První dobrá zpráva přišla ze strany ministerstva obrany, které dalo jasně najevo, že svou nevyužívanou vlečku mezi novojičínskou místní částí Bludovice a Hodslavicemi, vedoucí z bývalých vojenských opraven, bezplatně převede na město a obce. „Považujeme to za vstřícný krok. Nakonec jsme se dohodli, že vypracujeme přesný seznam, co bychom žádali bezúplatně převést,“ sdělil místostarosta Nového Jičína Vladimír Bárta.

Komplikovanější to však bude s pozemky pod železniční tratí z Nového Jičína do Hostašovic, kterou v roce 2009 zčásti smetla blesková povodeň. Nový Jičín, stejně jako obce, kterými trať prochází – Hodslavice, Hostašovice a Mořkov, zopakovaly svůj postoj na jednání, jehož se zúčastnili zástupci již zmiňovaného ministerstva, dále pak krajského úřadu, ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Více řekl místostarosta Bárta: „Na stanovisku města ani obcí se nic nemění. Vzhledem k vysokým finančním nákladům na zřízení cyklotrasy, které by se podle hrubých odhadů mohly pohybovat okolo třiceti milionů korun, žádáme o bezúplatný převod pozemků pod tratí nebo o nějakou formu dlouhodobé výpůjčky.“ Podle slov mluvčího novojičínské radnice Josefa Gabzdyla se na jednání objevila nabídka SŽDC, jako vlastníka těchto pozemků, k pronájmu za více než jeden milion korun ročně s pozdějším možným odkupem. „Což Nový Jičín odmítl,“ podotkl.

SŽDC chce pozemky prodat

SŽDC však preferuje cestu prodeje a v současné době kalkuluje o ceně pozemků. „Bude to zbytková částka a ještě se uvažuje o variantě, že se k tomu připočtou náklady, které bude potřeba dát na snesení kolejového roštu,“ řekl Deníku mluvčí SŽDC Pavel Halla s tím, že zvažují všechny možnosti. Otázka však je, zda bude SŽDC účtovat například cenu snesení kolejí, které zničila povodeň a vyměnit by je správa stejně musela. Navíc krátce po živelné pohromě schválila vláda SŽDC desítky milionů korun na rekonstrukci. Halla nicméně přiznal, že jen těžko bude možné obcím pozemky na cyklostezku nabídnout zadarmo nebo za symbolickou jednu korunu. Stejně tak vidí spíše nereálně cestu pronájmu.

„Zvažovaly se všechny varianty, ale touto cestou to pravděpodobně nepůjde. My obecně preferujeme prodeje, protože pronájem pro nás do budoucna znamená jenom časové oddálení nějakého dalšího zatížení,“ vysvětlil mluvčí SŽDC.

Již během listopadu by SŽDC mohla zveřejnit cenu pozemků, které pak zřejmě nabídne veřejně k prodeji. „Přihlásí se případní zájemci. Nebude to tak, že bychom oslovili kraj nebo města a obce,“ dodal Halla. Termín dalšího kola jednání se, i vzhledem k nedávným komunálním volbám, doposud nestanovil. „Až se povolební situace ve městě i v obcích uklidní a začnou jednat nová zastupitelstva, jistě se bude brzy pokračovat,“ ubezpečil Bárta. O vybudování cyklostezky se začalo v Novém Jičíně a okolí mluvit hned po bleskové povodni. Zachování tratě navíc nepodpořil ani Moravskoslezský kraj, a to z důvodu ekonomické nehospodárnosti. „Trasa pro cyklisty a in-line bruslaře vedoucí až po dosavadní nádraží za Hodslavicemi by se stala základem pro napojení na podobné trasy na Valašsku,“ dodal místostarosta na závěr.