Je naprosto běžnou praxí, že markety i větší obchodní domy dbají na to, aby jejich klientela měla kde zaparkovat. Tam, kde mají obavy, že jim parkoviště zaberou na dlouhé hodiny návštěvníci města či jeho obyvatelé, to řeší parkovacími hodinami nebo tím, že parkující nějak prokáže, že v daném obchodě nakoupil. Takový zákazník pak zpravidla odjíždí bez zaplacení parkovného, které je mu odpuštěno nebo uhrazeno v rámci zvýšeného komfortu nakupování.

Funguje to tak prakticky v celém novojičínském okrese, až na jedinou výjimku. Tou je parkoviště u supermarketu Albert Frenštátě pod Radhoštěm. I tam ještě loni platilo, že zákazník supermarketu sice vyfasoval parkovací lístek, ale pokud nakoupil a odjel do půl hodiny, předal lístek bez platby v pokladně parkoviště. Nyní platí každý, kdo na centrální parkoviště ve vjede.

Právě tato skutečnost se stala předmětem kritiky občana Romana Martináka, který s dotazem na toto téma vystoupil na nedávném zasedání frenštátských zastupitelů. „Řada občanů z přilehlých lokalit využila té půlhodinky na nákup, kdy nemusela poplatek platit. Najednou ten poplatek je. Chtěl jsem se zeptat, jaký byl důvod a zda nešlo s Albertem dohodnout nějaký kompromis. Třeba, že by nakupující platil jen částečný poplatek, protože najednou chtějí platbu šest korun. Je to přece jen trochu rozdíl,“ uvedl k věci Martinák.

Nedošlo k dohodě

O vysvětlení se pokusil Zdeněk Zeman, ředitel Technických služeb města Frenštát pod Radhoštěm, které zmíněné parkoviště obhospodařují. „Důvod byl ten, že Albert nechtěl jednat s městem ohledně navýšení částky parkovného vzhledem k nárůstu DPH, a odmítl platit jakoukoliv částku. Tedy i těch pět korun, které tehdy byly za tu půlhodinu. Tím pádem se to zrušilo. Vzhledem k tomu, že to je parkoviště města, počítá se to jako klasický poplatek,“ sdělil Zeman.

Více k věci uvedla Ivana Obšilová, vedoucí Finančního odboru Městského úřadu Frenštát pod Radhoštěm. „To asi obyvatelé nevědí, že ten poplatek nám Albert zpětně proplácel. To parkování za účelem nákupu nebylo osvobozené od poplatku. Vybíraly se lístky, jednou za měsíc se udělalo vyúčtování a oni nám to propláceli. Takže město na tom nebylo ztrátné,“ doplnila Obšilová.

K problému se rovněž vyjádřil Zdeněk Bartoš, vedoucí Odboru investic a správy obecního majetku Městského úřadu Frenštát pod Radhoštěm. „Ta smlouva skončila a obnovit se ji už nepovedlo,“ poznamenal Bartoš.

Své vyjádření k problematice zaslala Deníku rovněž společnost Ahold Czech republik. Lukáš Hura z oddělení PR a firemní komunikace pro supermarkety a hypermarkety Albert v něm uvedl, že na základě rozhodnutí zástupců města Frenštát pod Radhoštěm došlo k vypovězení smlouvy s jejich společností.

Společnost Ahold vypověděla smlouvu k 31. prosinci 2009. „Naše společnost se snažila o pokračování vzájemné spolupráce, ale bohužel jsme se zástupci města nenašli společnou dohodu o pokračování této smlouvy,“ uzavřel krátké sdělení Hura.

Jak vše opravdu bylo, vědí jen samotní protagonisté. Jisté je ale jedno. Těm, kteří při nákupu ve frenštátském Albertu využijí přilehlé parkoviště, se nákup prodraží.