Důvodem změn na frekventovaném železničním tahu je rozsáhlá oprava trati v údolí Orlice i přestavba pardubického železničního uzlu. Změny se kromě dálkových spojů dotknou také řady lokálních linek.

Železniční dopravci mění od 6. dubna 2021 kvůli velkým opravám a výlukám v Pardubickém kraji jízdní řády svých dálkových spojů mezi hlavním městem a Moravou.

Například pendolina mezi Prahou a Ostravou jezdí v upravených časech a jejich jízdní doba se prodlouží o 15-20 minut. Podobné změny se týkají i dalších expresů Českých drah z Prahy přes Olomouc na Ostravsko.

Pozměněné časy mají od 6. dubna i Valašské, Slovácké a Zlínské expresy na trase mezi Prahou, Olomoucí a východní Moravou.

Podobně s upravenými jízdními řády na lince Praha - Olomouc - Ostrava musí počítat také cestující RegioJetu.

Přehled změn na linkách Českých drah

Přehled změn na linkách RegioJetu

Railjety oklikou

Ještě výraznější zásah má modernizace železnice na Pardubicku do spojů mezi Prahou, Brnem a Břeclaví. Expresy, včetně vlaků railjet, mění trasu odklonem přes Havlíčkův Brod, zcela tak vynechají stanici Pardubice.

ČD upozorňují, že soubežně s úpravami kvůli výlukám na koridoru dál platí až do odvolání omezení vlaků v souvislosti s pandemií COVID-19. Nejezdí tak většina vlaků SC Pendolino a IC mezi Prahou a Ostravskem, některé railjety mezi Prahou a Vídní či vybrané vlaky mezi Prahou a Púchovem či Žilinou.

Modernizace za miliardy

Práce na modernizaci železnice na východě Čech potrvají dva roky. 

Velkou přestavbou za čtyři miliardy projde železniční uzel a také celé nádraží v Pardubicích. Modernizovat se bude také úsek hlavního koridoru mezi u Brandýsa nad Orlicí včetně tamního nádraží. 

Modernizace trati počítá také se zrušením zastávky Bezpráví. V blízkosti stanice ale vznikne nová odbočka, díky které se zvýší propustnost trati, a to zejména v mimořádných opatřeních na trati nebo během výluk.