Seznam tratí, které by měly být zrušeny nebo omezeny, vypracovala pro MD Správa železniční dopravní cesty. „Zatím ještě není rozhodnuto, zda budou tratě zrušeny. V těchto dnech jedná pracovní skupina se zástupci kraje a prověřuje, nakolik jsou dané tratě vytížené. Je tedy předčasné mluvit o jejich zrušení,“ řekl včera Deníku mluvčí MD Karel Hanzelka s tím, že jasno by mohlo být do konce září.

Tratě, které by měly být zrušeny:

Bruntál – Malá Morávka
Hostašovice – Nový Jičín horní nádraží
Opava východ – Svobodné Heřmanice
Třemešná ve Slezsku – Osoblaha
Valšov – Rýmařov
Suchdol nad Odrou – Fulnek
Kravaře ve Slezsku – Chuchelná
Opava východ – Hradec nad Moravicí
Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město

Obyvatelé Opavska se bojí rušení tratí

Opava – Mezi navrhované trasy k uzavření se dostaly například spoje Opava východ – Svobodné Heřmanice. Kravaře ve Slezsku – Chuchelná a Opava východ – Hradec nad Moravicí. Připomeňme, že právě vlak do Hradce nad Moravicí nedávno plnil důležitou úlohu při přemísťování návštěvníků tamního festivalu Moravské Hrady.cz.

Pokud ke zrušení uvedených tratí skutečně dojde, lidem ti způsobí nemalé problémy, a to především při cestě do práce. „Jde o páteřní spoj, a to nejen pro Chuchelnou, ale i například pro Bolatice,“ vyjádřil se starosta Chuchelné, Josef Kubný. „Jde o vytížené vlaky, kterými občané cestují do práce, navíc jsou Kravaře přestupní bod do spádových měst jako jsou Hlučín a Opava, “ dodal.

K riziku zrušení několika tras se stručně vyjádřil také starosta Kravař Andreas Hahn: „Zatím jde pouze o drby, “ smetl tyto informace ze stolu Hahn.

Cestujícím se samozřejmě vyhlídka na zrušené spoje nelíbí. „Tímto vlakem jezdím přes deset let na Hradec. Dnes ty spoje na sebe už ani nenavazují, takže na ranní směně musím končit dřív, abych vlak vůbec stihl. Můj kolega si něco takového nemůže dovolit, vlak mu vždy ujede a na další musí čekat hodinu a půl. Navíc autobus se s vlakem kryje, takže jiná možnost není,“ svěřil se nám šestatřicetiletý tavič Jan Moravec.
Vladimír Groda zase upozornil na to, že si všímá toho, jak některé velké vlaky jezdí prázdné a jiné, malé, jsou nacpané k prasknutí. „Pro mě je důležité, aby mi vlaky navazovaly na směny v práci, jestli se zruší některé spoje, nevím, co budu dělat,“ řekla nám Milena Kubečková, osmačtyřicetiletá dělnice. Zaměstnanci Českých drah si povšimli, že spoj na Hradec je velmi vyhledáván turisty, a kdyby ti měli jezdit autobusem tak to určitě vzdají. „Lidé si stěžují, ale zatím se nic neruší. Jen se o tom mluví,“ uklidňoval jeden ze železničářů. Ti si navíc posteskli, že by se rušení mělo týkat opět Moravskoslezského kraje.

Nicméně na oficiální rozhodnutí ministerstva dopravy se zatím čeká. (pel, pb)

Města z Novojičínska nechtějí o spoje přijít

Novojičínsko – Jakékoliv rušení tratí nechtějí připustit zástupci měst na Novojičínsku, jichž by se opatření týkalo. Na seznamu ministerstva dopravy se objevily v návrhu pro „zefektivnění“ železniční přepravy tratě z Nového Jičína do Hostašovic, z Nového Jičína do Suchdolu nad Odrou a z Fulneku do Suchdolu nad Odrou. O první trať se v podstatě „postarala“ loňská povodeň. Oprava by stála téměř sto milionů korun, a tak Nový Jičín a okolní obce přistoupily na její zrušení, byť zaznívaly hlasy, že o osudu trati již bylo předem rozhodnuto.

Nynější návrhy ale zástupci měst i obyvatelé důrazně odmítají. „Ten, kdo není motorizovaný, se o víkendu prakticky nebude mít možnost z Fulneku někam dostat, protože autobusy téměř nejezdí,“ uvedla žena středního věku, která si nepřála uvést jméno.

„Je to bordel, už nám zrušili trať z Nového Jičína do Hostašovic, a teď by chtěli další,“ nebral si servítky pan Karel, důchodce z Nového Jičína.
Podle místostarosty Fulneku Jaroslava Štekbauera má trať z Fulneku dlouhodobou tradici. „S nějakým rušením nebudeme absolutně souhlasit,“ řekl Štekbauer. Obdobně se vyjádřil rovněž starosta Nového Jičína Ivan Týle. „Město v této záležitosti vydalo jednoznačné stanovisko, že odmítá jakékoliv úvahy o zrušení trati mezi Novým Jičínem a Suchdolem nad Odrou, které jsme zaslali na Moravskoslezský kraj,“ sdělil Týle. (ipa)

„Chce ušetřit na trati, po které vlak nejezdí,“ smějí se lidé ministrovi

Bruntálsko – S nechápavým vrtěním hlavy se podivují lidé na Bruntálsku nad dalším záměrem českého ministra dopravy Bárty. Ten chce ušetřit peníze i zastavením či omezením provozu některých železničních tratí. Tři z nich jsou v okrese Bruntál. Mezi uvažovanými jsou tratě z Bruntálu do Malé Morávky, z Valšova do Rýmařova a z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy.

„Pan ministr by měl mít lepší poradce a informace a vidět dál než jen na kraj Prahy. Chce rušit vlaky na trati do Malé Morávky, ale tam už žádné vlaky nejezdí!“ smál se a zlobil současně Jan Holub z Bruntálu. Železniční trať do Malé Morávky se jen udržuje v provozuschopném stavu, jen jednou či dvakrát do roka po ní jede historický vláček. A ten ještě vypraví organizátoři kulturní akce v Malé Morávce a nadšenci ze soukromé firmy.

Větší obavy ale mají z omezení dopravy lidé, cestující na dalších dvou železničních tratí. Ta z Valšova do Rýmařova navazuje na spoje na trati Opava – Olomouc. „Bojím se, že případným omezením provozu na trati z Valšova do Rýmařova se zcela rozbije možnost přesedání, to pak třeba může člověk trávit několik hodin čekáním na spoj,“ řekla Jiřina Světlíková z Rýmařova.

Po trati z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy jezdí denně osobní vlaky, ale tahle úzkokolejná dráha zvaná Osoblažka je proslavená hlavně sezonním historickým vláčkem, který vozí turisty.

Skupina železničních fanoušků, která o prázdninách pořádá na Osoblažce historické jízdy s parní lokomotivou už předběžně nabídla Českým drahám, že převezme i celoroční provoz. „Je pravda, že Osoblažce už několikrát v historii hrozilo ukončení provozu a zrušení, ale ze současné situace nemám obavy. České dráhy pouze představily seznam ztrátových a málo vytížených tratí jako podklad pro další jednání. Osoblažka je raritní trať takového věhlasu, že se určitě najde způsob, jak zde provoz zachovat,“ zhodnotil s opatrným optimistimismem současnou situaci Jartomír Foltýn z firmy Olpas, která prostřednictvím Slezských zemských drah pořádá na Osoblažce o prázdninách historické jízdy s parním vláčkem. Proti rušení Osoblažky je i Krajský úřad Moravskoslezského kraje. (ot, frk)