Letošní zima není k řidičům aut vlídná. Noční mrazy nyní střídá slaboučká denní obleva. Mokré silnice v noci namrzají, někde dopravu navíc zpestří sněhová přeháňka. Statistiky nehodovosti jdou opět vzhůru.

Kdo dosud šetřil a jezdil na letních nebo od podzimu měl auto odstavené a nyní vyjet musí, měl by přezout na zimní pneumatiky. Rozhodně není pozdě.

„Ještě stále se zimní gumy prodávají,“ říká majitel pneuservisu v pražských Horních Počernicích Miroslav Kolb. „I když je možná sotva měsíc před začátkem jara na silnicích, ještě stále musí zimní guma na auto. I kdyby to mělo být na jediný zimní den, na jedinou zimní cestu – může to ušetřit zranění nebo i život,“ apeluje na řidiče.

S tím souhlasí i dopravní expert a bývalý dlouholetý dopravní policista Stanislav Huml: „Kdo si myslí, že zimní gumy jsou jenom na sníh, tomu nepatří řidičák do ruky.“

Podle jeho slov je základem zimní gumy nejen jiný vzorek, který lépe drží na sněhu a ledu, ale hlavně je to pneumatika určená na nižší teploty. Letní guma v zimě ztvrdne a hůř brzdí, hůř zatáčí a podstatně snadněji přejde do smyku.

„Mokrá silnice se zbytky soli a o teplotě těsně nad nulou je prý pro šetřivého šoféra s letním obutím skutečná past,“ vysvětluje Stanislav Huml.
Zimní pneumatiky na autech se pomalu stávají samozřejmostí zodpovědné části tuzemských řidičů. Pomalu se i zvětšuje rozdíl mezi těmi, kteří kupují nové zimní pneumatiky a těmi, kteří se spokojí s mírně ojetými. Cenový rozdíl, tedy úspora, je přitom nevýrazná a spolehlivost, životnost a kvalita gumy nesouměřitelná.

Evropská kvalita

„Doporučoval jsem značky Barum nebo Nokian. Cenově i kvalitou byly velmi přijatelné. Teď ale, když část výroby přeložily do Asie, je třeba už vybírat i z nich. Evropská kvalita je prostě vyšší než asijská,“ hodnotí Miroslav Kolb současný stav nabídky pneumatik.
Mezi takzvaně lepšími značkami mírně vyzdvihuje Good Year a Dunlop, Pirelli letos prý chválit nemůže.

Podle zkušeného profesionálního řidiče Miroslava Šmída není prý pořádná metelice tak velká pohroma pro šoféry na letních pneu〜matikách.
„Když je sníh a oni dobře vědí, že mají špatné gumy, jedou opatrně. Ovšem jakmile sníh a led povolí, myslí si, že nebezpečí pominulo a jedou zase jako v létě. Přitom ani netuší, že jim to nebude včas a dobře brzdit,“ vysvětluje Miroslav Šmíd.

„Kdyby si alespoň koupili ty levné zimní protektorované pneumatiky v hypermarketech. Stojí pár stokorun. Na rychlé ježdění to sice není, ale vůz drží na silnici lépe než ojeté letní pneumatiky se zbytkem vzorku,“ popisuje Šmíd. Jako profesionální řidič by však tuto variantu obutí kol určitě nezvolil.

Na vzniku nehody se vždy podílí více příčin: chyba řidiče, stav silnice, technický stav a druh auta, pneumatiky a další. „Vždycky má největší podíl na nehodě řidič-viník. V některých případech jsou hned druhým nejvýznamnějším faktorem pneumatiky. Stačí vysoká rychlost, mokrý povrch a nesprávné obutí a nehoda, leckdy i tragická, je na světě,“ varuje Huml.

„Nejhorší nehody aut na letních gumách jsou vždycky na začátku a pak zase ke konci zimy,“ bilancuje dlouholetou zkušenost záchranáře Jan Sedlák, dnes ředitel jihočeského operačního střediska záchranné služby. Sám prý v nejbližších dnech na svém autě pneumatiky přezuje.
„Vyměním zimní za zimní. Proč nepočkám a nedojezdím staré zimáky do konce sezony? Protože už nejsou moc dobré a je čas je vyměnit, i když je to sotva na pár týdnů,“ tvrdí zkušený záchranář. Často se jako lékař záchranné služby setkával se zraněnými posádkami aut s na první pohled špatnými pneumatikami.

„Když si zpětně vybavím ta bodná zranění od zlomených volantů nebo roztříštěná kolena od spínacích skříněk, o traumatech hlavy ani nemluvím, říkal jsem si často, proč ti lidé tak riskují,“ říká Jan Sedlák.

Podle lékaře záchranky, který mnoho let létal i vrtulníkem k nejvážnějším bouračkám na dálnici D1, se prý stále velmi často stávají oběťmi a zraněnými řidiči starých, velmi starých aut.

„Taková stará stodvacítka nebo favorit, to je – říkají si lidé – auto jen na dojetí, už do toho nebudu dávat ani korunu. Neuvědomí si přitom, že oni sami v tom autě mohou dojet,“ varuje zkušený lékař.

´

Nové podmínky pro volání policie na místo nehody

Od 1. 1. 2009 se musí volat policie k nehodě, jen když:
dojde ke zranění, třeba i velmi drobnému
škoda na vozidlech a majetku přesáhne 100 tisíc Kč
dojde ke škodě na majetku třetí osoby
se poškodí silnice nebo značení
dojde k úniku kapalin nebo poškození zabezpečení žel. přejezdu
nejsme schopni sami obnovit plynulý provoz
se účastníci nedohodnou na vině

Nevolejte policii, když:

auta jsou jen málo poškozená
nikdo není zraněný
není sporu o tom, kdo bouračku zavinil
společně sepíšete záznam o dopravní nehodě

JAN RÝDL