Celkem sedmnáct skladů provozuje státní podnik Čepro na území České republiky a konkrétně sedlnický je jediným na území Moravskoslezského kraje.

Ve velkokapacitních nádržích jsou zde skladovány pohonné hmoty o objemu až téměř 100 tisíc kubíků a každá havárie v tomto zařízení je obrovským rizikem. Proto se cvičení integrovaného záchranného systému (IZS) ve středu 30. května zaměřilo právě na zdejší lokalitu.

„Hořel benzín v havarijní jímce, odkud hasiči zachránili jednoho popáleného zaměstnance a požár uhasili,“ sdělil Petr Kůdela, mluvčí Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje (HZS MSK). Na místě zasahovalo devět jednotek profesionálních a dobrovolných hasičů, včetně mobilního operačního střediska HZS MSK. Celkově se tak jednalo o 40 hasičů a k taktickému cvičení se připojily do areálu Čepra také další složky IZS.

„Zapojil také tým Záchranné zdravotnické služby Moravskoslezského kraje, který převzal zraněnou osobu, a Policie ČR, která mimo jiné uzavřela průjezd civilních vozidel po silnici v bezprostřední blízkosti areálu firmy. Objekt nedaleko mošnovského letiště slouží pro skladování, příjem a výdej pohonných hmot,“ potvrdil dále mluvčí hasičů a pokračoval: „Kvůli působení teplotních změn na potrubní rozvody došlo k poškození těsnění připojovací armatury k čerpadlu a vzniklou netěsností začal unikat benzín do havarijní jímky. Unikající benzín zapálilo nadměrné tření převodovky čerpadla. Požár signalizovala elektrická požární signalizace a v areálu bylo spuštěno stabilní hasicí zařízení.“

Hasiči k uhašení požáru jak vodu, dovezenou jejich cisternami, tak vodu z areálu, konkrétně z hydrantů a požární nádrže, odkud čerpali vodu pomocí ponorných čerpadel. „Cílem cvičení bylo mj. prověření vnějšího havarijního plánu, systému vyrozumění, včetně využití mobilní sirény pro varování obyvatelstva, spolupráce zasahujících složek IZS a zaměstnanců skladu, hašení požáru úniku benzínu a ochrana okolí, zásobování požární vodou s využitím technických zařízení v areálu skladu a ověření funkčnosti systému nadzemních hydrantů stabilního chladícího zařízení (SCHZ),“ vysvětlil na závěr Petr Kůdela.