běžeckých tras celkem 800 tisíc korun.

„Chceme, aby u nás lidé z celé republiky více trávili svůj volný čas. Proto je také potřeba podpořit rozvoj běžeckého lyžování a sportovního vyžití v kraji. Údržba těch tras je poměrně nákladná a není tedy divu, že o tyto dotace bývá každoročně velký zájem,“ sdělil náměstek hejtmana Lubomír Traub.