Při pohledu na klidná a rozlehlá pole nedaleko Odry se vůbec nezdá, že by se na tomto obrazu mělo někdy něco měnit. Opak je však pravdou. Do letošního roku by totiž společnost Českomoravský štěrk měla obdržet veškerá potřebná povolení k těžbě, a v druhé polovině tohoto roku by tak mohla zahájit přípravné práce na štěrkovně.

Nejprve se však musí vybudovat výjezdová komunikace ze štěrkovny. „Důvodem je zvýšení bezpečnosti vozidel u blízkého železničního přejezdu, kde došlo k posunutí výjezdu ze štěrkovny na stávající vyhovující silnici," vysvětlil důvod vzniku nové cesty Martin Netoušek, zástupce akciové společnosti Českomoravský štěrk.

Budoucí štěrkovna je situována zčásti v chráněné krajinné oblasti Poodří, nedaleko Kletenského potoka, Suchdolského lesa a přírodní památky Meandry Staré Odry. Díky tomu se okamžitě vyrojily spekulace, že se tato cenná místa vlivem těžby štěrkopísků zničí. Lokalita vybraná pro těžbu je ovšem už nyní pro živočichy i rostliny nehostinná a nemá žádný větší význam. Naopak, po ukončení těžby, ježto se předpokládá za patnáct let, by mělo na místě štěrkovny vzniknout sedm různě velkých a hlubokých vodních ploch. I když by nebyly vhodné zrovna ke koupání, útočiště by v nich mohla najít zvířata i rostliny, které už z krajiny pomalu vymizely.

Těžba zasáhne asi 56 hektarů, z nichž většina leží v katastru Mankovic. Menší část, necelé 3 hektary, patří Suchdolu nad Odrou, přes který bude jezdit největší počet nákladních automobilů. „Zatím, dokud se to obyvatel nedotýká, se to neřeší. Další veřejná setkání neplánujeme, jen pokud by byl zájem," podotkl starosta městyse Richard Ehler.

Ten také doufá, že by mohl být v inkriminované lokalitě instalován semafor s měřičem rychlosti, který řidiče zastaví červenou, pokud jede příliš rychle. Takový je instalovaný například při vjezdu do Oder. „Budeme o tom teprve jednat, je to ale jeden z našich požadavků," doplnil Ehler.