Zdražení zejména u potravin s sebou přineslo zcela nový fenomén. Lidé již nevyhazují letáky obchodních řetězců bez toho, aniž by je přečetli, ale pečlivě sledují, kde co výhodně nabízejí. V některých marketech pak lze běžně vidět doslova nájezdy na to či ono zboží, které se v očích spotřebitele zdá být za velmi výhodnou cenu. Markantní je to například u mléka.

Není to tak dávno, kdy se v jednom z menších marketů na Novojičínsku ozývaly hlasité nadávky na to, že není normální mléko. Tím bylo myšleno 1,5 procenta tučné mléko z Německa za 13,90 koruny. „Jak to, že už není? Vždyť podle letáku ta akce začala teprve dneska. Nechápu, proč ten prodej nějak neregulují,“ rozčiloval se asi padesátiletý zedník, jenž váhal, zda si má vzít o pět korun dražší mléko z tuzemské produkce. Nakonec si ho nevzal.

Stejně jako on dnes uvažují stovky lidí. Chodí do obchodů právě v den, který je na letáku avizovaný jako den s novými akcemi. „Problém je v tom, že ten, kdo chodí na ranní směnu, nemá šanci většinu věcí v akci koupit. Asi to vyberou důchodci nebo hospodští,“ dodal rezignovaně.

Zkušenost s prázdnými regály určitě zažil každý. „Je mi ale divné, proč lidi vykoupí třeba sardelová očka nebo bonboniéry. Mám takový pocit, že s tím nejspíš někdo kšeftuje,“ přemýšlel nahlas pan Jiří ze Vsetína, který přijel na Novojičínsko za příbuznými.