První vozidla projela po příborském obchvatu loni v listopadu, ovšem krátce poté se v jedné části úseku začaly tvořit nerovnosti. Kdekoho napadlo srovnávat situaci s problémy na nedaleké dálnici D47, kde byla do podkladu použita struska (odpad z hutní výroby). Jak však prokázaly kontrolní vrty a laboratorní rozbory, zvlnění vozovky má na svědomí erupční činnost.

Struska zde není

„Na stavbě nebyl použit žádný nestandardní materiál, struska tam použita nebyla. Jedná se o problémy v podloží, kde na tomto krátkém úseku vystupuje pod povrchem vrstva jiného druhu jílu," řekla Deníku tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová a zároveň potvrdila překvapivou příčinu zvlnění: „Zřejmě došlo k jejímu vytlačení při erupční činnosti, kdy se v sousedním úseku dostaly do stejné výšky i těšínity. Vrstva byla okolními nepropustnými vrstvami uzavřena a neprojevovala se." Problém však nastal při sejmutí vrchní vrstvy. Jíl totiž přijal vlhkost z atmosféry, a jakmile byl utěsněn dalšími silničními nepropustnými vrstvami, nedokázal již vlhkost vyloučit. „U všech dalších druhů jílů je toto procento vlhkosti běžné, avšak v tomto případě způsobilo reakci," upřesnila Nina Ledvinová.

Jakou, to pociťují řidiči jedoucí po příborském obchvatu v úseku mezi kruhovým objezdem u ulice Jičínské a nově vybudovanou křižovatkou v ulici Štramberské již řadu měsíců. Došlo zde i k omezení rychlosti.

Provoz do centra

Zhotovitel stavby, společnost ALPINE CZ, musí tu část jílu, která přišla do kontaktu s vlhkostí, odebrat a znova uzavřít vrstvami zeminy se zvýšenou pohltivostí vlhkosti. Neobejde se to bez měsíční úplné uzávěry od 6. května do 10. června. „Provoz se tak zase vrátí do Příbora. Bude to fungovat úplně stejně, jako to bylo před zprovozněním obchvatu," informoval Jaroslav Šimíček, vedoucí příborského odboru investic a správy majetku.

Zákaz vjezdu tak řidiči uvidí za křižovatkou ve Štramberké ulici, kudy se jezdí na Závišice, a povede až ke kruhovému objezdu. Křižovatky však průjezdné budou.

Zda se však vozovka na obchvatu nezvlní v důsledku erupční činnosti znova v jiné části, nelze stoprocentně vyloučit. Nicméně provedené kontroly dávají naději, že se tak v budoucnu již nestane. „V jiných částech silnice nebyl tento jíl nalezen ve vrtatelných hloubkách," dodala mluvčí ŘSD.

Pokud si však Příborští myslí, že si od dopravních komplikací po znovuotevření obchvatu uleví, není tomu tak. Hned poté se začne rekonstruovat jedna z nejdůležitějších křižovatek ve městě, „u letadla", a na dva měsíce dojde k uzávěrce části frekventované silnice u škol.